Luonto- ja ympäristöalan perustutkinto


Ympäristönhoidon tiedot toimittanut: Armi Lehtinen Koulutuskeskus Salpaus (Kuva: Koulutuskeskus Salpaus)

ALAN KUVAUS JA ARVOT

Alan keskeisiä periaatteita ovat luonnon monimuotoisuuden vaaliminen, ympäristöä säästävä toiminta ja luonnonvarojen kestävä käyttö. Luonto- ja ympäristöalalla työskennellään ammateissa, jotka kohdistuvat ympäristön hoitoon ja kunnossapitoon tai luonnon monipuoliseen hyödyntämiseen matkailun tai luonnontuotteiden muodossa. Alan ammattilaiset toimivat usein yrittäjinä. Ympäristönhoidon ammattilaiset työskentelevät ihmisten ja eläinten hyvinvoinnin ja tulevaisuuden turvaamiseksi sopusoinnussa luonnon sekä rakennetun ympäristön kanssa. Työpaikka voi olla jätehuollon, vesihuollon tai energiahuollon yrityksissä sekä teollisten ja palveluyritysten sisäisissä ympäristötehtävissä. Ympäristönhoitajia toimii myös kuntien ympäristöneuvonta- ja valvontatehtävissä.

ALAN YMPÄRISTÖOHJAUS

Ympäristötoimia ohjaa ympäristölainsäädäntö, johon kuuluvat mm. jätelaki, vesihuoltolaki, kemikaalilaki ja mm. useat tuottajan vastuita kierrätyksessä koskevat asetukset. Ympäristölupakäytännöt ja EU-direktiiviohjaus määrittävät toimintaa kierrätyksessä, jätehuollossa ja yritystoiminnassa yleensä. Tärkeä osa ympäristönhoitotyötä on työturvallisuudesta huolehtiminen ja varautuminen toimintaan vahinkotilanteissa. Jos töissä käytetään tai käsitellään kemikaaleja, toiminta on tällöin kemikaalilainsäädännön piirissä.

Esimerkiksi seikkailu- ja elämyspalvelujen tuottajia koskee laki kulutustavaroiden ja kuluttajapalvelusten turvallisuudesta ja lisäksi lain noudattamista valvovan kuluttajaviraston ohjeet. Elintarvikkeiksi tarkoitettuja tuotteita valmistettaessa tulee mukaan elintarvikelaki ja metsästystä säätelevät metsästyslaki ja ampuma-aselaki.

Keskeisiä ja ajankohtaisia kestävän kehityksen asioita luonto- ja ympäristöalalla:

ALAN KESTÄVÄN KEHITYKSEN HAASTEITA

Alan keskeinen periaate on toimia luonnossa vaikuttamatta haitallisesti sen tasapainoon ja hyvinvointiin. Esimerkiksi keruutuotteiden kerääminen kestävällä tavalla ja luonnon hyödyntäminen matkailussa luontoa rasittamatta ovat alan haasteita.

KESTÄVÄN KEHITYKSEN OSAAMISTAVOITTEITA ALAN PERUSTUTKINNOSSA

Opiskelija:

Lisätietoja ja esimerkkejä

Lähteet:

Kohti kestävää ammatillista koulutusta. OPH. 2006.
Toim. K. Lundgren ja H. Näätsaari, Suomen ympäristöopisto SYKLI
Julkaisun luonnonvara-alan aineisto pohjautuu Kiteen oppimiskeskuksen Opetushallituksen ”Ammatti-KEKE” –hankkeessa vuosina 2002-2005 tuottamaan aineistoon.

Opetushallitus, kestävän kehityksen verkkopalvelu -> Teemat -> Tuotanto