Autoalan perustutkinto


Tiedot toimittanut Jani Heikka Koulutuskeskus Salpaus (Kuvat: Koulutuskeskus Salpaus ja Tuomo.Hannukkala)

ALAN KUVAUS

Autoalan koulutuksen tehtävänä on yhteiskunnan yksityisen ja joukkoliikenteen sekä tavarakuljetusten ja muiden logististen palvelujen turvaaminen. Alan ammatteja ovat esimerkiksi autonkuljettaja, ajoneuvoasentaja, autokorinkorjaaja, automaalari, automyyjä, varaosamyyjä.

ALAN ARVOPERUSTA

Autoalan keskeisiä arvoja ovat hyvän yritystoiminnan arvostaminen ja korkea ammattietiikka. Alalla korostuvat työn ja asiakaspalvelujen tehokkuus, turvallisuus ja korkea laatu. Työn tekemisen arvoja ovat ahkeruus, oma-aloitteisuus, ja kanssaihmisten näkemysten arvostaminen.

ALAN KESTÄVÄN KEHITYKSEN OHJAUS

Autoalaa ohjaavia säädöksiä ovat EU-direktiivit ja niistä johdettu lainsäädäntö. Autoja koskevat EURO päästöluokitukset (esim Euro 5 henkilöautoille ja Euro V raskaille ajoneuvoille). Katalysaattori tuli EU-maissa pakolliseksi varusteeksi autoon vuonna 1992. EU:n romuajoneuvodirektiiviin liittyvät tuottajavastuusäännökset on Suomessa pantu täytäntöön v. 2004 kansallisilla säädöksillä ja säädösmuutoksilla. Direktiivin mukaan romuauton painosta on hyödynnettävä ja uudelleenkäytettävä vuoteen 2006 mennessä 85 prosenttia ja vuoteen 2015 mennessä 95 prosenttia. Uudelleenkäytön ja kierrätyksen osalta vuoden 2006 vaatimus on 80 prosenttia ja vuoden 2015 vaatimus 85 prosenttia.

EU-direktiiviin perustuva paristojen ja akkujen kierrätys on tullut tuottajavastuun piiriin vuonna 2008. Se tarkoittaa, että käytettyjen paristojen ja akkujen keräämisestä, käsittelystä, kierrätyksestä ja hävittämisestä sekä niistä aiheutuvista kustannuksista vastaa tuottaja. Tuottaja on se maahantuoja tai valmistaja, joka saattaa paristoja tai akkuja markkinoille ensimmäistä kertaa EU:n jäsenvaltion alueella.

Suomessa on ajoneuvon renkaita koskeva kierrätysmalli ollut jo vuodesta 1995 lähtien. Se velvoittaa renkaan tuottajan huolehtimaan siitä, että käytöstä poistetut renkaat päätyvät hyötykäyttöön.

Lainsäädännön keinoin ohjausta tapahtuu ajoneuvo- ja polttoaineverotusta kohdentamalla. Vähäpäästöisiä automalleja verotetaan kevyemmin enemmän päästöjä aiheuttaviin verrattuna.

Alan omaehtoisia toimia on esimerkiksi AKL:n ympäristöohjelma. MOTIVA:n ( www.motiva.fi ) tehtävä on asennekasvatuksen keinoin motivoida yksityisiä kuluttajia arvioimaan liikkumistapojaan uudelleen sekä ohjata heitä ekologiseen ajotapaan. Sivustolla on tietoa eri liikkumistapojen energiankäytöstä ym.

Keskeisiä ja ajankohtaisia kestävän kehityksen asioita:

ALAN KESTÄVÄN KEHITYKSEN HAASTEITA

Autot ja liikenne aiheuttavat merkittävän määrän kasvihuonekaasupäästöjä, erityisesti hiilidioksidia, elinkaarensa aikana. Päästöjä aiheutuu jo autoja valmistettaessa, mutta suurin osa syntyy autojen käytöstä. Auton muiden kaasupäästöjen ja hiukkaspäästöjen vähentäminen on helpompaa kuin hiilidioksidipäästöjen alentaminen. Varsinkin henkilöautojen kohdalla autojen kasvanut koko on syönyt osan moottoritekniikan parantumisella saavutetusta hyödystä.

Muita autojen aiheuttamia ympäristövaikutuksia ovat energian tarve, melu, tavanomaiset jätteet, ongelmajätteet, autojen ja teiden vaatima tila, onnettomuudet ja ruuhkat. Tekninen kehitys alalla edellyttää autokannan suhteellisen nopeaa uusimista.

Jätteiden syntyä autoalan töissä voidaan vähentää seuraavilla keinoilla:

KESTÄVÄN KEHITYKSEN OSAAMISTAVOITTEITA ALALLA

Opiskelijalle tulee muodostua käsitys, mitä tarkoitetaan tuottajavastuulla ja kestävällä kehityksellä autoalalla. Hänen tulee osata soveltaa niitä omaan työskentelyyn ajoneuvojen huollossa. Opiskelijan tulee osata suhtautua materiaalien käyttöön elinkaariajattelun mukaisesti.

Opiskelijan tulee:

Lisätietoja ja esimerkkejä