Social- och hälsovårdsbranschen


Inom social- och hälsovårdsbranschen utgår man i arbetet från att möta klienten eller patienten som en hel människa, som på grund av sin livssituation eller annan orsak är i behov av hjälp, vård eller stöd. Kraven på miljökunskap och ekonomisk verksamhet förstärks allt mer inom branschen. Av personer som arbetar inom social- och hälsovård förutsätts empati, ärlighet, pålitlighet och förmåga att bry sig om andra människor. Närvårdaren uppskattar sitt arbete och andra människors yrkeskunskap samt utvecklar fortgående sin egen yrkeskunskap. Det är viktigt att man har färdigheter i människorelationer och interaktion, särskilt förmåga att beakta kraftkällor och funktionsförmågan hos människor i olika åldrar samt att beakta deras kulturella och andra värderingar. Den som arbetar inom branschen bör kunna stödja och handleda tillväxt och utveckling hos människor i olika åldrar, med olika bakgrund och i olika livssituationer, inneha vård- och omsorgsförmåga och kunna stöda rehabilitering.

Den som har avlagt grundexamen inom social- och hälsovårdsbranschen blir närvårdare. Examen ger kompetens för vård-, omsorgs- och fostringsarbete på en grundläggande nivå. Oberoende av utbildningsprogram ger utbildningen basfärdigheter i att stöda, leda, vårda och rehabilitera människor i alla åldrar och med olika bakgrund i deras mångskiftande levnadssituationer. I närvårdarutbildningen kan man specialisera sig genom nio olika utbildningsprogram.

En närvårdarexamen ger möjlighet till många olika typer av arbete. Inom branschen erbjuds arbetsplatser t.ex. i hem, sjukhus och vårdinrättningar, inom sjuktransportväsendet och barndagvården, vid mottagningar, läkar- och tandläkarcentraler, olika serviceenheter, affärer och företag, inom industrin och även arbete som självständig yrkesutövare. Branschen behöver flere yrkesutövare.