Kotitalous- ja kuluttajapalvelujen perustutkinto


Tiedot: Raili Nevala Koulutuskeskus Salpaus (Kuva: Polaroiskis)

ALAN KUVAUS

Kotitalous- ja kuluttajapalvelualalla tarkoitetaan kotityöpalvelujen sekä kotitalouksien tarvitsemien hyödykkeiden myynti- ja neuvontapalvelujen kokonaisuutta. Näillä palveluilla tuetaan ihmisten arjessa selviämistä omissa kodeissaan tai kodinomaisissa laitoksissa. Kotitalous- ja kuluttajapalvelualalla on yhtymäkohtia vähittäiskauppaan, ravitsemisalaan, tiedotusalaan, sosiaali- ja terveysalaan ja puhdistuspalvelualaan.

Kotityöpalveluilla tarkoitetaan eri-ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa ja ympäristöissä elävien ihmisten arkipäivän auttamista sellaisissa tehtävissä, joissa ei tarvita terveyden- ja sairaanhoitoalan ammattikoulutusta. Tällaisia tehtäviä kodeissa ja kodinomaisissa laitoksissa ovat puhtaanapito, vaatehuolto, ruokailu, asiointi, viranomaisyhteydenpito, pienet korjaukset, piha- ja puutarhatyö, jätteiden hoito ja kierrätys, turvallisuus ja valvonta sekä kulttuuririennot.

ALAN ARVOT

Kotitalous- ja kuluttajapalvelualan lähtökohtana on vastasta ihmisten päivittäisiin käytännön tarpeisiin ja odotuksiin. Alan palvelujen arvopäämääränä on ylläpitää ja edistää asiakkaiden henkistä ja fyysistä hyvinvointia ja elämänlaatua, joihin arvoina liittyvät terveys, puhtaus, taloudellisuus, turvallisuus, viihtyisyys ja sosiaalisuus. Toiminnan tavoitteena on, että asiakas voi luottaa palvelujen korkeaan laatuun ja ammattimaisuuteen, turvallisuuteen ja ympäristömyönteisyyteen. Palvelutoiminnan päämääränä on tyytyväinen asiakas.

Kotitalous- ja kuluttajapalvelualalla jokainen palvelutilanne on yksilöllinen ja ainutkertainen, mikä edellyttää asiakkaan ja hänen mielipiteidensä arvostamista sekä asiakkaan kohtaamista tasavertaisena, aktiivisena ja omat tarpeensa tiedostavana kuluttajana. Alan asiakaspalvelutyössä ammattietiikkaa ohjaavia arvoja ovat hienotunteisuus, suvaitsevaisuus ja luotettavuus. Asiakaspalvelun arvoja ovat asiakaskeskeisyys, avoimuus, joustavuus, palveluhenkisyys, yrittäjyys, ystävällisyys, rehellisyys ja vastuu asiakkaiden ja tuotteiden turvallisuudesta sekä yhteistyöhakuisuus.

Alan ammattilainen arvostaa omaa työtään, ammattiaan ja ammatillista erikoisosaamista. Hän tuntee vastuunsa toisista ihmisistä sekä ammattitaitonsa ja alansa kehittämisestä. Kuluttajien, tuotteiden ja palvelujen kansainvälistyessä alan toiminta edellyttää sekä kansallisen että kansainvälisten kulttuurien hyväksymistä ja arvostamista. Vastuu ympäristöstä ja kestävästä kulutuksesta korostuvat erityisesti kotitalous- ja kuluttajapalvelualan arvoina.

ALAN KESTÄVÄN KEHITYKSEN OHJAUS

Palveluja Kotiin –passin tavoitteena on vahvistaa ja varmistaa kodeissa tuotettavan palvelutyön luotettavuutta ja laatua.

Kotitalous- ja kuluttajapalveluja koskee kuluttajansuojalaki. Sitä ei kuitenkaan sovelleta kunnan tuottamiin palveluihin, eikä silloin kun kysymyksessä on kunnan lakisääteisen palvelun tuottaminen yksityisellä yrittäjällä (esim. palveluseteliä käyttäen).

Työhön liittyy vahvasti eettisten periaatteiden noudattaminen. Niitä ovat mm. sosiaali- ja terveysalalle laaditut eettiset ohjeet sekä kuntien laatimat vanhustyön eettiset periaatteet.

Kotona tai vapaa-ajan asunnolla tapahtuvasta tavanomaisesta kotitaloustyöstä (siivous, ruuan laitto, pyykinpesu ym.) on mahdollista saada kotitalousvähennystä.

Keskeisiä ja ajankohtaisia kestävän kehityksen asioita kotitalous ja kuluttajapalvelualalla

ALAN KESTÄVÄN KEHITYKSEN HAASTEITA

Kotitalous- ja kuluttajapalvelutyön suurin haaste on syrjäytymisen estäminen sekä jo syrjäytyneiden asiakkaiden elämänlaadun parantaminen.

Yhtenä alan tavoitteena on asiakkaan luona tapahtuvan työajan osuuden lisääminen suhteessa kokonaistyöaikaan. Tämä tarkoittaa mm. reittien tarkkaa suunnittelua.

Lainsäädäntö velvoittaa kuntia järjestämään sosiaalihuollon palveluja mm. lapsiperheille. Julkinen sektori on kuitenkin rajannut palveluntarjonnan vain eniten apua tarvitseviin. Yksityinen palveluntarjonta tuo mahdollisuuden palveluiden piiriin pääsemiseksi niille, jotka eivät täytä nykyisiä kunnallisiin palveluihin pääsyn kriteerejä.

Asiakaskunnan kansainvälistyminen ja monikulttuurisuus tuo alalle uusia osaamishaasteita.

KESTÄVÄN KEHITYKSEN OSAAMISTAVOITTEITA ALAN PERUSTUTKINNOSSA

Asiakaspalvelutilanteissa tarvitaan luontevia ihmissuhde-, vuorovaikutus- ja viestintätaitoja.

Opiskelijan tulee:

LISÄTIETOJA JA KÄYTÄNNÖN ESIMERKKEJÄ