Työssäoppiminen on osa opetussuunnitelman toteuttamista

Palaa edelliselle sivulle
Opiskelijan henkilökohtainen opiskelusuunnitelma

Työssäoppiminen edellyttää aina henkilökohtaista suunnittelua. Henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan kirjataan opiskelijan opintoihin liittyvät valinnat, osaamisen tunnustaminen sekä työssäoppiminen ja ammattiosaamisen näytöt.

Työssäoppimisjaksoja varten opettaja, työpaikkaohjaaja ja opiskelija sopivat yhdessä työpaikkakohtaisesti suunnitelman siitä, mitä opetussuunnitelman tavoitteista opiskelija opiskelee kyseisillä jaksoilla, miten osaamista arvioidaan sekä mitkä ovat osaamista arvioitaessa arvioinnin kohteet ja arviointikriteerit. Opiskelijalle tulee selvittää myös, miksi arvioidaan, kuka arvioi ja miten arviointitieto tallennetaan. Suunnitelmaan sisällytetään ammattiosaamisen näytöt silloin, kun opiskelija osoittaa osaamisensa näytöllä työssäoppimisjakson aikana.

Lisäksi määritellään se, miten opiskelijan oppimista ohjataan ja tuetaan. Tarvittaessa henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan kirjataan, täytetäänkö työssäoppimisen aikana oppimispäiväkirjaa tai tehdäänkö oppimistehtäviä vai käytetäänkö molempia tapoja.

Työssäoppimisjakson tai sen osan voi suorittaa myös ulkomailla. Kesätyö tai osa siitä voi olla joissain tapauksissa työssäoppimista, jos siitä sovitaan etukäteen oppilaitoksen kanssa. Työtehtävien edellytetään tällöin aina vastaavan opetussuunnitelman ja työssäoppimisen tavoitteita. Nämä poikkeukselliset tavat työssäoppimisen suorittamiseksi edellyttävät erityisen huolellista suunnittelua muun muassa senkin vuoksi, että on selvitettävä, kuinka ohjaus järjestetään oppilaitoksen rytmistä poikkeavaan aikaan ja etäisyyksistä johtuen.


Opetushallitus
Palaute: webmaster@tonet.fi