OPPILAITOKSEN PROSESSIT

Mitä ovat prosessit?

Prosessi on tapahtumaketju, joka muodostuu peräkkäisistä tai rinnakkaisista tapahtumista ja joista seuraa jokin tulos.

Prosessi vaatii toimiakseen mm. raaka-aineita, henkilöitä, aikaa, tilaa, tietoa ja valvontaa. Syötteet jalostuvat prosessissa tuotoksiksi, joita ovat päätuotteet sekä mahdolliset sivutuotteet. Lisäksi prosessi usein tuottaa ei-toivottuja tuotoksia, kuten jätteitä, päästöjä ja haitallisia ympäristövaikutuksia.

Jotta prosesseja voidaan hallita ja kehittää, ne tulee tunnistaa ja kuvata

Prosessien kuvaamisen tavoitteena on tehdä toiminta havainnolliseksi ja helpottaa kehittämiskohteiden löytämistä. Samalla saadaan selkeästi esille toimintojen vaikutus toisiinsa sekä niiden riippuvuus toisistaan.

Kestävän kehityksen ohjelmaa rakennettaessa yksi prosessien kuvaamisen päätarkoituksista on niiden ei-toivottujen tuotosten esille saaminen. Toisaalta taas prosessista esille tulevia myönteisiä ympäristövaikutuksia tulee kehittää ja lisätä.

Prosessien nimityksiä

Pääprosessi on laaja kokonaisuus, joka muodostuu osaprosesseista eli aliprosesseista. Osaprosessi toimii omana kokonaisuutena osana pääprosessia. Pääprosessi voi palvella sisäistä tai ulkoista asiakasta.

Ydinprosessi tarkoittaa sitä toimintaa, jota varten organisaatio on perustettu. Sen avulla organisaatio täyttää ulkoisen asiakkaan tai sidosryhmän toiveet ja vaatimukset.

Ohjausprosessiin kuuluvat toiminnan suunnittelu, organisointi ja johtaminen.

Tukiprosessit mahdollistavat muiden prosessien toiminnan. Oppilaitoksessa näitä ovat mm. opetusmaatilan toiminnot, kiinteistöhallinto, kunnossapito, tietohallinto, ruokahuolto, ja majoituspalvelut.

Oppilaitoksen prosessit

Oppilaitoksen päätehtävä on aikaansaada oppimista. Opiskelijan ammattitaito on aluksi vähäinen tai sitä ei ole ollenkaan. Opiskelun myötä hänestä tulee oman alansa ammattilainen.

Joten: Opetus ja oppiminen ovat oppilaitoksen ydinprosesseja

Ammatilliseen oppilaitokseen sisältyy erilaisia opetusta tukevia oppimisympäristöjä, kuten työpajoja tai harjoitusyrityksiä. Oppimisympäristön avulla teoriassa käsitellyt asiat voidaan soveltaa käytäntöön ja oppimisesta tulee tehokasta ja käytännönläheistä. Parhaimmillaan toimiessaan tämä opetuksen ja oppimisympäristön yhteistyö tuottaa myös aivan uutta tietoa. Oppimisympäristön toiminnot ovat opetus- ja oppimisprosessin tukiprosesseja.

Prosessien kuvaamiseen on olemassa erilaisia tapoja. Niistä on tarkemmin tietoa sivulla "Toimintaprosessien kuvaaminen".