Työssäoppimisen arviointi

Palaa edelliselle sivulle
Muutoksia opiskelijan arviointiin.

Valtioneuvoston asetus (488/2008) ammatillisesta koulutuksesta annetun asetuksen muuttamisesta muuttaa opiskelijan arvioinnin kolmiportaiseksi. Arviointiasteikkoa sovelletaan 1.8.2009 lukien kuitenkin niin, että se otetaan käyttöön 1.8.2008 lukien alkavassa rakennusalan ja metsäalan ammatillisiin perustutkintoihin johtavassa koulutuksessa ja maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen johtavassa koulutuksessa.



Työssäoppimisjakson arvioinnista vastaa opetuksesta vastaava opettaja yhdessä työnantajan nimeämän henkilön kanssa. Työssäoppimisen aikana osoitettu osaaminen arvioidaan niiden ammatillisten opintokokonaisuuksien osana, joihin työssäoppiminen sisältyy. Tutkintotodistukseen merkitään erikseen näkyviin työssäoppimisen laajuus, mutta ei erillistä arvosanaa.



Opiskelijan arvioinnilla ohjataan ja kannustetaan opiskelijaa hänen oppimisessaan samalla kun kehitetään opiskelijan edellytyksiä arvioida itse omaa kehittymistään. Arvioinnin onnistumiseksi on tärkeätä sopia arviointikohteista ja -kriteereistä sekä näiden molempien yhteydestä opintokokonaisuuksien tavoitteisiin. Opiskelijan kanssa sovitaan siitä, mitä hän opiskelee työssäoppimisjaksolla, missä opiskelee ja milloin sekä miten hänen suoriutumistaan arvioidaan. Yhdessä sovitut asiat kirjataan opiskelijan henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan (HOPS). On tärkeätä, että samalla kun opiskelijalle selvitetään, miksi arvioidaan, niin sovitaan, mitä arvioidaan, kuka arvioi, miten arvioidaan ja miten arviointitietoa taltioidaan.

Opiskelijan ja työpaikkaohjaajan on myös ennakolta tiedettävä, millaista osaamista eritasoiset arvosanat edellyttävät. Mahdollisimman konkreettisesti on määriteltävä, milloin osaaminen on kiitettävää, hyvää tai tyydyttävää. Työssäoppimisjaksoilla tuotetuille raporteille, työnäytteille ja muille selvityksille on myös asetettava ennalta määritellyt arviointikriteerit ja sovittava, miten ne vaikuttavat työssäoppimisjakson arviointiin ja opintokokonaisuuden arvosanoihin.

Opiskelijan arvioinnin kohteina ovat:

  • työn perustana oleva tiedon hallinta
  • työmenetelmien, työvälineiden ja työmateriaalien hallinta
  • työprosessien hallinta
    • työtehtävien suunnitteleminen
    • työtehtävien toteuttaminen
    • työsuorituksen ja tuloksen arvioiminen
    • työtehtävien kehittäminen
  • työturvallisuuden hallinta
  • yhteiset painotukset
    • kansainvälisyys
    • kestävä kehitys
    • teknologian ja tietotekniikan hyödyntäminen
    • yrittäjyys
    • laadukas ja asiakaslähtöinen toiminta
    • kuluttajaosaaminen
    • työsuojelu ja terveydestä huolehtiminen
  • kaikille aloille yhteinen ydinosaaminen
    • oppimistaidot
    • ongelmanratkaisutaidot
    • vuorovaikutus ja viestintätaidot
    • yhteistyötaidot
    • eettiset ja esteettiset taidot
Opiskelija-arvioinnin yleisenä tehtävänä on:
  • tukea opiskelijan oppimista, ohjata, kannustaa ja motivoida
  • kehittää opiskelijan itsearviointitaitoa
  • vahvistaa myönteistä minäkuvaa ja motivaatiota
  • tuottaa tietoa opiskelijan osaamisen tasosta opiskelijalle itselleen, työnantajalle ja oppilaitokselle
  • antaa palautetta työssäoppimisen tuloksellisuudesta ja vaikuttavuudesta sekä
  • ntaa tietoa työnantajalle opiskelijoiden ja ammattiin valmistuvien osaamisen tasosta.
Opiskelijalle on tärkeää, että hän saa palautetta suorituksistaan. Työyhteisö voi osallistua arviointiin esimerkiksi yhteisissä keskusteluissa, joissa opiskelijan osuus työssä otetaan huomioon. Hän saa näin palautetta työskentelystään sekä ammatillisesta kehittymisestään.

Arvioinnin apuna voidaan käyttää esimerkiksi
  • työnäytteitä ja -tehtäviä
  • selostuksia, raportteja ja kokeita
  • selvityksiä
  • portfolioita
  • vertaisarviointia
  • näyttökokeita ja päättötöitä

Katso Opetushallituksen määräys 32/011/2005 Ammatillisen peruskoulutuksen opetussuunnitelman ja näyttötutkinnon perusteet. Opiskelijan arviointi. Opetussuunnitelma.

Elisabet Kinnunen ja Tiina Halmevuo (toim.)Opiskelijan arvioinnin opas ammatilliseen koulutukseen Nyt myynnissä Opetushallituksen verkkokaupassa

Opetushallitus
Palaute: webmaster@tonet.fi