BANGLADESH
Bagerhatin historiallinen moskeijakaupunki
(K/1985)
Tämä muinainen moskeijakaupunki sijaitsee Bagerhatin esikaupunkialueella,
lähellä Gangesin ja Brahmaputran jokisuita. Aiemmin nimellä
Khalifatabad tunnetun alueen perusti turkkilainen kenraali Ulugh Khan
Jahan 1400-luvulla. Kaupungin infrastruktuuri kertoo korkeasta teknisestä
taidosta, ja sen arvoa lisäävät poikkeuksellisen lukuisat
moskeijat sekä muinaiset islamilaiset monumentit, joista monet on
rakennettu tiilestä.
Buddhalaisen viharan rauniot
(K/1985)
Viharat ovat buddhalaismunkkien hiljentymispaikkoja, joissa he myös
asuvat. Tämä Somapura Mahaviran nimellä tunnettu luostari
todistaa mahayanabuddhalaisuuden nousua Bengalissa 600-luvulta lähtien.
”Suuri luostari” oli älyllinen keskus 1600-luvulle asti.
Sen pohjakaava ja uskonnollinen käyttö on sovitettu täydellisesti
yhteen yksinkertaiseksi ja harmoniseksi kokonaisuudeksi, jota koristekaiverrukset
kaunistavat entisestään. Luostari on taiteellinen saavutus,
jonka vaikutus buddhalaiseen arkkitehtuuriin näkyy Kamputseassa saakka.
BELGIA
Brysselin La Grand-Place (K/1998)
Brysselin Grand-Place on harvinaisen yhtenäinen kokonaisuus julkisia
ja yksityisiä rakennuksia. Suurin osa niistä on rakennettu enimmäkseen
1600-luvun lopulla, ja niiden arkkitehtuurissa on elävästi nähtävissä
tämän tärkeän politiikan ja kaupan keskuksen yhteiskunnallinen
ja kulttuurinen rooli.
Flaamilaisten begiinien talot
(K/1998)
Begiinit olivat naisia, jotka omistivat elämänsä Jumalalle
eristäytymättä kuitenkaan muusta maailmasta. 1200-luvulla
he perustivat yhteisöjä, jotka suunniteltiin täyttämään
heidän hengelliset ja aineelliset tarpeensa. Flaamilaisten begiinien
talot ovat arkkitehtonisia ryhmiä, jotka koostuvat taloista, kirkoista,
apurakennuksista ja viheralueista, jotka järjestettiin joko kaupunkilaisen
tai maalaisen tilakäsityksen mukaan. Begiinien talot on rakennettu
flaamilaiselle kulttuurialueelle ominaisella tyylillä, joten ne ovat
ainutlaatuisia todisteita begiiniperinteestä, joka sai alkunsa Luoteis-Euroopassa
keskiajalla.
Canal du Centren neljä
nostolaitetta ja niiden ympäristö, La Louviere ja Le Roeulx
(K/1998)
Neljä hydraulista veneennostolaitetta tällä lyhyellä
pätkällä historiallista Canal du Centreä ovat huippulaatuisia
teollisia muistomerkkejä. Yhdessä kanaalin ja sen rakenteiden
kanssa ne muodostavat poikkeuksellisen hyvin ja vahingoittumattomana säilyneen
näytteen 1800-luvun lopun teollisuusmaisemasta.
Flanderin ja Vallonian kellotornit
(K/1999)
Kohteeseen kuuluu 30 mahtavaa, keskiaikaista kellotornia. Ne sijaitsevat
poikkeuksetta kaupungeissa ja tornit on alun perin rakennettu yleensä
kaupungintalon, mutta joskus myös kirkon yhteyteen. Kellotornit ovat
taiteellisesti äärimmäisen arvokkaita, mutta ne myös
symboloivat elävästi myöhäiskeskiajan Euroopan tärkeää
kehitysvaihetta: feodaaliyhteiskunnan muuttumista kauppakaupunkiyhteiskunnaksi.
Spiennesin (Monsin) neoliittiset
piikivikaivokset (K/2000)
Yli sata hehtaaria kattavat Spiennesin neoliittiset piikivikaivokset muodostavat
Euroopan suurimman ja laajimman muinaisen kaivosryhmittymän. Ne ovat
merkillepantavia myös kaivamiseen käytetyn teknologian ja suoran
yhteytensä nykyiseen asutukseen vuoksi.
Bruggen historiallinen keskusta
(K/2000)
Brugge on erinomainen esimerkki keskiaikaisesta asutuskeskuksesta, joka
on säilyttänyt historiallisen kudoksensa vuosisatojen kuluessa
kasvaessaan ja jossa alkuperäiset keskiaikaiset rakennukset yhä
muodostavat osan kaupungin identiteettiä. Yhtenä Euroopan kaupallisista
ja kulttuurisista keskuksista Brugge kehitti kulttuurisia yhteyksiä
eri puolille maailmaa. Myös flaamilainen primitivistinen maalaustaide
liittyy läheisesti kaupunkiin.
Notre-Damen katedraali Tournaissa
(K/2000)
Notre-Damen katedraali Tournaissa rakennettiin 1100-luvun ensimmäisellä
puoliskolla. Sen erityispiirteitä ovat harvinaisen suuri romaaninen
keskilaiva, veistosrikkaat kapiteelit ja poikkilaiva, josta kohoaa viisi
esigoottilaista tornia. 1200-luvulla uudelleenrakennettu kuori on jo puhdasta
goottilaista tyyliä.
Victor Hortan kaupunkihuvilat
(K/2000)
Neljä tärkeintä varhaisen Art Nouveau-arkkitehdin Victor
Hortan suunnittelemaa kaupunkihuvilaa – Hôtel Tassel, Hôtel
Solvay, Hôtel van Eetvelde ja Maison & Atelier Horta –
kuuluvat 1800-luvun lopun arkkitehtuurin huomattavimpiin uraauurtaviin
töihin. Niiden edustamaa tyylillistä vallankumousta luonnehtivat
avoin sisätila, valon leviäminen ja kaarevien koristelinjojen
jäntevä liittyminen talon rakenteisiin.Bolivia: Tiwanaku-kulttuurin
henkinen ja poliittinen keskus500-900 -luvuilla huippukauttaan elänyt
Tiwanakun kaupunki oli voimakkaan, suurta osaa eteläisistä Andeista
hallinneen esiespanjalaisen kulttuurin keskus. Sen monumentaaliset jäännökset
todistavat tämän kaikista muista Latinalaisen Amerikan esiespanjalaisista
valtakunnista eroavan sivilisaation kulttuurisesta ja poliittisesta merkityksestä.
BENIN
Abomeyn kuninkaalliset palatsit
(K/1985)
Vuosina 1625–1900 yhteensä kaksitoista kuningasta hallitsi
Abomeyn mahtavaa kuningaskuntaa. Kuningas Akabaa lukuunottamatta he kaikki
rakennuttivat palatsinsa samalle muurin ympäröimälle alueelle.
Tilankäytön ja materiaalin puolesta palatsit ovat sopusoinnussa
keskenään, ja ne muistuttavat ainutlaatuisella tavalla tästä
kadonneesta kuningaskunnasta.
BOLIVIA
Potosin kaivoskaupunki (K/1987)
Potosin kaivoskaupunki oli hydraulisine myllyineen maailman suurin teollisuusalue
1500-luvulla. Siellä ovat jäljellä Cerro Rico, joka on
monimutkainen tekojärviin ja vesijohtoihin perustuva vedenkeruusysteemi,
siirtomaakaupunki ja siellä oleva Casa de la Moneda, San Lorenzon
kirkko, ylimystön talot, sekä työläisten asumukset
”barrios mitayos”.
Chiquitosin jesuiittalähetysasemat
(K/1990)
1500-luvun filosofien käsitykset ideaalisista kaupungeista innoittivat
jesuiittoja rakentamaan nämä lähetysasemat vuosina 1969–1760
entiseen Chiquitosin territorioon. Kohteeseen kuuluvat katolilaista ja
perinteistä arkkitehtuuria yhdistävät lähetysasemat
San Francisco Javier, Concepción, Santa Ana, San Miguel, San Rafael
sekä San José.
Sucren historiallinen kaupunki
(K/1991)
Sucre on entinen Bolivian pääkaupunki, jonka espanjalaiset löysivät
1500-luvulla. Kaupungissa on 1500-luvun uskonnollisia rakennuksia. Esimerkkeinä
näistä rakennuksista ovat San Lazaro, San Francisco ja Santo
Domingo, jotka tarjoavat hyvin säilytetyn kuvan paikallisesta ja
eurooppalaisesta arkkitehtuurista.
El Fuerte de Samaipata (K/1998)
Tämä linnoitus koostuu kahdesta osasta: veistoksin koristellusta
vuoresta, jonka uskotaan olleen muinaisen kaupungin juhlamenojen keskus
(1300–1500 -luvulla) sekä alueesta vuorelta etelään,
joka muodosti hallinnollisen ja asutusalueen. Tämä valtava,
veistoksin koristeltu Samaipatan kallio, joka hallitsee sen juurella sijaitsevaa
kaupunkia, on ainutlaatuinen todiste varhaisespanjalaisista perinteistä
ja uskomuksista.
BOZWANA
Tsodilo(K/2001)
Tsodilossa on yksi maailman suurimmista kalliomaalaus keskittymistä
ja sitä kutsutaankin ”Erämaan Louvreksi”. Yli 4
500 maalausta on säilynyt vain 10km2 kokoisella alueella Kalaharin
autiomaassa. Arkeologista aineistoa on ihmisen toiminnasta ja ympäristön
muutoksista ainakin 100.00 vuoden ajalta. Paikalliset yhteisöt pitävät
Tsodiloa pyhänä paikkanaan, jossa heidän esi-isiensä
henget toistuvasti vierailevat.
BRASILIA
Ouro Preton historiallinen kylä
(K/1980)
Ouro Preto (musta kulta), joka perustettiin 1600-luvulla, oli kultaryntäyksen
ja Brasilian kulta-ajan keskipiste 1700-luvulla. Kultakaivoksien loppuun
kuluminen 1800-luvulla aiheutti Ouro Preton rappeutumisen. Kohteen kirkot,
sillat ja suihkulähteet muistuttavat menneestä vauraudesta.
Nykyisin näitä monumenttejä uhkaavat maanvierimät.
Olindan historiallinen keskusta
(K/1982)
Portugalilaiset perustivat Olindan 1500-luvulla. Hollantilaisten ryöstettyä
kaupungin se rakennettiin uudelleen, ja näin sen rakenne on pääosin
peräisin 1700-luvulta. Rakennukset, puutarhat, 20 barokkikirkkoa,
luostarit sekä lukuisat pienet kappelit luovat Olindaan omaleimaisen
tunnelman.
Salvador de Bahian historiallinen
keskus (K/1985)
Salvador de Bahia oli vuodesta 1549 vuoteen 1763 asti Brasilian ensimmäinen
pääkaupunki. Pääkaupungissa kohtasi niin eurooppalainen,
afrikkalainen kuin intiaanienkin kulttuuri. Salvador de Bahia on pystynyt
säilyttämään esimerkkejä renesanssiajan arkitehtuurista.
Kaupungissa oli myös uuden ajan ensimmäiset orjamarkkinat. Vuonna
1558 orjia tuli kaupunkiin työskentelemään sokeriviljelmillä.
Kirkkaat ja moniväriset talot stukkikoristeilla ovat Salvador de
Bahian erikoisuus.
Bom Jesus do Congonhasin pyhä
paikka (K/1985)
Bom Jesus do Congonhas on peräisin 1700-luvun loppu puolelta. Siihen
kuuluvat kirkko, profeettapatsaiden koristama ulkoportaikko sekä
ristin tietä kuvaavat seitsemän kappelia. Kirkon loisteliaat
sisätilat ovat italialaisvaikutteista rokokoota, kun taas kappeleiden
Aleijadinhon tekemät värikkäät veistokset edustavat
barokkia erittäin omaperäisellä ja vaikuttavalla tavalla.
Brasilia (K/1987)
Brasilia on ollut maan pääkaupunkina vuodesta 1956, ja se on
virstanpylväs kaupunkisuunnittelun historiassa. Suunnittelija Lucio
Costa ja arkkitehti Oscar Niemayer halusivat kaiken heijastavan kaupungin
harmoniaa, mikä näkyy asuin- ja hallintoalueiden lintua muistuttavassa
pohjakaavassa sekä symmetrisissä rakennuksissa. Brasilian hallintorakennukset
ovat huomiotaherättävän mielikuvituksekkaita.
Serra de Capivaran kansallispuisto
(K/1991)
Puiston lukuisat kalliot on koristeltu luolamaalauksin, joista osa on
yli 25 000 vuotta vanhoja. Ne ovat ainutlaatuinen todiste yhdestä
vanhimmista ihmisyhteisöistä Etelä-Amerikassa.
Saõ Luisin historiallinen
keskusta (K/1997)
Ranskalaiset perustivat ja hollantilaiset valloittivat tämän
historiallisen kaupungin ennen kuin valta siirtyi Portugalille. Kaupungin
noin 300-vuotiaassa ydinkeskustassa on säilynyt kokonaisuudessaan
alkuperäinen, suorakulmainen katukaava, johon kuuluu poikkeuksellisen
suuri määrä korkealaatuisia, historiallisia rakennuksia.
Näin Saõ Luisin keskusta on harvinainen ja merkittävä
esimerkki iberialaisesta siirtomaakaupungista.
Diamantinan historiallinen keskusta
(K/1999)
Tämä siirtomaa-ajan kylä on kuin jalokivi karujen vuorten
ketjussa. Se kertoo 1700-luvun timantinmetsästyksestä sekä
ihmisen kulttuurisesta ja taiteellisesta ylivallasta elinympäristöönsä.
Goiásin kaupungin historiallinen
keskusta(K/2001)
Goiás on todiste Keski-Brasilian 1700- ja 1800-luvun miehityksestä
ja kolonisaatiosta. Urbaani asemakaava on mainio esimerkki orgaanisesta
kehityksestä, joka on sopeutunut ympäristöönsä.
Yleiset ja yksityiset rakennukset muodostavat harmonisen kokonaisuuden,
kiitos asianmukaisen paikallisten materiaalien ja työtapojen käytön.
BULGARIA
Boyanan kirkko (K/1979)
Boyanan kirkko koostuu kolmesta rakennuksesta, jotka sijaitsevat Sofian
lähiympäristössä. Itäinen kirkko rakennettiin
900- ja 1000-luvulla. Kayolan kirkko on keskimmäinen ja siihen on
lisätty kaksi kirkkoa. Kayolan kirkon freskomaalaukset vuodelta 1259
muodostavat yhden maailman tärkeimmistä keskiajan taiteen kokoelmista.
Madaran ratsastaja (K/1979)
”Madaran ratsastaja” on 700-luvulta peräisin oleva kalliokaiverrus,
joka esittää leijonan voittavaa ritaria. Kaiverrus on muisto
erään Bulgarian kansan voitokkaalta ajalta, jolloin heidän
valtansa oli uhka Bysantille. Kaiverruksen vieressä oleva teksti
kertoo tapahtumista vuosilta 705–831.
Traakialainen hautakammio Kazanlakissa
(K/1979)
Tämä vuonna 1944 löydetty hautakammio on peräisin
hellenistiseltä kaudelta, n. 300-luvun lopulta eKr. Kolmesta tiilirakenteisesta
huoneesta koostuvan kammion freskot kuvaavat hautajaisateriaa. Lahjakkaan,
tuntemattomaksi jääneen taiteilijan maalauksissa on käytetty
pääosin punaista, mustaa, valkoista ja vihreää, eikä
niissä näy juurikaan kreikkalaisia vaikutteita.
Ivanovon kallioon hakatut kirkot
(K/1979)
Ivanovo on kokonaisuus, joka koostuu kallioon hakatuista kirkoista, kappeleista,
luostareista ja kammioista. Ne sijaitsevat lähellä keskiaikaista
Tchervanin kaupunkia ja Veliko Tarnovoa, toisen Bulgarian valtion pääkaupunkia.
Viisi kirkoista ja kappeleista on peräisin 1200—1300-luvuilta
ja niitä koristavat runsaat freskot.
Nessebarin muinaiskaupunki (K/1983)
3000-vuotias Nessebar sijaitsee Mustameren kallioisella niemellä.
Kaupunki oli alun perin traakialainen asutus (Menebria), mutta siitä
tuli sittemmin kreikkalainen siirtomaakaupunki ja yksi bysanttilaisen
valtakunnan tärkeimmistä tukikohdista. Suurin osa Nessebarin
monumenteista on peräisin hellenistiseltä kaudelta ja niihin
kuuluu linnavuori, Apollon temppeli sekä tori. Muita tärkeitä
monumentteja ovat Stara Mitropolian basilika ja 1800-luvulla rakennetut
Plovdiv-tyyliset puutalot.
Rilan luostari (K/1983)
Rilan luostari jälleenrakennettiin vuosina 1834–1860. Se on
ainutlaatuinen uusbysanttilainen monumentti, jossa keskiaikaisen luostarin
rauniot yhdistyvät 900-luvulla saarnanneen slaavilaisen evankelistan,
Rilskin pyhän Ivanin, perintöön. Bulgarian renessanssille
tyypilliseen tapaan luostari symbolisoi slaavilaisten tietoisuutta kulttuurisesta
identiteetistään, joka on seurausta vuosisatoja kestäneestä
sorrosta.
Sveshtarin traakialainen hautakammio
(K/1985)
Tämä 200-luvulta eKr. peräisin oleva hautakammio löydettiin
1982. Kreikkalaiset vaikutteet näkyvät kammiota koristavissa
värikkäissä seinämaalauksissa sekä karyatideissa,
jotka esittävät puoleksi ihmistä, puoleksi kasvia. Hautakammio
on ainutlaatuinen muisto traakialaisesta kansasta, joka muinaisen maantieteen
mukaan oli tekemisissä hellenistisen ja hyperborealaisen maailman
kanssa.
|