Alkuun
 

 

KAMPUTSEA

Angkor (K/1992)
Angkor on yksi Kaakkois-Aasian tärkeimmistä arkeologisista alueista. Metsät mukaanluettuna Angkorin arkeologinen puisto on pinta-alaltaan noin 400 km² laajuinen. Puistossa sijaitsevat khmerien valtakunnan pääkaupunkien upeat rauniot ovat peräisin 800—1400-luvulta. Näiden joukossa ovat mm. kuuluisa Angkor Watin temppeli sekä Bayon-temppeli lukemattomine veistettyine koristeineen. UNESCO on käynnistänyt laajan projektin tämän symbolisen kohteen ja sen ympäristön suojelemiseksi.



KANADA

Historiallinen kansallispuisto L’Anse aux Meadows (K/1978)
Puistosta on löydetty 1000-luvulta peräisin olevan viikinkiasutuksen jäänteet, joihin kuuluvat puusta ja maasta tehdyt talot ovat samanlaisia kuin Norjasta löydetyissä viikinkiasutuksissa. Tämä historiallinen löytö on vanhin todiste eurooppalaisten läsnäolosta Amerikoissa.

Anthonyn saari (K/1981)
Ninstinsin kylä Anthonyn saarella on kuuluisa idyllisestä 1800-luvun asutuksestaan sekä lukuisista toteemipaaluistaan. Kylä antaa luonnollisen vaikutelman 1800-luvun loppupuolen intiaanien sekä kalastajien elämästä, jotka asustivat pohjois-Tyynenmeren rantaa aikoinaan.

Quebecin historiallinen alue (K/1985)
Alueen löysi ranskalainen tutkimusmatkailija Champlain 1600-luvun alussa. Uuden Ranskan entinen pääkaupunki oli englantilaisten hallinnassa 1700-luvun puolivälistä aina 1800-luvun puoliväliin. Kalliolle rakennettu yläkaupunki on säilynyt uskonnon ja hallinnon keskuksena kirkkoineen, luostareineen ja muine monumentteineen (mm. linnoitus, parlamentti ja Chateau Frontenac). Yhdessä historiallisen alakaupungin kanssa kohde on yksi maailman parhaimmista esimerkeistä linnoitetusta siirtomaakaupungista

Lunenburgin vanhakaupunki (K/1995)
Lunenburg antaa hyvän kuvan brittiläisestä siirtomaakaupungista Pohjois-Amerikassa. Kaupunki perustettiin vuonna 1753 ja siellä on nähtävissä vanhan mantereen tapa rajata tontit neliömäisiksi. Alueen asukkaat ovat onnistununeet suojelemaan kaupungin kasvulta sen historialliset puutalot. Vanhimmat talot on rakennettu 1700-luvulla, mutta suurin osa 1800-luvulla.



KIINA

Mount Taishan (L/K/1987)
Pyhä Mount Tai on ollut pyhiinvaeltajien vaelluspaikkana jo lähes kaksituhatta vuotta. Siellä olevat mestariteokset yhdessä kauniin rauhallisen maiseman kanssa ovat olleet lähteenä kiinalaisille taiteilijoille sekä symbolisoineet koko kiinalaista kulttuuria jo vuosituhansien ajan.

Kiinan muuri (K/1987)
Qin Shin Huangin valtakaudella, noin 220 eKr., aiemmin rakennetut linnoitukset liitettiin yhteen muodostamaan puolustussysteemin pohjoisia valloittajia vastaan. Laajennustöitä jatkettiin aina Ming-dynastiaan (1368–1644) saakka, jolloin Kiinan muurista tuli maailman suurin sotilasrakennelma. Muurin historialliselle ja strategiselle merkittävyydelle vetää vertoja vain sen arkkitehtoninen arvo.

Ming- ja Qing -dynastioiden keisarillinen palatsi (K/1987)
Tämä Kielletty kaupunki oli ylimmän vallan keskus yli 500 vuoden ajan. Maisemapuutarhat sekä lukuisat rakennukset, joiden 9000 huonetta sisältävät huonekaluja ja taidetta, ovat äärimmäisen arvokkaita todisteita kiinalaisesta yhteiskunnasta Ming- ja Qing -dynastioiden aikana.

Mogao luolat (K/1987)
Mogao luolat ovat Silkkitien varrella; kaupan, uskonnon, kulttuurin ja älyllisen vaikutuksen keskipisteessä. Mogaon 492 kammiota ja luola-alttarit ovat tunnettuja patsaistaan ja seinämaalauksistaan todistaen tuhansien vuosien ajalta buddhalaisen taiteen kauneutta. Ensimmäisen

Qin-keisarin mausoleumi (K/1987)
Tuhansia patsaita on vielä kaivamatta tällä arkeologisella alueella, joka löydettiin vasta 1974. Kiinan ensimmäinen yhdistäjä, Qin, joka kuoli 210 eKr. on haudattu keskelle aluetta, joka on suunniteltu pääkaupunki Xianyanin kaupunkikaavan mukaan. Hautaa vartioivat kuuluisat terrakottasotilaat. Nämä pienet hahmot, jotka ovat kaikki erilaisia hevosineen, vaunuineen ja aseineen, ovat realismin mestariteoksia sekä historiallisesti erittäin kiinnostavia

Pekingin alkuihmisen jäänteiden löytöpaikka Zhoukoudianissa (K/1987)
Tieteellinen työ on vielä kesken tällä tärkellä paikalla, joka sijaitsee 42 km luoteeseen Pekingistä. Tähän asti on löydetty jäänteet Sinanthropus pekinensistä, jotka elivät keski-pleistoseenisenä aikana. On myös löydetty jäänteitä Homo sapiens sapienseksesta. Löydökset ovat päivätty 18000–11000 ekr. Paikka ei ole vain poikkeuksillinen muisto ihmiskunnan kehityksestä Aasiassa vaan myös täydellinen esimerkki evoluution kulusta aikojen saatossa.

Huangshan vuori (L/K/1990)
Huangshan on tunnettu nimellä ’Kiinan kaunein vuori’. Alueen loistavat maisemat loivat tyylin, joka julistettiin taiteen ja kirjallisuuden loiston ajaksi Kiinan historiassa. Kohteen lukuisat vierailijat tulevat vuorelle ihastelemaan kauniin karua luontoa. Jo vuosituhansien ajan taiteilijat ovat kuvanneet kohteen kaunista luontoa.

Lijiangin vanha kaupunki (K/1997)
Vanhassa Lijiangin kaupungissa, joka sopeutui harmonisesti tämän tärkeän kaupallisen ja strategisen alueen epätasaiseen maastoon, on säilynyt sen vaikuttava historiallinen kaupunkimaisema. Sen ainutlaatuinen arkkitehtuuri on sekoitus vuosisatojen aikana alueelle kerääntyneiden kulttuurien aineksia. Lijiangissa on myös muinainen monimutkainen ja nerokas vesijohtoverkosto, joka toimii edelleen tehokkaasti.

Ping Yaon muinainen kaupunki (K/1997)
Ping Yao perustettiin 1300-luvulla ja se on poikkeuksellisen hyvin säilynyt esimerkki perinteisestä Han dynastian aikaisesta kiinalaisesta kaupungista. Ping Yaon kaupunkirakenteessa on nähtävissä pienoiskoossa koko keisarivallan aikaisen Kiinan arkkitehtuurityylien ja kaupunkisuunnittelun yli 500-vuotinen kehityskulku. Erityisen mielenkiintoisia ovat kaupungin upeat pankkitoimintaan liittyvät rakennukset; Ping Yao oli koko Kiinan pankkitoiminnan keskus 1800-luvulta 1900-luvun alkuun.

Suzhoun klassiset puutarhat (K/1997)
Klassinen kiinalainen puutarhasuunnittelu pyrkii luomaan uudelleen luonnonmaisemia pienoiskoossa. Tämä tyyli ei ole missään niin hyvin esiteltynä kuin Suzhoun historiallisen kaupungin neljässä puutarhassa; ne ovat maailmanlaajuisesti tunnustettuja tyylin mestariteoksia. Puutarhat ovat peräisin 1500–1700 -luvulta, ja niiden pikkutarkka suunnittelu heijastaa luonnonkauneuden syvää, metafyysistä tärkeyttä, joka on olennainen osa kiinalaista kulttuuria.

Pekingin kesäpalatsi ja keisarillinen puutarha (K/1998)
Kesäpalatsi on rakennettu 1600-luvulla ja sitä laajennettiin ja koristeltiin yli 200 vuotta. Se on kiinalaisen maisemapuutarhasuunnittelun mestariteos, joka yhdistää luonnonmaiseman kukkuloineen ja vesistöineen ihmisen tekemiin elementteihin, kuten palatseihin, temppeleihin ja siltoihin. Näin luodaan harmoninen ja esteettisesti ainutlaatuinen kokonaisuus.

Chengden vuoristopalatsi ja sen temppelit (K/1994)
Hebein provinssissa sijaitseva Qing-dynastian kesäpalatsi rakennettiin 1703–1792. Se on laaja kokonaisuus, joka koostuu palatseista, hallinto- ja seremoniarakennuksista. Temppeleissä ja keisarillisessa puutarhassa on käytetty useita arkkitehtuurityylejä ja ne sulautuvat harmonisesti maisemaan, joka muodostuu järvistä, laidunmaista ja metsistä. Kauneutensa lisäksi kohde on ainutlaatuinen historiallinen muistomerkki, joka kertoo Kiinan feodaaliyhteiskunnan kehityksestä.

Potala-palatsi Lhasassa (K/1994)
Tämä hallinnollinen, uskonnollinen ja poliittinen rakennusryhmä rakennettiin keskelle Lhasan laaksoa Punaiselle vuorelle 3700 m korkeuteen. Kokonaisuuteen kuuluvat Valkoinen ja Punainen palatsi apurakennuksineen. Potala, joka on ollut Dalai Laman talvipalatsina 1600-luvulta lähtien, symbolisoi Tiibetin buddhalaisuutta ja sen keskeistä roolia Tiibetin perinteisessä hallinnossa. Potalan kaunis ja alkuperäinen arkkitehtuuri, runsas koristelu sekä tapa, jolla palatsi sulautuu harmonisesti silmiä hivelevään maisemaan, korostavat sen historiallista ja uskonnollista merkitystä.

Kungfutsen temppeli ja hautausmaa sekä Kongin perhekartano Qufussa (K/1994)
Kungfutse oli suuri filosofi, poliitikko ja opettaja 500–400 eKr., jonka muistoksi rakennettiin temppeli Shandongin provinssiin Qufuun 478 eKr. Vuosisatojen kuluessa temppeli on tuhoutunut ja rakennettu uudelleen – nykyisin siihen kuuluu yli sata rakennusta. Hautausmaalla sijaitsevat Kungfutsen sekä hänen yli 100 000 jälkeläisen haudat. Kongin perheen pienestä talosta on kasvanut jättiläismäinen aristokraattien asumuskompleksi, josta on jäljellä 152 rakennusta. Kiinan keisareiden ansiosta tämän kohteen taiteelliset ja historialliset piirteet ovat säilyneet 2000 vuoden ajan.

Wudang-vuorten muinainen rakennusryhmä (K/1994)
Tämä maallisista palatseista ja hengellisistä temppeleistä muodostuva kokonaisuus valaisee Kiinan Yuan-, Ming- ja Qing-dynastioiden arkkitehtonisia ja taiteellisia saavutuksia. Hubein provinssissa, Wudang-vuorten kauniissa laaksoissa ja rinteillä sijaitseva kohde rakennettiin järjestäytyneeksi kokonaisuudeksi Ming-dynastian aikana (1300–1600), mutta siihen kuuluu jopa 600-luvulta peräisin olevia taolaisia rakennuksia. Kompleksi edustaa hienointa, miltei tuhatvuotista kiinalaista taidetta ja arkkitehtuuria.

Lushanin kansallispuisto (K/1996)
Jiangxin provinssissa sijaitseva Mount Lushan on yksi kiinalaisen sivilisaation hengellisistä keskuksista. Buddhalaiset ja taolaiset temppelit ovat kungfutselaisten maamerkkien ohella arvostetuimpien mestareitten opetuspaikkoja. Upea maisema, johon ne sulautuvat, on innoittanut lukemattomia taiteilijoita, jotka kehittivät kiinalaiselle kulttuurille ominaisen esteettisen tavan lähestyä luontoa.

Mount Emei ja Leshanin jättiläisbuddha (L/K 1996)
Sichuanin provinssiin, Mount Emein huipun upeaan ympäristöön rakennettiin ensimmäisellä vuosisadalla Kiinan ensimmäinen buddhalaistemppeli. Kun alueelle rakennettiin lisää temppeleitä, siitä kehittyi yksi buddhalaisuuden tärkeimmistä pyhistä paikoista. Vuosisatojen kuluessa kulttuuriaarteet lisääntyivät. Niistä huomattavin on Leshanin jättiläisbuddha, joka veistettiin kukkulanrinteeseen 700-luvulla. 71-metrinen patsas on maailman suurin buddha. Mount Emein merkittävyyttä lisää myös alueen erittäin vaihteleva kasvillisuus: se vaihtelee subtrooppisesta kasvillisuudesta subalpiinisiin mäntymetsiin, joiden vanhimmat puut ovat yli tuhatvuotisia.

Pekingin Taivaan temppeli (K/1998)
Tämä keisarillinen uhrialttari on rakennettu 1400-luvun alkupuoliskolla. Se on kunnioitusta herättävä ryhmä uskonnollisia rakennuksia, joka sijaitsee puistossa vanhojen mäntyjen ympäröimänä. Kiinalaiseen käsitykseen maailman synnystä kuuluu olennaisena osana maan ja taivaan välinen suhde, jossa keisarilla on erityinen rooli. Taivaan temppeli symbolisoi tätä suhdetta sekä yleisen pohjakaavan että yksittäisten rakennusten kautta.

Dazun kalliokaiverrukset (K/1999)
Dazun alueen jyrkillä kukkulanrinteillä sijaitsee ainutlaatuinen kokoelma kalliotaidetta, joka on peräisin 800–1200-luvulta. Poikkeuksellisen kohteesta tekevät kaiverruksien korkea esteettinen laatu, rikas maallinen ja uskonnollinen aihevalikoima, sekä kaiverrusten tarjoama tieto buddhalaisuuden, taolaisuuden ja kungfutselaisuuden harmonisesta sulautumisesta yhteen.

Xidin ja Hongcunin muinaiset kylät Etelä-Anhuissa (K/2000)
Xidin ja Hongcunin perinteisissä kylissä on säilynyt huomattavan pitkälle muuten suurelta osin viime vuosisadalla kadonnut tai muuttunut maaseutuasutuksen tapa. Niiden katurakenne, arkkitehtuuri ja koristelu ja talojen yhdistäminen toisiinsa kattavilla vesijärjestelmillä ovat tänä päivänä ainutlaatuisia näytekappaleita menneestä kulttuurista.

Ming- ja Qing-dynastioiden keisarilliset haudat (K/2000)
Ming- ja Qing-dynastioiden keisarilliset haudat ovat ihmistyön muovaamia luonnonkohteita, jotka on huolella valittu geomantian (fengshuin) periaatteiden mukaan lukuisten perinteistä arkkitehtuuria ja koristelua edustavien rakennusten sijoituspaikaksi. Ne kuvastavat yli viisisataa vuotta kestänyttä jatkuvuutta feodaaliselle Kiinalle luonteenomaisessa maailmankuvassa ja valtakäsityksessä.

Longmenin luolat (K/2000)
Longmenin luolat ja syvennykset sisältävät laajimman ja vaikuttavimman kokoelman myöhäisten pohjoisten Wei- ja Tang-dynastioiden (316–907) aikaista kiinalaista taidetta. Nämä kokonaan buddhalaiselle uskonnolle omistetut työt edustavat kiinalaisen kivikaiverruksen huippukautta.

Qincheng-vuori ja Dujiangin kastelujärjestelmä (K/2000)
Dujiangin kastelujärjestelmän rakentaminen alkoi jo kolmannella vuosisadalla ennen ajanlaskumme alkua, mutta se ohjaa vieläkin Minjiang-joen vesiä ja jakaa ne Chengdun tasangon hedelmällisille viljelysmaille. Quincheng-vuori on taolaisuuden syntypaikka, mitä juhlistavat lukuisat muinaiset temppelit.

Yungangin luolastot(K/2001)
Yuangangin luolastot Datong cityssä, Shaanxi provinssissa koostuu 252:ta luolasta ja pitää sisällään 51,000 patsasta. Tämä ainutlaatuinen buddhalaisen luolataiteen edustuja on 400–500-luvuilta. Tan Yan luomat viisi luolaa ovat tiukasti yhdenlaisia pohjakaavaltaan ja aiheiltaan ja ovat klassisia mestariteoksia kiinalaisen buddhalaisuuden ensimmäiseltä nousukaudelta.



KOLUMBIA

Cartagenan satama, linnoitukset ja muistomerkit (K/1984)

Karibianmeren lahdella sijaitsevan Cartagenan linnoitukset ovat Etelä-Amerikan laajimmat. Kaupunki jakaantuu kolmeen osaan: San Pedro tuomiokirkkoineen ja monine andalusialaistyylisine palatseineen, kauppiaiden ja keskiluokan San Diego, sekä suosittu kaupunginosa Gethsemani.

Santa Cruz de Mompoxin historiallinen keskusta (K/1995)
Mompox perustettiin Magdalena-joen rannalle 1540 ja se oli olennaisessa osassa espanjalaisten valloittaessa Etelä-Amerikkaa. 1500–1800-luvulla kaupunki kehittyi yhdessä joen kanssa pääkadun toimiessa patona. Historiallisessa keskustassa on säilynyt aikoinaan rakennetun kaupungin harmonia ja eheys. Useimpia keskustan rakennuksia käytetään yhä niiden alkuperäiseen tarkoitukseen, joten se tarjoaa ainutlaatuisen kuvan espanjalaisesta siirtomaakaupungista.

Tierradentron arkeologinen kansallispuisto (K/1995)
Puistossa on mahtavia ihmispatsaita ja 500–900-luvulta peräisin olevia maanalaisia hautakammioita. Nämä valtavat kammiot, joista osa on jopa 12 m leveitä, on koristeltu kuten silloisten kotien sisätilat. Näin ne kertovat pohjoisilla Andeilla eläneen varhaisespanjalaisen yhteiskunnan monimutkaisuudesta ja kulttuurin vauraudesta.

San Agustínin arkeologinen puisto (K/1995)
Tässä huikaisevassa maisemassa sijaitsee Etelä-Amerikan suurin ryhmä uskonnollisia muistomerkkejä ja megaliittisiä veistoksia. Jumalat ja myyttiset eläimet on taitavasti kuvattu tyylein, jotka vaihtelevat abstraktista realismiin. Nämä taideteokset kertovat seitsemän ensimmäistä vuosisataa kukoistaneen pohjoisten Andien kulttuurin luovuudesta ja mielikuvituksesta.


KOREAN TASAVALTA

Sokkuramin buddhalainen luola ja Pulguksan temppeli (K/1995)
T'ohamin vuoren rinteille 700-luvulla rakennetussa Sokkuram luolassa on monumentaalinen Buddha patsas veistettynä bhumisparsha mudra asentoon katsoen merelle. Sitä ympäröivät jumalten muotokuvat, Bodhisattvat ja opetuslapset ovat realistisesti ja hienostuneesti toteutettuja reliefi-veistoksia ja Kaukoidän buddhalaisen taiteen mestariteoksia. Luola, sekä vuonna 752 rakennettu Pulguksan temppeli ovat merkittäviä uskonnollisen arkkitehtuurin kohteita.

Haiensan temppeli Changgyong P’ango (K/1995)
Kaya-vuorella sijaitsevassa Haiensan temppelissä säilytetään Tripitaka Koreana, täydellisintä kokoelmaa buddhalaisia tekstejä. Tripitaka Koreana on kaiverrettu 80 000 puulaatalle vuosina 1237–1249. Changgyong P’angon rakennukset, jotka rakennettiin 1400-luvulla laattojen säilytyspaikaksi, ovat itsessään ainutlaatuisia taideteoksia. Tässä Tripitakan vanhimmassa säilytyspaikassa on nähtävissä konservointitekniikoiden mestarillinen kehittely ja käyttö.

Chongmyon pyhimyshauta (K/1995)
Chongmyo on vanhin ja autenttisin kungfutselainen kuninkaallinen pyhimyshauta, joka on säilynyt. Se on pyhitetty Choson dynastian perustajille, jonka valtakausi oli 1392–1910. Kohteen nykyinen kunto on peräisin 1500-luvulta ja se on säilytyspaikkana edesmenneen kuninkaallisen perheen muistolaatoille, joihin on kirjattu heidän opetuksiaan. Kohteessa pidetään edelleen laulun ja tanssin yhdistäviä rituaaliseremonioita unohtamatta jo 1300-luvulta peräisin olevaa traditiota.

Changdokkungin palatsiryhmä (K/1997)
1400-luvun alussa keisari T’aejong määräsi rakennettavaksi uuden palatsin hienolle paikalle. Määräystä toteuttamaan nimitettiin Palatsin rakennusvirasto, ja tuloksena syntyi kokonaisuus, johon kuuluu useita virallisia ja asuinrakennuksia. Nämä rakennettiin puutarhaan, joka mukautuu epätasaiseen, 58 hehtaarin laajuiseen maastoon. Changdokkungin palatsiryhmä on ainutlaatuinen esimerkki Kaukoidän arkkitehtuurista ja suunnittelusta, jossa rakennukset sulautuvat harmonisesti ympäristöönsä.

Hwasongin linnoitus (K/1997)
Kun keisari Chongjo muutti hallituksensa keskuksen Suwoniin 1700-luvun lopussa, hän ympäröi sen vahvoilla puolustusrakennelmilla. Ne suunnitteli kuuluisa sotilasarkkitehti, joka yhdisti työssään alan uusimmat keksinnöt sekä idästä että lännestä. Massiiviset, miltei 6 km paksut muurit ovat neljän portin halkaisemia ja ne on varustettu bastioneilla, tykistötorneilla sekä muilla, yhä jäljellä olevilla rakennelmilla.

Koch’angin, Hwasunin ja Kanghwan dolmeenit (K/2000)
Koch’angin, Hwasunin ja Kanghwan esihistorialliset hautausmaat sisältävät satoja dolmeeneja – suurista kivipaasista rakennettuja hautoja ensimmäiseltä vuosituhannelta ennen ajanlaskumme alkua. Ne ovat osa megaliittista kulttuuria, jonka jäänteitä esiintyy joka puolella maapalloa, muttei missään yhtä tiiviisti keskittyneenä.

Kyongjun historiallinen alue (K/2000)
Kyongjun historiallinen alue muodostaa merkittävän korealaisen buddhalaisen taiteen keskittymän tämän ainutlaatuisen ilmaisumuodon kukoistuskaudella 600–900 –luvuilla tehtyjen veistosten, reliefien, pagodien, temppelien ja palatsien raunioiden muodossa.



KREIKKA

Apollo Epicuriuksen temppeli Bassaissa (K/1986)
Tämä auringon ja parantamisen jumalalle omistettu kuuluisa temppeli rakennettiin 400-luvulla eKr. Arkadian vuoristoon. Temppeli, joka sisältää vanhimman löydetyn korinttilaisen pääkaupungin, yhdistää arkaaisen tyylin ja doorilaisen selkeyden uskaliaisiin arkkitehtonisiin rakennelmiin.

Delfoin arkeologinen alue (K/1987)
Delfoin panhelleenistä pyhäkköä, jossa Apollonin oraakkeli puhui, on pidetty maailman napana. Tämä upeaan maisemaan harmonisesti yhdistyvä pyhä paikka olikin uskonnollinen keskus 500-luvulla eKr. ja muinaisen Kreikan yhtenäisyyden symboli.

Ateenan Akropolis (K/1987)
Akropolis kertoo niistä sivilisaatioista, myyteistä ja uskonnoista, jotka kukoistivat Kreikassa yli tuhannen vuoden aikana. Se koostuu neljästä mahtavasta klassisen Kreikan taiteen mestariteoksesta: Parthenon, propylaia, Erekhtheion ja Niken temppeli. Näiden monumenttien ajatellaan symbolisoivan koko maailmanperinnön ideologiaa.

Athos-vuori (L/K/1988)
Tämä naisilta ja lapsilta kielletty ”pyhä vuori” on toiminut ortodoksien hengellisenä keskuksena vuodesta 1054. Se sai itsehallinto-oikeuden bysanttilaisella kaudella ja on saavuttanut myös taiteellista arvoa. Nykyisin 1 400 munkin asuttamien luostareiden pohjakaavasta otettiin muinoin vaikutteita aina Venäjällä saakka, ja Athoksen maalauskoulu on vaikuttanut suuresti ortodoksisen taiteen historiaan.

Meteora (L/K/1988)
Meteoran hiekkakivihuipuille on miltei mahdoton päästä. Munkit kuitenkin asettuivat näille ”taivaan pylväille” 1000-luvulla. Uskomattomista vaikeuksista huolimatta Meteoran luostareista 24 rakennettiin 1400-luvulla – ajalla, jolloin erakkona elämisen ideologia oli suuressa suosiossa. Luostareiden 1500-luvulta peräisin olevat freskot ovat perustava vaihe jälkibysanttilaisen maalaustaiteen kehityksessä.

Thessaloniken varhaiskristilliset ja bysanttilaiset monumentit (K/1988)
Merisatama ja provinssipääkaupunki Thessalonike perustettiin 315 eKr. ja se oli yksi ensimmäisista kristinuskon levittämisen keskuksista. Kristillisten monumenttien joukossa on upeita kirkkoja, jotka ovat kreikkalaisen mallin mukaan ristin muotoisia ja kolmilaivaisia. 300—1400-luvulla rakennetut kirkot muodostavat historiallisen typologisen kokonaisuuden, jolla oli suuri vaikutus bysanttilaisessa maailmassa. Pyhän Demetrioksen ja pyhän Daavidin kirkkojen mosaiikit ovat varhaiskristillisen taiteen mestariteoksia.

Epidauroksen arkeologinen alue (K/1988)
Peloponnesoksen pienessä laaksossa sijaitseva Epidauros on historiallisesti monikerroksinen. Asclepiuksen kultti sai siellä alkunsa 500-luvulla eKr., mutta päämonumentit ovat peräisin 300-luvulta. Ne kaikki, mutta erityisesti teatteri ovat kreikkalaisen arkkitehtuurin puhtaimpia mestariteoksia. Laaja Epidauroksen alue muistuttaa Kreikan ja Rooman parantamiskulteista tuon ajan jumalille pyhitettyine temppeleineen ja sairaaloineen.

Rhodoksen keskiaikainen kaupunki (K/1988)
Rhodos oli Jerusalemin johanniittain ritarikunnan vallassa 1309–1523, jolloin kaupungista alettiin tehdä linnoitusta. Ritarikunnan jälkeen Rhodosta hallitsivat ensin turkkilaiset, sitten italialaiset. Yläkaupungin Suurmestarien palatsi, Suuri sairaala ja Ritarikatu tekevät siitä yhden kauneimmista goottilaisen kauden kaupunkialueista. Alakaupungissa goottilainen arkkitehtuuri yhdistyy osmanikauden moskeijoihin, kylpylöihin ja muihin rakennuksiin.

Mystras (K/1988)
Morean ihme, Mystras, rakennettiin amfiteatteriksi linoituksen ympärille vuonna 1249 Achaien prinssin Villehardouin Williamin toimesta. Bysanttien uudelleenvalloittama sekä sen jälkeen turkkilaisten ja venetsialaisten asuttama kaupunki hylättiin vuonna 1832. Kohteesta on jäänyt jäljelle vain keskiaikaiset rauniot, jotka ovat henkeäsalpaavat kauniin maiseman rinnalla.

Olympian arkeologinen alue (K/1989)
Peloponnesoksen laaksossa sijaitseva Olympia on ollut asutettuna esihistoriallisista ajoista lähtien. 900-luvulla eKr. Olympiasta tuli Zeuksen palvonnan keskus. Altiksessa, jumalten pyhäkössä, on yksi suurimmista kokoelmista antiikin maailman mestariteoksia. Temppeleiden lisäksi alueella on myös jäänteitä kaikista niistä urheilulajeista, jotka muinoin kuuluivat olympialaisiin. Nämä kisat järjestettiin aikoinaan Olympiassa joka neljäs vuosi alkaen 776 jKr.

Delos (K/1990)
Kreikkalaisen mytologian mukaan Apollo syntyi tällä pienellä Kykladien saariston saarella. Apollon pyhäkkö houkutteli pyhiinvaeltajia ympäri Kreikkaa, ja Deloksesta kehittyi vauras kauppasatama. Saarella on merkkejä aigeialaisista sivilisaatioista 200-luvulta eKr. varhaiskristilliselle ajalle. Poikkeuksellisen laaja ja rikas arkeologinen alue tarjoaa elävän kuvan suuresta kosmopoliittisatamasta Välimerellä.

Dafnen, Osios Lukaksen ja Khioksen Nea Monin luostarit (K/1990)
Vaikka nämä luostarit ovat maantieteellisesti kaukana toisistaan (ensimmäinen lähellä Ateenaa, toinen Delfoin lähellä ja kolmas Egeanmeren saarella lähellä Vähä-Aasiaa), ne kuuluvat samaan typologiseen sarjaan ja ovat samantyylisiä. Ristikirkkojen suurta kupolia kannattelevat holvirakennelmat muodostavat kahdeksankulmaisen tilan. 1000—1100-luvulla ne koristeltiin loistavin marmoritöin sekä kultataustaisin mosaiikein. Tämä on ”bysanttilaisen taiteen toisen kultakauden” tyypillinen piirre.

Pythagorion ja Heraion Samoksella (K/1992)
Tätä pientä lähellä Vähä-Aasiaa sijaitsevaa Egeanmeren saarta ovat asuttaneet lukuisat sivilisaatiot 2000-luvulta eKr. lähtien. Samoksella ovat säilyneet muinaisen linnoitussatama Pythagorionin jäänteet, joiden joukossa on kreikkalaisia ja roomalaisia monumentteja sekä upea tunneliakvedukti. Pythagorionin lisäksi saarella sijaitsevat samoslaisen sankarin, Heran, temppelin rauniot.

Verginan arkeologinen nähtävyys (K/1996)
Muinaisen Makedonian kuningaskunnan ensimmäinen pääkaupunki Aigai löydettiin viime vuosisadalla läheltä Verginaa pohjois-Kreikassa. Tärkeimmät jäännökset ovat sen monumentaalinen palatsi, avokätisesti koristellut mosaiikit ja maalatut stukkirappaukset ja hautausmaa yli kolminesatoine hautakumpuineen, joista jotkut ovat peräisin yhdenneltätoista vuosisadalta ekr. Yksi kuninkaallisista hautakummuista on tunnistettu Philip II:n haudaksi. Philip II, joka valloitti kaikki Kreikan kaupungit, viitoitti tietä pojalleen Aleksanterille ja hellenisen maailman laajentumiselle.

Mykenen ja Tirynsin arkeologiset alueet (K/1999)
Tämä kohde kattaa kahden suurimman mykeneläiskaupungin rauniot. Mykeneläiset hallitsivat itäistä Välimeren maailmaa 1400–1100-luvulla eKr. ja heillä oli suuri merkitys klassisen Kreikan kulttuurin kehitykselle. Mykene ja Tiryns liittyvät läheisesti Homeroksen eepokseen "Ilias ja Odysseia", joka on vaikuttanut Euroopan taiteeseen ja kirjallisuuteen yli kolme vuosituhatta.

Khorán historiallinen keskusta, Pyhän Johanneksen luostari sekä Ilmestyskirjaluola Pátmos-saarella (K/1999)
Dodekanesiassa sijaitseva pieni Pátmos-saari on saanut maineensa paikkana, jossa apostoli Johannes kirjoitti evankeliuminsa ja ilmestyskirjansa. "Rakastetulle opetuslapselle" omistettu luostari perustettiin 900-luvun lopussa, josta lähtien se on ollut pyhiinvaelluspaikka ja Kreikan ortodoksisen kirkon keskus. Mahtava luostarikokonaisuus hallitsee saarta ja vanhaa Khorán kaupunkia, jossa on useita uskonnollisia ja maallisia rakennuksia.



KROATIA

Dubrovnikin vanha kaupunki (K/1979/1994)
Dalmatian rannikolla sijaitsevasta ’Adrianmeren helmestä’ kehittyi 1200-luvulla tärkeä Välimeren merivalta. Dubrovnik tuhoutui pahoin maanjäristyksessä 1667, mutta siitä huolimatta kaupungin kauniit goottilais-, renessanssi- ja barokkityyliset kirkot, luostarit, palatsit ja suihkulähteet säilyivät. Dubrovnik koki jälleen tuhoja vuoden 1990 aseellisissa yhteenotoissa ja se kuuluu nyt UNESCOn suureen restaurointiohjelmaan.

Splitin historiallinen rakennusryhmä ja Diocletianin palatsi (K/1979)
Diocletianin palatsi rakennettiin 200–300-luvulla ja sen raunioita löytyy ympäri kaupunkia. Tuomiokirkko rakennettiin keskiajalla muinaisesta mausoleumista. 1100–1200-luvulta peräisin olevat romaaniset kirkot, keskiaikaiset linnoitukset, 1400-luvun goottilaiset palatsit ja muut renessanssi- ja barokkipalatsit täydentävät suojeluksen alla olevaa kokonaisuutta.

Eufratilaisen basilikan episkopaalinen rakennusryhmä Porecin kaupungin historiallisessa keskustassa (K/1997)
Kristinusko vakiintui Porecin kaupungissa jo 300-luvulla. Siellä sijaitseva ryhmä uskonnollisia rakennuksia on tämän tyyppisistä ryhmistä kokonaisimpana säilynyt. Basilika, esikartano, kastekappeli ja piispantalo ovat harvinaisia esimerkkejä uskonnollisesta arkkitehtuurista, ja basilikassa itsessään on poikkeuksellisella tavalla yhdistettyinä klassisia ja bysanttilaisia vaikutteita.

Historiallinen Trogirin kaupunki (K/1997)
Trogir on ainutlaatuinen esimerkki kaupungistumisen jatkuvuudesta. Kaupungin suorakulmainen katukaava on peräisin hellenistiseltä kaudelta ja myöhemmät hallitsijat ovat kaunistaneet sitä monilla hienoilla julkisilla ja yksityisillä rakennuksilla sekä linnoituksilla. Kaupungin upeita romaanisia kirkkoja on täydennetty ainutlaatuisilla renessanssi- ja barokkirakennuksilla venetsialaisella kaudella.

Pyhän Jaakobin katedraali Sibenikissä (K/2000)
Pyhän Jaakobin katedraali Sibenikissä (1431–1535) Dalmatian rannikolla kertoo laajasta kulttuurivaihdosta monumentaalitaiteen alalla Pohjois-Italian, Dalmatian ja Toscanan välillä 1400- ja 1500-luvuilla. Kolme toisiaan seurannutta arkkitehtia – Francesco di Giacomo, Georgius Mathei Dalmaticus ja Niccolò di Giovanni Fiorentino – kehittivät kokonaan kivisen rakenteen ja käyttivät ainutlaatuisia rakennusmenetelmiä katedraalin holvien ja kupolin valmistamisessa. Katedraalin muoto ja koriste-elementit ilmentävät myös onnistunutta goottisen ja renessanssitaiteen fuusiota.



KUUBA

San Pedro de la Roca -linnoitus Santiago de Cubassa (K/1997)
Kaupallinen ja poliittinen kilpailu Karibian alueella johti 1600-luvulla tämän massiivisen linnoituksen rakentamiseen. Linnoitus sijaitsee kallioniemekkeellä, koska tärkeää Santiagon satamaa oli pystyttävä suojelemaan. Tämä monimutkainen yhdistelmä linnakkeita, ammusvarastoja, bastioneja ja pattereita on parhaiten ja kokonaisimpana säilynyt esimerkki espanjalaisamerikkalaisesta sotilasarkkitehtuurista, jonka perusperiaatteet omaksuttiin italialaisesta ja renessanssin ajan suunnittelusta.

Vanha Havanna linnoituksineen (K/1982)
Espanjalaiset perustivat Havannan 1519, ja 1600-luvulle tultaessa siitä oli kehittynyt Karibian laivastosuunnittelun pääkeskus. Vaikka kaupunki on nykyisin rönsyilevä kahden miljoonan asukkaan suurkaupunki, vanhassa keskustassa on edelleen jäljellä mielenkiintoinen sekoitus barokki- ja uusklassisia muistomerkkejä sekä yhtenäinen kokonaisuus yksityistaloja kaarikäytävineen, parvekkeineen, takorautaportteineen ja sisäpihoineen.

Trinidad ja Los Ingenios -laakso (K/1988)
Trinidad perustettiin 1500-luvulla pyhän Trinityn muistoksi ja se oli sillanpääasema Amerikanmantereen valloituksessa. Trinidadin 1700–1800-luvulta peräisin olevat rakennukset, kuten Palacio Brunet ja Palacio Cantero, rakennettiin ajalla, jolloin sokerikauppa toi kaupunkiin vaurautta.

Viñales-laakso (K/1999)
Viñales-laakso on vuorten ympäröimä ja maisemaa koristavat siellä täällä kohoavat dramaattiset kalliot. Kylien ja maatilojen kansanomainen arkkitehtuuri parantaa näkymää entisestään. Maataloudessa, erityisesti tupakan viljelyssä, käytetään yhä perinteisiä tekniikoita. Laaksossa elää monikansallinen yhteiskunta, jossa ilmenee Karibian ja Kuuban saarten kulttuurinen kehitys.

Ensimmäisten kahviplantaasien arkeologinen maisema Kaakkois-Kuubassa (K/2000)
1800-luvun kahviplantaasien jäännökset Sierra Maestran vuorten juurilla olevilla kukkuloilla todistavat uraauurtavasta maanviljelytavasta vaikeassa maastossa. Ne valaisevat merkittävästi Karibian ja Latinalaisen Amerikan talous-, sosiaali- ja teknologiahistoriaa.



KYPROS

Choirokoitia (K/1998)
Choirokoitian neoliittisen kivikauden asutusalue, joka oli asutettuna 7000–4000 eKr., on yksi tärkeimmistä esihistoriallisista alueista itäisellä Välimerellä. Sen rauniot ja kaivauksissa tehdyt löydöt valottavat yhteiskunnan kehitystä tällä merkittävällä alueella. Vain osa Choirokoitiasta on kaivettu esiin, joten se on ainutlaatuinen arkeologisen tutkimuksen kohde.

Paphos (K/1980)
Paphos, joka on ollut asutettuna neoliittiselta ajalta lähtien, oli Afroditen ja esihistoriallisten hedelmällisyyden jumalten palvontapaikka. 1100-luvulla eKr. mykeneläiset pystyttivät tälle saarelle Afroditen temppelin, joka on legendan mukaan jumalattaren synnyinpaikka. Huviloiden, palatsien, teattereiden, linnoituksien ja hautakammioiden rauniot tekevät tästä kohteesta arkkitehtonisesti ja historiallisesti ainutlaatuisen. Nea Paphosin mosaiikit ovat maailman kauneimpia.

Troodosin maalatut kirkot (K/1985)
Troodosin alueella on yksi maailman suurimmista bysanttilaisista kirkko- ja luostariryhmistä. Kohteeseen kuuluu yhdeksän upein seinämaalauksin koristeltua monumenttia. Pienet kirkot, joissa yhdistyvät maalaisarkkitehtuuri ja hienostunut koristelu, ja luostarit kuten Saint John Lampadistis tarjoavat hätkähdyttävän kuvan Kyproksen bysanttilaisesta ja myöhemmästä maalaustaiteesta.