OPPILAITOSTEN YMPÄRISTÖSERTIFIOINTI
Ympäristösertifioinnin sisältö
Oppilaitosten ympäristösertifioinnin perustana ovat Koulujen ja oppilaitosten ympäristökriteerit, joissa toimintaa tarkastellaan johtamisen, opetuksen ja ylläpitotoimintojen näkökulmasta: www.koulujaymparisto.fi/kriteerit.htm
Oppilaitos voi hyödyntää kriteereitä myös kestävän kehityksen ohjelman ja toimintajärjestelmän rakentamisen työkaluna. Koulujen ja oppilaitosten ympäristökriteerit päivitetään vuoden 2008 aikana kestävän kehityksen kriteereiksi, jotka kattavat myös sosiaalisen, kulttuurisen ja taloudellisen kestävyyden näkökulmat johtamisessa, opetuksessa ja oppilaitoksen toimintakulttuurissa.
Oppilaitosten ympäristösertifiointiin liittyy ulkoinen arviointi eli auditointi, jossa riippumaton auditoija tarkastaa oppilaitoksen itsearviointiraportin ja suorittaa arvioinnin oppilaitoksessa. Auditoinnin kesto on 1-2 päivää oppilaitoksen koosta riippuen. Arvioinnissa oppilaitoksen toimintaa ja sen tuloksia verrataan Koulujen ja oppilaitosten ympäristökriteereihin. Ulkoisen arvioinnin voi tilata, vaikka oppilaitos ei olisikaan vielä hakemassa sertifikaattia. Tällöin voidaan saada itsearvioinnin tueksi ulkopuolinen näkemys ympäristötyön tasosta ja parannuskohteista suhteessa kriteereihin.
Oppilaitoksen hakiessa ympäristösertifikaattia auditoija todentaa kriteerien täyttymisen ja antaa oppilaitokselle tiedon mahdollisista korjaavista toimenpiteistä, jotka täytyy tehdä ennen sertifiointia. Lisäksi oppilaitos saa auditoijalta palautetta toiminnan vahvuuksista ja kehittämiskohteista.
Ennen auditoinnin tilaamista oppilaitoksen tulee tehdä itsearviointi käyttäen tarkoitusta varten laadittuja itsearvioinnin kysymyslistoja.
Auditointi tilataan OKKA-säätiöltä, joka hankkii oppilaitokselle rekisteröidyn auditoijan. Oppilaitos sopii itse auditoijan kanssa ulkoisen arvioinnin toteuttamisesta ja auditoijan saamasta korvauksesta, josta on annettu suositushinnat ympäristösertifioinnin nettisivuilla.
Arvioinnin onnistumisen kannalta on tärkeää, että arvioinnin toteutus suunnitellaan etukäteen yhteistyössä auditoijan kanssa. Oppilaitos nimeää yhteyshenkilön, joka vastaa arvioinnin järjestelyistä. Ensimmäiseksi sovitaan arvioinnin ajankohta, jonka tulee sopia niin auditoijalle kuin oppilaitoksen henkilöstölle ja opiskelijoille.
Ulkoisen arvioinnin hyöty oppilaitokselle riippuu paljon siitä, miten hyvin oppilaitos on valmistautunut arviointiin
Erityisen tärkeää on itsearvioinnin toteuttaminen ja itsearvioinnin kysymyslistojen huolellinen täyttäminen. Mikäli oppilaitos on hakemassa sertifikaattia, puutteellisesti täytetyt kysymyslistat voivat johtaa jopa siihen, ettei auditoija katso mahdolliseksi toteuttaa arviointia oppilaitoksessa.
Oppilaitosten ympäristösertifioinnin sääntöjen mukaan oppilaitoksen on toimitettava auditoijalle itsearviointiraportti viimeistään kolme viikkoa ennen auditointipäivää. Raportti sisältää oppilaitoksen täyttämät itsearvioinnin kysymyslistat sekä liitteenä oppilaitoksen ympäristöohjelman ja muita auditoijan erikseen pyytämiä dokumentteja.
Auditoinnin suunnittelu, toteutus ja raportointi
- Auditoinnin suunnittelu
Ulkoisen auditoinnin (arvioinnin) toteutus perustuu suurelta osin oppilaitoksen itsearviointiraportissa antamiin tietoihin. Tavoitteena on, että auditoija pystyy päättelemään raportin pohjalta melko pitkälle, täyttyvätkö kriteerien vaatimukset. Oppilaitoksessa tapahtuvan auditoinnin rooli on varmistava. Siinä myös paneudutaan niihin asioihin, jotka itsearviointiraportin pohjalta näyttävät vaativan tarkempaa selvitystä. Virheellisten tietojen antaminen itsearviointiraportissa voi johtaa sertifikaatin eväämiseen.
Auditoija suunnittelee itsearviointiraportin perusteella oppilaitoksessa tarkastettavat kohteet ja asiat sekä haastateltavat henkilöt, ja laatii auditointisuunnitelman aikatauluineen. Yhteistyössä auditoijan ja oppilaitoksen välillä sovitaan hyvissä ajoin ennen auditointipäivää mm. avainhenkilöiden haastattelujen aikataulusta, oppilaitoksen tilojen kierroksesta, haastattelutilasta ja siellä tarvittavista apuvälineistä sekä dokumenteista, joita auditointitilanteessa tulisi olla saatavilla. Myös yhteisen palautekeskustelun aikataulu tulee selvittää etukäteen.
Oppilaitos tiedottaa henkilöstölle ja opiskelijoille ennakkoon arvioinnin tavoitteista ja toteutuksesta. Ulkoinen arviointi herättää helposti epäluuloja ja se voidaan kokea valvontana tai tarkastustoimintana. Siksi on tärkeää, että kaikki ymmärtävät, että arviointia tehdään oppilaitoksen toiminnan kehittämiseksi.
- Auditoinnin toteutus
Auditointipäivä alkaa yleensä aloituskokouksella, jossa oppilaitoksen puolelta ovat läsnä johdon edustajat, ympäristö- tai keke-ryhmä sekä mahdollisesti myös muita henkilöstön jäseniä. Kokouksessa tarkennetaan auditoinnin aikataulu, ja aloitetaan haastattelut. Tämän jälkeen toteutetaan kierros oppilaitoksessa, jonka aikana auditoija haastattelee opetus- ja ylläpitohenkilöstöä ja opiskelijoita sekä katselmoi tiloja. Haastattelut voidaan myös tehdä samassa paikassa ja tutustua tiloihin erikseen.
Kun tarvittavat haastattelut on tehty, auditoija varaa aikaa yhteenvedon tekemiseen. Auditointipäivän päätteeksi käydään palautekeskustelu, johon oppilaitoksen henkilöstö ja opiskelijat voivat osallistua. Keskustelussa sovitaan mahdollisista korjaavista toimenpiteistä, ja auditoija antaa myös yleisen palautteen oppilaitoksen vahvuuksista ja kehittämisen kohteista. Suositeltavaa on, että auditoija toimittaa kattavamman kirjallisen palautteen jälkikäteen.
- Auditointiraportti
Auditoijalla on viikko aikaa kirjoittaa virallinen auditointiraportti, jossa selvitetään Koulujen ja oppilaitosten ympäristökriteerien täyttyminen kriteereittäin. Raporttiin kirjataan myös korjaavat toimenpiteet, joiden tekemiseen oppilaitoksella on kolme kuukautta aikaa. Toimenpiteiden toteutuksen auditoija voi todentaa kirjallisen selvityksen perusteella tai uusinta-auditoinnilla oppilaitoksessa. Raportin lopussa on auditoijan allekirjoittama vahvistus kriteerien täyttymisestä, jonka perusteella oppilaitos voi hakea sertifikaattia OKKA-säätiöltä tarkoitusta varten laaditulla hakemuslomakkeella, joka on saatavissa ympäristösertifioinnin nettisivuilta.
Lisätietoja: Oppilaitoksen ympäristösertifioinnin nettisivut