OHJELMAN RAKENTAMISEN SUUNNITTELU

Kestävän kehityksen ohjelman rakentaminen

Näillä sivuilla kuvataan kestävän kehityksen ohjelman rakentamisen vaiheita. Ohjelma yhdistetään oppilaitoksen toimintajärjestelmään. Tämä yhdistäminen on kuvattu sivulla "Yleistietoa, Toimintajärjestelmän rakentaminen".

Kestävän kehityksen ohjelman ja ympäristöohjelman määritelmät ovat sivulla "Yleistietoa, Kestävän kehityksen ohjelma ja toimintajärjestelmä"

Kestävän kehityksen ohjelman avulla oppilaitos voi sisällyttää kestävän kehityksen näkökulman johtamiseen, opetukseen ja toimintakulttuuriin. Ohjelman rakentamista varten perustetaan usein laaja-alainen työryhmä, jossa on eri ammattikuntien ja oppilaiden edustajia. Johdon sitoutuminen sekä tarvittavien resurssien myöntäminen on oleellista työn onnistumisen kannalta.

Aluksi tehdään katselmus, jossa kartoitetaan oppilaitoksen kestävän kehityksen tilanne. Siinä voidaan tarkastella ympäristöasioiden hoitoa, kuten materiaalien käyttöä, lajittelun toimivuutta tai energiansäästöä. Sosiaalisesta ja kulttuurisesta kestävyydestä antavat kuvaa esimerkiksi opiskelijoiden ja henkilöstön hyvinvointiin liittyvät kyselyt tai oppilaitoksen ja lähiympäristön turvallisuuden, monikulttuurisuuden ja kulttuuriperinnön kartoittaminen. Tärkeää on selvittää myös, miten kestävän kehityksen asiat on sisällytetty eri oppiaineiden ja opintokokonaisuuksien opetukseen.

Alkukartoituksen tuloksista keskustellaan yhteisesti ja tärkeimmät parannuskohteet nostetaan kestävän kehityksen ohjelman tavoitteiksi. Ohjelmassa sovitaan myös toimenpiteistä, vastuista, aikataulusta, resursseista sekä seurannasta ja arvioinnista. Ohjeita, viestintää, koulutusta ja yhteistyötä tarvitaan ohjelman toteutuksen tueksi. Niiden avulla sitoutetaan koko oppilaitosyhteisö yhteisiin tavoitteisiin sekä varmistetaan, että kaikilla henkilöstöryhmillä on riittävä osaaminen. Oman henkilöstön ja opiskelijoiden lisäksi kestävän kehityksen asioista kerrotaan sidosryhmille.

Keskeinen periaate kestävän kehityksen ohjelman toteutuksessa on jatkuvan parantamisen ajattelu. Ohjelman toteutumista ja kestävän kehityksen asioiden hoidon tasoa arvioidaan vuosittain opettajien, muun henkilökunnan, opiskelijoiden ja johdon tekemällä itsearvioinnilla. Tulosten perusteella päivitetään kestävän kehityksen ohjelman tavoitteet ja toimenpiteet.

Kestävän kehityksen ohjelman rakentamisen vaiheet:

Johdon sitoutuminen

Kestävän kehityksen ohjelman rakentaminen alkaa johdon sitoutumisella asiaan.

Jos ajatus ohjelman rakentamisesta syntyy opettajien, muun henkilöstön tai opiskelijoiden mielessä, idea pitää ”myydä” johdolle. Jos taas aloite tulee johdolta, idea pitää ”myydä” oppilaitosyhteisölle. Johdolta on tärkeää saada myönteinen päätös ohjelman rakentamiselle, koska johto vastaa tarvittavien inhimillisten ja taloudellisten resurssien osoittamisesta työlle. Johdon tulisi olla mukana suunnittelemassa organisoitumista, työn resursointia ja tavoitteita.

Tärkein resurssi, joka oppilaitoksen johdon tulee järjestää, on kestävän kehityksen ohjelman rakentamiseen käytettävä työaika.

Alkuvaihe voi sujua vapaaehtoisten innostuksen voimalla, mutta keke-ohjelman ja toimintajärjestelmän tekeminen on suuri työ ja vaatii siihen erikseen osoitettua aikaa. Tämä on keskeistä myös toiminnan pitkäjänteisyyden ja vakiinnuttamisen kannalta. Usein tarvitaan myös joustoa käytännön järjestelyissä: esimerkiksi kouluavustajien käyttö auttaa opettajia tekemään työtä kouluajalla, ja kestävän kehityksen työryhmän opiskelijajäsenten lupa olla silloin tällöin poissa oppitunnilta mahdollistaa opiskelijoiden osallistumisen.

Rakentamisen alkuvaiheessa selvitettäviä asioita

Aikataulun suunnittelu

Eri vaiheiden toteuttamiseen menevä aika ei työtä aloitettaessa ole vielä kovin hyvin tiedossa, joten aikataulukaan ei voi olla tarkka. Aluksi pitää vain arvioida työvaiheisiin kuluva aika kohteen laajuus ja käytettävät resurssit huomioon ottaen. Aikataulua tarkistetaan myöhemmin työn edistyessä. Osaa kestävän kehityksen ohjelman rakentamisen vaiheista voi tehdä samanaikaisesti. Toisaalta joistakin vaiheista ei pääse etenemään, ennen kuin edeltävän vaiheen tulokset ovat selvillä.

Kestävän kehityksen ohjelman rakentamiseen tarvitaan lyhyempi aika, mikäli oppilaitoksella on jo ennestään dokumentoitu laatujärjestelmä.

Aikataulua voidaan havainnollistaa esittämällä se graafisessa muodossa aikajanoina.

Esimerkki kestävän kehityksen ohjelman aikataulusta