KAMPUTSEA
Angkor (K/1992)
Angkor on yksi Kaakkois-Aasian tärkeimmistä arkeologisista alueista.
Metsät mukaanluettuna Angkorin arkeologinen puisto on pinta-alaltaan
noin 400 km² laajuinen. Puistossa sijaitsevat khmerien valtakunnan
pääkaupunkien upeat rauniot ovat peräisin 800—1400-luvulta.
Näiden joukossa ovat mm. kuuluisa Angkor Watin temppeli sekä
Bayon-temppeli lukemattomine veistettyine koristeineen. UNESCO on käynnistänyt
laajan projektin tämän symbolisen kohteen ja sen ympäristön
suojelemiseksi.
KANADA
Historiallinen kansallispuisto
L’Anse aux Meadows (K/1978)
Puistosta on löydetty 1000-luvulta peräisin olevan viikinkiasutuksen
jäänteet, joihin kuuluvat puusta ja maasta tehdyt talot ovat
samanlaisia kuin Norjasta löydetyissä viikinkiasutuksissa. Tämä
historiallinen löytö on vanhin todiste eurooppalaisten läsnäolosta
Amerikoissa.
Anthonyn saari (K/1981)
Ninstinsin kylä Anthonyn saarella on kuuluisa idyllisestä 1800-luvun
asutuksestaan sekä lukuisista toteemipaaluistaan. Kylä antaa
luonnollisen vaikutelman 1800-luvun loppupuolen intiaanien sekä kalastajien
elämästä, jotka asustivat pohjois-Tyynenmeren rantaa aikoinaan.
Quebecin historiallinen alue
(K/1985)
Alueen löysi ranskalainen tutkimusmatkailija Champlain 1600-luvun
alussa. Uuden Ranskan entinen pääkaupunki oli englantilaisten
hallinnassa 1700-luvun puolivälistä aina 1800-luvun puoliväliin.
Kalliolle rakennettu yläkaupunki on säilynyt uskonnon ja hallinnon
keskuksena kirkkoineen, luostareineen ja muine monumentteineen (mm. linnoitus,
parlamentti ja Chateau Frontenac). Yhdessä historiallisen alakaupungin
kanssa kohde on yksi maailman parhaimmista esimerkeistä linnoitetusta
siirtomaakaupungista
Lunenburgin vanhakaupunki (K/1995)
Lunenburg antaa hyvän kuvan brittiläisestä siirtomaakaupungista
Pohjois-Amerikassa. Kaupunki perustettiin vuonna 1753 ja siellä on
nähtävissä vanhan mantereen tapa rajata tontit neliömäisiksi.
Alueen asukkaat ovat onnistununeet suojelemaan kaupungin kasvulta sen
historialliset puutalot. Vanhimmat talot on rakennettu 1700-luvulla, mutta
suurin osa 1800-luvulla.
KIINA
Mount Taishan (L/K/1987)
Pyhä Mount Tai on ollut pyhiinvaeltajien vaelluspaikkana jo lähes
kaksituhatta vuotta. Siellä olevat mestariteokset yhdessä kauniin
rauhallisen maiseman kanssa ovat olleet lähteenä kiinalaisille
taiteilijoille sekä symbolisoineet koko kiinalaista kulttuuria jo
vuosituhansien ajan.
Kiinan muuri (K/1987)
Qin Shin Huangin valtakaudella, noin 220 eKr., aiemmin rakennetut linnoitukset
liitettiin yhteen muodostamaan puolustussysteemin pohjoisia valloittajia
vastaan. Laajennustöitä jatkettiin aina Ming-dynastiaan (1368–1644)
saakka, jolloin Kiinan muurista tuli maailman suurin sotilasrakennelma.
Muurin historialliselle ja strategiselle merkittävyydelle vetää
vertoja vain sen arkkitehtoninen arvo.
Ming- ja Qing -dynastioiden
keisarillinen palatsi (K/1987)
Tämä Kielletty kaupunki oli ylimmän vallan keskus yli 500
vuoden ajan. Maisemapuutarhat sekä lukuisat rakennukset, joiden 9000
huonetta sisältävät huonekaluja ja taidetta, ovat äärimmäisen
arvokkaita todisteita kiinalaisesta yhteiskunnasta Ming- ja Qing -dynastioiden
aikana.
Mogao luolat (K/1987)
Mogao luolat ovat Silkkitien varrella; kaupan, uskonnon, kulttuurin ja
älyllisen vaikutuksen keskipisteessä. Mogaon 492 kammiota ja
luola-alttarit ovat tunnettuja patsaistaan ja seinämaalauksistaan
todistaen tuhansien vuosien ajalta buddhalaisen taiteen kauneutta. Ensimmäisen
Qin-keisarin mausoleumi (K/1987)
Tuhansia patsaita on vielä kaivamatta tällä arkeologisella
alueella, joka löydettiin vasta 1974. Kiinan ensimmäinen yhdistäjä,
Qin, joka kuoli 210 eKr. on haudattu keskelle aluetta, joka on suunniteltu
pääkaupunki Xianyanin kaupunkikaavan mukaan. Hautaa vartioivat
kuuluisat terrakottasotilaat. Nämä pienet hahmot, jotka ovat
kaikki erilaisia hevosineen, vaunuineen ja aseineen, ovat realismin mestariteoksia
sekä historiallisesti erittäin kiinnostavia
Pekingin alkuihmisen jäänteiden
löytöpaikka Zhoukoudianissa (K/1987)
Tieteellinen työ on vielä kesken tällä tärkellä
paikalla, joka sijaitsee 42 km luoteeseen Pekingistä. Tähän
asti on löydetty jäänteet Sinanthropus pekinensistä,
jotka elivät keski-pleistoseenisenä aikana. On myös löydetty
jäänteitä Homo sapiens sapienseksesta. Löydökset
ovat päivätty 18000–11000 ekr. Paikka ei ole vain poikkeuksillinen
muisto ihmiskunnan kehityksestä Aasiassa vaan myös täydellinen
esimerkki evoluution kulusta aikojen saatossa.
Huangshan vuori (L/K/1990)
Huangshan on tunnettu nimellä ’Kiinan kaunein vuori’.
Alueen loistavat maisemat loivat tyylin, joka julistettiin taiteen ja
kirjallisuuden loiston ajaksi Kiinan historiassa. Kohteen lukuisat vierailijat
tulevat vuorelle ihastelemaan kauniin karua luontoa. Jo vuosituhansien
ajan taiteilijat ovat kuvanneet kohteen kaunista luontoa.
Lijiangin vanha kaupunki (K/1997)
Vanhassa Lijiangin kaupungissa, joka sopeutui harmonisesti tämän
tärkeän kaupallisen ja strategisen alueen epätasaiseen
maastoon, on säilynyt sen vaikuttava historiallinen kaupunkimaisema.
Sen ainutlaatuinen arkkitehtuuri on sekoitus vuosisatojen aikana alueelle
kerääntyneiden kulttuurien aineksia. Lijiangissa on myös
muinainen monimutkainen ja nerokas vesijohtoverkosto, joka toimii edelleen
tehokkaasti.
Ping Yaon muinainen kaupunki
(K/1997)
Ping Yao perustettiin 1300-luvulla ja se on poikkeuksellisen hyvin säilynyt
esimerkki perinteisestä Han dynastian aikaisesta kiinalaisesta kaupungista.
Ping Yaon kaupunkirakenteessa on nähtävissä pienoiskoossa
koko keisarivallan aikaisen Kiinan arkkitehtuurityylien ja kaupunkisuunnittelun
yli 500-vuotinen kehityskulku. Erityisen mielenkiintoisia ovat kaupungin
upeat pankkitoimintaan liittyvät rakennukset; Ping Yao oli koko Kiinan
pankkitoiminnan keskus 1800-luvulta 1900-luvun alkuun.
Suzhoun klassiset puutarhat
(K/1997)
Klassinen kiinalainen puutarhasuunnittelu pyrkii luomaan uudelleen luonnonmaisemia
pienoiskoossa. Tämä tyyli ei ole missään niin hyvin
esiteltynä kuin Suzhoun historiallisen kaupungin neljässä
puutarhassa; ne ovat maailmanlaajuisesti tunnustettuja tyylin mestariteoksia.
Puutarhat ovat peräisin 1500–1700 -luvulta, ja niiden pikkutarkka
suunnittelu heijastaa luonnonkauneuden syvää, metafyysistä
tärkeyttä, joka on olennainen osa kiinalaista kulttuuria.
Pekingin kesäpalatsi ja
keisarillinen puutarha (K/1998)
Kesäpalatsi on rakennettu 1600-luvulla ja sitä laajennettiin
ja koristeltiin yli 200 vuotta. Se on kiinalaisen maisemapuutarhasuunnittelun
mestariteos, joka yhdistää luonnonmaiseman kukkuloineen ja vesistöineen
ihmisen tekemiin elementteihin, kuten palatseihin, temppeleihin ja siltoihin.
Näin luodaan harmoninen ja esteettisesti ainutlaatuinen kokonaisuus.
Chengden vuoristopalatsi ja
sen temppelit (K/1994)
Hebein provinssissa sijaitseva Qing-dynastian kesäpalatsi rakennettiin
1703–1792. Se on laaja kokonaisuus, joka koostuu palatseista, hallinto-
ja seremoniarakennuksista. Temppeleissä ja keisarillisessa puutarhassa
on käytetty useita arkkitehtuurityylejä ja ne sulautuvat harmonisesti
maisemaan, joka muodostuu järvistä, laidunmaista ja metsistä.
Kauneutensa lisäksi kohde on ainutlaatuinen historiallinen muistomerkki,
joka kertoo Kiinan feodaaliyhteiskunnan kehityksestä.
Potala-palatsi Lhasassa (K/1994)
Tämä hallinnollinen, uskonnollinen ja poliittinen rakennusryhmä
rakennettiin keskelle Lhasan laaksoa Punaiselle vuorelle 3700 m korkeuteen.
Kokonaisuuteen kuuluvat Valkoinen ja Punainen palatsi apurakennuksineen.
Potala, joka on ollut Dalai Laman talvipalatsina 1600-luvulta lähtien,
symbolisoi Tiibetin buddhalaisuutta ja sen keskeistä roolia Tiibetin
perinteisessä hallinnossa. Potalan kaunis ja alkuperäinen arkkitehtuuri,
runsas koristelu sekä tapa, jolla palatsi sulautuu harmonisesti silmiä
hivelevään maisemaan, korostavat sen historiallista ja uskonnollista
merkitystä.
Kungfutsen temppeli ja hautausmaa
sekä Kongin perhekartano Qufussa (K/1994)
Kungfutse oli suuri filosofi, poliitikko ja opettaja 500–400 eKr.,
jonka muistoksi rakennettiin temppeli Shandongin provinssiin Qufuun 478
eKr. Vuosisatojen kuluessa temppeli on tuhoutunut ja rakennettu uudelleen
– nykyisin siihen kuuluu yli sata rakennusta. Hautausmaalla sijaitsevat
Kungfutsen sekä hänen yli 100 000 jälkeläisen haudat.
Kongin perheen pienestä talosta on kasvanut jättiläismäinen
aristokraattien asumuskompleksi, josta on jäljellä 152 rakennusta.
Kiinan keisareiden ansiosta tämän kohteen taiteelliset ja historialliset
piirteet ovat säilyneet 2000 vuoden ajan.
Wudang-vuorten muinainen rakennusryhmä
(K/1994)
Tämä maallisista palatseista ja hengellisistä temppeleistä
muodostuva kokonaisuus valaisee Kiinan Yuan-, Ming- ja Qing-dynastioiden
arkkitehtonisia ja taiteellisia saavutuksia. Hubein provinssissa, Wudang-vuorten
kauniissa laaksoissa ja rinteillä sijaitseva kohde rakennettiin järjestäytyneeksi
kokonaisuudeksi Ming-dynastian aikana (1300–1600), mutta siihen
kuuluu jopa 600-luvulta peräisin olevia taolaisia rakennuksia. Kompleksi
edustaa hienointa, miltei tuhatvuotista kiinalaista taidetta ja arkkitehtuuria.
Lushanin kansallispuisto (K/1996)
Jiangxin provinssissa sijaitseva Mount Lushan on yksi kiinalaisen sivilisaation
hengellisistä keskuksista. Buddhalaiset ja taolaiset temppelit ovat
kungfutselaisten maamerkkien ohella arvostetuimpien mestareitten opetuspaikkoja.
Upea maisema, johon ne sulautuvat, on innoittanut lukemattomia taiteilijoita,
jotka kehittivät kiinalaiselle kulttuurille ominaisen esteettisen
tavan lähestyä luontoa.
Mount Emei ja Leshanin jättiläisbuddha
(L/K 1996)
Sichuanin provinssiin, Mount Emein huipun upeaan ympäristöön
rakennettiin ensimmäisellä vuosisadalla Kiinan ensimmäinen
buddhalaistemppeli. Kun alueelle rakennettiin lisää temppeleitä,
siitä kehittyi yksi buddhalaisuuden tärkeimmistä pyhistä
paikoista. Vuosisatojen kuluessa kulttuuriaarteet lisääntyivät.
Niistä huomattavin on Leshanin jättiläisbuddha, joka veistettiin
kukkulanrinteeseen 700-luvulla. 71-metrinen patsas on maailman suurin
buddha. Mount Emein merkittävyyttä lisää myös
alueen erittäin vaihteleva kasvillisuus: se vaihtelee subtrooppisesta
kasvillisuudesta subalpiinisiin mäntymetsiin, joiden vanhimmat puut
ovat yli tuhatvuotisia.
Pekingin Taivaan temppeli (K/1998)
Tämä keisarillinen uhrialttari on rakennettu 1400-luvun alkupuoliskolla.
Se on kunnioitusta herättävä ryhmä uskonnollisia rakennuksia,
joka sijaitsee puistossa vanhojen mäntyjen ympäröimänä.
Kiinalaiseen käsitykseen maailman synnystä kuuluu olennaisena
osana maan ja taivaan välinen suhde, jossa keisarilla on erityinen
rooli. Taivaan temppeli symbolisoi tätä suhdetta sekä yleisen
pohjakaavan että yksittäisten rakennusten kautta.
Dazun kalliokaiverrukset (K/1999)
Dazun alueen jyrkillä kukkulanrinteillä sijaitsee ainutlaatuinen
kokoelma kalliotaidetta, joka on peräisin 800–1200-luvulta.
Poikkeuksellisen kohteesta tekevät kaiverruksien korkea esteettinen
laatu, rikas maallinen ja uskonnollinen aihevalikoima, sekä kaiverrusten
tarjoama tieto buddhalaisuuden, taolaisuuden ja kungfutselaisuuden harmonisesta
sulautumisesta yhteen.
Xidin ja Hongcunin muinaiset
kylät Etelä-Anhuissa (K/2000)
Xidin ja Hongcunin perinteisissä kylissä on säilynyt huomattavan
pitkälle muuten suurelta osin viime vuosisadalla kadonnut tai muuttunut
maaseutuasutuksen tapa. Niiden katurakenne, arkkitehtuuri ja koristelu
ja talojen yhdistäminen toisiinsa kattavilla vesijärjestelmillä
ovat tänä päivänä ainutlaatuisia näytekappaleita
menneestä kulttuurista.
Ming- ja Qing-dynastioiden keisarilliset
haudat (K/2000)
Ming- ja Qing-dynastioiden keisarilliset haudat ovat ihmistyön muovaamia
luonnonkohteita, jotka on huolella valittu geomantian (fengshuin) periaatteiden
mukaan lukuisten perinteistä arkkitehtuuria ja koristelua edustavien
rakennusten sijoituspaikaksi. Ne kuvastavat yli viisisataa vuotta kestänyttä
jatkuvuutta feodaaliselle Kiinalle luonteenomaisessa maailmankuvassa ja
valtakäsityksessä.
Longmenin luolat (K/2000)
Longmenin luolat ja syvennykset sisältävät laajimman ja
vaikuttavimman kokoelman myöhäisten pohjoisten Wei- ja Tang-dynastioiden
(316–907) aikaista kiinalaista taidetta. Nämä kokonaan
buddhalaiselle uskonnolle omistetut työt edustavat kiinalaisen kivikaiverruksen
huippukautta.
Qincheng-vuori ja Dujiangin
kastelujärjestelmä (K/2000)
Dujiangin kastelujärjestelmän rakentaminen alkoi jo kolmannella
vuosisadalla ennen ajanlaskumme alkua, mutta se ohjaa vieläkin Minjiang-joen
vesiä ja jakaa ne Chengdun tasangon hedelmällisille viljelysmaille.
Quincheng-vuori on taolaisuuden syntypaikka, mitä juhlistavat lukuisat
muinaiset temppelit.
Yungangin luolastot(K/2001)
Yuangangin luolastot Datong cityssä, Shaanxi provinssissa koostuu
252:ta luolasta ja pitää sisällään 51,000 patsasta.
Tämä ainutlaatuinen buddhalaisen luolataiteen edustuja on 400–500-luvuilta.
Tan Yan luomat viisi luolaa ovat tiukasti yhdenlaisia pohjakaavaltaan
ja aiheiltaan ja ovat klassisia mestariteoksia kiinalaisen buddhalaisuuden
ensimmäiseltä nousukaudelta.
KOLUMBIA
Cartagenan satama, linnoitukset ja muistomerkit (K/1984)
Karibianmeren lahdella sijaitsevan Cartagenan linnoitukset ovat Etelä-Amerikan
laajimmat. Kaupunki jakaantuu kolmeen osaan: San Pedro tuomiokirkkoineen
ja monine andalusialaistyylisine palatseineen, kauppiaiden ja keskiluokan
San Diego, sekä suosittu kaupunginosa Gethsemani.
Santa Cruz de Mompoxin historiallinen
keskusta (K/1995)
Mompox perustettiin Magdalena-joen rannalle 1540 ja se oli olennaisessa
osassa espanjalaisten valloittaessa Etelä-Amerikkaa. 1500–1800-luvulla
kaupunki kehittyi yhdessä joen kanssa pääkadun toimiessa
patona. Historiallisessa keskustassa on säilynyt aikoinaan rakennetun
kaupungin harmonia ja eheys. Useimpia keskustan rakennuksia käytetään
yhä niiden alkuperäiseen tarkoitukseen, joten se tarjoaa ainutlaatuisen
kuvan espanjalaisesta siirtomaakaupungista.
Tierradentron arkeologinen kansallispuisto
(K/1995)
Puistossa on mahtavia ihmispatsaita ja 500–900-luvulta peräisin
olevia maanalaisia hautakammioita. Nämä valtavat kammiot, joista
osa on jopa 12 m leveitä, on koristeltu kuten silloisten kotien sisätilat.
Näin ne kertovat pohjoisilla Andeilla eläneen varhaisespanjalaisen
yhteiskunnan monimutkaisuudesta ja kulttuurin vauraudesta.
San Agustínin arkeologinen
puisto (K/1995)
Tässä huikaisevassa maisemassa sijaitsee Etelä-Amerikan
suurin ryhmä uskonnollisia muistomerkkejä ja megaliittisiä
veistoksia. Jumalat ja myyttiset eläimet on taitavasti kuvattu tyylein,
jotka vaihtelevat abstraktista realismiin. Nämä taideteokset
kertovat seitsemän ensimmäistä vuosisataa kukoistaneen
pohjoisten Andien kulttuurin luovuudesta ja mielikuvituksesta.
KOREAN TASAVALTA
Sokkuramin buddhalainen luola
ja Pulguksan temppeli (K/1995)
T'ohamin vuoren rinteille 700-luvulla rakennetussa Sokkuram luolassa on
monumentaalinen Buddha patsas veistettynä bhumisparsha mudra asentoon
katsoen merelle. Sitä ympäröivät jumalten muotokuvat,
Bodhisattvat ja opetuslapset ovat realistisesti ja hienostuneesti toteutettuja
reliefi-veistoksia ja Kaukoidän buddhalaisen taiteen mestariteoksia.
Luola, sekä vuonna 752 rakennettu Pulguksan temppeli ovat merkittäviä
uskonnollisen arkkitehtuurin kohteita.
Haiensan temppeli Changgyong
P’ango (K/1995)
Kaya-vuorella sijaitsevassa Haiensan temppelissä säilytetään
Tripitaka Koreana, täydellisintä kokoelmaa buddhalaisia tekstejä.
Tripitaka Koreana on kaiverrettu 80 000 puulaatalle vuosina 1237–1249.
Changgyong P’angon rakennukset, jotka rakennettiin 1400-luvulla
laattojen säilytyspaikaksi, ovat itsessään ainutlaatuisia
taideteoksia. Tässä Tripitakan vanhimmassa säilytyspaikassa
on nähtävissä konservointitekniikoiden mestarillinen kehittely
ja käyttö.
Chongmyon pyhimyshauta (K/1995)
Chongmyo on vanhin ja autenttisin kungfutselainen kuninkaallinen pyhimyshauta,
joka on säilynyt. Se on pyhitetty Choson dynastian perustajille,
jonka valtakausi oli 1392–1910. Kohteen nykyinen kunto on peräisin
1500-luvulta ja se on säilytyspaikkana edesmenneen kuninkaallisen
perheen muistolaatoille, joihin on kirjattu heidän opetuksiaan. Kohteessa
pidetään edelleen laulun ja tanssin yhdistäviä rituaaliseremonioita
unohtamatta jo 1300-luvulta peräisin olevaa traditiota.
Changdokkungin palatsiryhmä
(K/1997)
1400-luvun alussa keisari T’aejong määräsi rakennettavaksi
uuden palatsin hienolle paikalle. Määräystä toteuttamaan
nimitettiin Palatsin rakennusvirasto, ja tuloksena syntyi kokonaisuus,
johon kuuluu useita virallisia ja asuinrakennuksia. Nämä rakennettiin
puutarhaan, joka mukautuu epätasaiseen, 58 hehtaarin laajuiseen maastoon.
Changdokkungin palatsiryhmä on ainutlaatuinen esimerkki Kaukoidän
arkkitehtuurista ja suunnittelusta, jossa rakennukset sulautuvat harmonisesti
ympäristöönsä.
Hwasongin linnoitus (K/1997)
Kun keisari Chongjo muutti hallituksensa keskuksen Suwoniin 1700-luvun
lopussa, hän ympäröi sen vahvoilla puolustusrakennelmilla.
Ne suunnitteli kuuluisa sotilasarkkitehti, joka yhdisti työssään
alan uusimmat keksinnöt sekä idästä että lännestä.
Massiiviset, miltei 6 km paksut muurit ovat neljän portin halkaisemia
ja ne on varustettu bastioneilla, tykistötorneilla sekä muilla,
yhä jäljellä olevilla rakennelmilla.
Koch’angin, Hwasunin ja
Kanghwan dolmeenit (K/2000)
Koch’angin, Hwasunin ja Kanghwan esihistorialliset hautausmaat sisältävät
satoja dolmeeneja – suurista kivipaasista rakennettuja hautoja ensimmäiseltä
vuosituhannelta ennen ajanlaskumme alkua. Ne ovat osa megaliittista kulttuuria,
jonka jäänteitä esiintyy joka puolella maapalloa, muttei
missään yhtä tiiviisti keskittyneenä.
Kyongjun historiallinen alue
(K/2000)
Kyongjun historiallinen alue muodostaa merkittävän korealaisen
buddhalaisen taiteen keskittymän tämän ainutlaatuisen ilmaisumuodon
kukoistuskaudella 600–900 –luvuilla tehtyjen veistosten, reliefien,
pagodien, temppelien ja palatsien raunioiden muodossa.
KREIKKA
Apollo Epicuriuksen temppeli
Bassaissa (K/1986)
Tämä auringon ja parantamisen jumalalle omistettu kuuluisa temppeli
rakennettiin 400-luvulla eKr. Arkadian vuoristoon. Temppeli, joka sisältää
vanhimman löydetyn korinttilaisen pääkaupungin, yhdistää
arkaaisen tyylin ja doorilaisen selkeyden uskaliaisiin arkkitehtonisiin
rakennelmiin.
Delfoin arkeologinen alue (K/1987)
Delfoin panhelleenistä pyhäkköä, jossa Apollonin oraakkeli
puhui, on pidetty maailman napana. Tämä upeaan maisemaan harmonisesti
yhdistyvä pyhä paikka olikin uskonnollinen keskus 500-luvulla
eKr. ja muinaisen Kreikan yhtenäisyyden symboli.
Ateenan Akropolis (K/1987)
Akropolis kertoo niistä sivilisaatioista, myyteistä ja uskonnoista,
jotka kukoistivat Kreikassa yli tuhannen vuoden aikana. Se koostuu neljästä
mahtavasta klassisen Kreikan taiteen mestariteoksesta: Parthenon, propylaia,
Erekhtheion ja Niken temppeli. Näiden monumenttien ajatellaan symbolisoivan
koko maailmanperinnön ideologiaa.
Athos-vuori (L/K/1988)
Tämä naisilta ja lapsilta kielletty ”pyhä vuori”
on toiminut ortodoksien hengellisenä keskuksena vuodesta 1054. Se
sai itsehallinto-oikeuden bysanttilaisella kaudella ja on saavuttanut
myös taiteellista arvoa. Nykyisin 1 400 munkin asuttamien luostareiden
pohjakaavasta otettiin muinoin vaikutteita aina Venäjällä
saakka, ja Athoksen maalauskoulu on vaikuttanut suuresti ortodoksisen
taiteen historiaan.
Meteora (L/K/1988)
Meteoran hiekkakivihuipuille on miltei mahdoton päästä.
Munkit kuitenkin asettuivat näille ”taivaan pylväille”
1000-luvulla. Uskomattomista vaikeuksista huolimatta Meteoran luostareista
24 rakennettiin 1400-luvulla – ajalla, jolloin erakkona elämisen
ideologia oli suuressa suosiossa. Luostareiden 1500-luvulta peräisin
olevat freskot ovat perustava vaihe jälkibysanttilaisen maalaustaiteen
kehityksessä.
Thessaloniken varhaiskristilliset
ja bysanttilaiset monumentit (K/1988)
Merisatama ja provinssipääkaupunki Thessalonike perustettiin
315 eKr. ja se oli yksi ensimmäisista kristinuskon levittämisen
keskuksista. Kristillisten monumenttien joukossa on upeita kirkkoja, jotka
ovat kreikkalaisen mallin mukaan ristin muotoisia ja kolmilaivaisia. 300—1400-luvulla
rakennetut kirkot muodostavat historiallisen typologisen kokonaisuuden,
jolla oli suuri vaikutus bysanttilaisessa maailmassa. Pyhän Demetrioksen
ja pyhän Daavidin kirkkojen mosaiikit ovat varhaiskristillisen taiteen
mestariteoksia.
Epidauroksen arkeologinen alue
(K/1988)
Peloponnesoksen pienessä laaksossa sijaitseva Epidauros on historiallisesti
monikerroksinen. Asclepiuksen kultti sai siellä alkunsa 500-luvulla
eKr., mutta päämonumentit ovat peräisin 300-luvulta. Ne
kaikki, mutta erityisesti teatteri ovat kreikkalaisen arkkitehtuurin puhtaimpia
mestariteoksia. Laaja Epidauroksen alue muistuttaa Kreikan ja Rooman parantamiskulteista
tuon ajan jumalille pyhitettyine temppeleineen ja sairaaloineen.
Rhodoksen keskiaikainen kaupunki
(K/1988)
Rhodos oli Jerusalemin johanniittain ritarikunnan vallassa 1309–1523,
jolloin kaupungista alettiin tehdä linnoitusta. Ritarikunnan jälkeen
Rhodosta hallitsivat ensin turkkilaiset, sitten italialaiset. Yläkaupungin
Suurmestarien palatsi, Suuri sairaala ja Ritarikatu tekevät siitä
yhden kauneimmista goottilaisen kauden kaupunkialueista. Alakaupungissa
goottilainen arkkitehtuuri yhdistyy osmanikauden moskeijoihin, kylpylöihin
ja muihin rakennuksiin.
Mystras (K/1988)
Morean ihme, Mystras, rakennettiin amfiteatteriksi linoituksen ympärille
vuonna 1249 Achaien prinssin Villehardouin Williamin toimesta. Bysanttien
uudelleenvalloittama sekä sen jälkeen turkkilaisten ja venetsialaisten
asuttama kaupunki hylättiin vuonna 1832. Kohteesta on jäänyt
jäljelle vain keskiaikaiset rauniot, jotka ovat henkeäsalpaavat
kauniin maiseman rinnalla.
Olympian arkeologinen alue (K/1989)
Peloponnesoksen laaksossa sijaitseva Olympia on ollut asutettuna esihistoriallisista
ajoista lähtien. 900-luvulla eKr. Olympiasta tuli Zeuksen palvonnan
keskus. Altiksessa, jumalten pyhäkössä, on yksi suurimmista
kokoelmista antiikin maailman mestariteoksia. Temppeleiden lisäksi
alueella on myös jäänteitä kaikista niistä urheilulajeista,
jotka muinoin kuuluivat olympialaisiin. Nämä kisat järjestettiin
aikoinaan Olympiassa joka neljäs vuosi alkaen 776 jKr.
Delos (K/1990)
Kreikkalaisen mytologian mukaan Apollo syntyi tällä pienellä
Kykladien saariston saarella. Apollon pyhäkkö houkutteli pyhiinvaeltajia
ympäri Kreikkaa, ja Deloksesta kehittyi vauras kauppasatama. Saarella
on merkkejä aigeialaisista sivilisaatioista 200-luvulta eKr. varhaiskristilliselle
ajalle. Poikkeuksellisen laaja ja rikas arkeologinen alue tarjoaa elävän
kuvan suuresta kosmopoliittisatamasta Välimerellä.
Dafnen, Osios Lukaksen ja Khioksen
Nea Monin luostarit (K/1990)
Vaikka nämä luostarit ovat maantieteellisesti kaukana toisistaan
(ensimmäinen lähellä Ateenaa, toinen Delfoin lähellä
ja kolmas Egeanmeren saarella lähellä Vähä-Aasiaa),
ne kuuluvat samaan typologiseen sarjaan ja ovat samantyylisiä. Ristikirkkojen
suurta kupolia kannattelevat holvirakennelmat muodostavat kahdeksankulmaisen
tilan. 1000—1100-luvulla ne koristeltiin loistavin marmoritöin
sekä kultataustaisin mosaiikein. Tämä on ”bysanttilaisen
taiteen toisen kultakauden” tyypillinen piirre.
Pythagorion ja Heraion Samoksella
(K/1992)
Tätä pientä lähellä Vähä-Aasiaa sijaitsevaa
Egeanmeren saarta ovat asuttaneet lukuisat sivilisaatiot 2000-luvulta
eKr. lähtien. Samoksella ovat säilyneet muinaisen linnoitussatama
Pythagorionin jäänteet, joiden joukossa on kreikkalaisia ja
roomalaisia monumentteja sekä upea tunneliakvedukti. Pythagorionin
lisäksi saarella sijaitsevat samoslaisen sankarin, Heran, temppelin
rauniot.
Verginan arkeologinen nähtävyys
(K/1996)
Muinaisen Makedonian kuningaskunnan ensimmäinen pääkaupunki
Aigai löydettiin viime vuosisadalla läheltä Verginaa pohjois-Kreikassa.
Tärkeimmät jäännökset ovat sen monumentaalinen
palatsi, avokätisesti koristellut mosaiikit ja maalatut stukkirappaukset
ja hautausmaa yli kolminesatoine hautakumpuineen, joista jotkut ovat peräisin
yhdenneltätoista vuosisadalta ekr. Yksi kuninkaallisista hautakummuista
on tunnistettu Philip II:n haudaksi. Philip II, joka valloitti kaikki
Kreikan kaupungit, viitoitti tietä pojalleen Aleksanterille ja hellenisen
maailman laajentumiselle.
Mykenen ja Tirynsin arkeologiset
alueet (K/1999)
Tämä kohde kattaa kahden suurimman mykeneläiskaupungin
rauniot. Mykeneläiset hallitsivat itäistä Välimeren
maailmaa 1400–1100-luvulla eKr. ja heillä oli suuri merkitys
klassisen Kreikan kulttuurin kehitykselle. Mykene ja Tiryns liittyvät
läheisesti Homeroksen eepokseen "Ilias ja Odysseia", joka
on vaikuttanut Euroopan taiteeseen ja kirjallisuuteen yli kolme vuosituhatta.
Khorán historiallinen keskusta,
Pyhän Johanneksen luostari sekä Ilmestyskirjaluola Pátmos-saarella
(K/1999)
Dodekanesiassa sijaitseva pieni Pátmos-saari on saanut maineensa
paikkana, jossa apostoli Johannes kirjoitti evankeliuminsa ja ilmestyskirjansa.
"Rakastetulle opetuslapselle" omistettu luostari perustettiin
900-luvun lopussa, josta lähtien se on ollut pyhiinvaelluspaikka
ja Kreikan ortodoksisen kirkon keskus. Mahtava luostarikokonaisuus hallitsee
saarta ja vanhaa Khorán kaupunkia, jossa on useita uskonnollisia
ja maallisia rakennuksia.
KROATIA
Dubrovnikin vanha kaupunki (K/1979/1994)
Dalmatian rannikolla sijaitsevasta ’Adrianmeren helmestä’
kehittyi 1200-luvulla tärkeä Välimeren merivalta. Dubrovnik
tuhoutui pahoin maanjäristyksessä 1667, mutta siitä huolimatta
kaupungin kauniit goottilais-, renessanssi- ja barokkityyliset kirkot,
luostarit, palatsit ja suihkulähteet säilyivät. Dubrovnik
koki jälleen tuhoja vuoden 1990 aseellisissa yhteenotoissa ja se
kuuluu nyt UNESCOn suureen restaurointiohjelmaan.
Splitin historiallinen rakennusryhmä ja
Diocletianin palatsi (K/1979)
Diocletianin palatsi rakennettiin 200–300-luvulla ja sen raunioita
löytyy ympäri kaupunkia. Tuomiokirkko rakennettiin keskiajalla
muinaisesta mausoleumista. 1100–1200-luvulta peräisin olevat
romaaniset kirkot, keskiaikaiset linnoitukset, 1400-luvun goottilaiset
palatsit ja muut renessanssi- ja barokkipalatsit täydentävät
suojeluksen alla olevaa kokonaisuutta.
Eufratilaisen basilikan episkopaalinen
rakennusryhmä Porecin kaupungin historiallisessa keskustassa (K/1997)
Kristinusko vakiintui Porecin kaupungissa jo 300-luvulla. Siellä
sijaitseva ryhmä uskonnollisia rakennuksia on tämän tyyppisistä
ryhmistä kokonaisimpana säilynyt. Basilika, esikartano, kastekappeli
ja piispantalo ovat harvinaisia esimerkkejä uskonnollisesta arkkitehtuurista,
ja basilikassa itsessään on poikkeuksellisella tavalla yhdistettyinä
klassisia ja bysanttilaisia vaikutteita.
Historiallinen Trogirin kaupunki
(K/1997)
Trogir on ainutlaatuinen esimerkki kaupungistumisen jatkuvuudesta. Kaupungin
suorakulmainen katukaava on peräisin hellenistiseltä kaudelta
ja myöhemmät hallitsijat ovat kaunistaneet sitä monilla
hienoilla julkisilla ja yksityisillä rakennuksilla sekä linnoituksilla.
Kaupungin upeita romaanisia kirkkoja on täydennetty ainutlaatuisilla
renessanssi- ja barokkirakennuksilla venetsialaisella kaudella.
Pyhän Jaakobin katedraali
Sibenikissä (K/2000)
Pyhän Jaakobin katedraali Sibenikissä (1431–1535) Dalmatian
rannikolla kertoo laajasta kulttuurivaihdosta monumentaalitaiteen alalla
Pohjois-Italian, Dalmatian ja Toscanan välillä 1400- ja 1500-luvuilla.
Kolme toisiaan seurannutta arkkitehtia – Francesco di Giacomo, Georgius
Mathei Dalmaticus ja Niccolò di Giovanni Fiorentino – kehittivät
kokonaan kivisen rakenteen ja käyttivät ainutlaatuisia rakennusmenetelmiä
katedraalin holvien ja kupolin valmistamisessa. Katedraalin muoto ja koriste-elementit
ilmentävät myös onnistunutta goottisen ja renessanssitaiteen
fuusiota.
KUUBA
San Pedro de la Roca -linnoitus
Santiago de Cubassa (K/1997)
Kaupallinen ja poliittinen kilpailu Karibian alueella johti 1600-luvulla
tämän massiivisen linnoituksen rakentamiseen. Linnoitus sijaitsee
kallioniemekkeellä, koska tärkeää Santiagon satamaa
oli pystyttävä suojelemaan. Tämä monimutkainen yhdistelmä
linnakkeita, ammusvarastoja, bastioneja ja pattereita on parhaiten ja
kokonaisimpana säilynyt esimerkki espanjalaisamerikkalaisesta sotilasarkkitehtuurista,
jonka perusperiaatteet omaksuttiin italialaisesta ja renessanssin ajan
suunnittelusta.
Vanha Havanna linnoituksineen
(K/1982)
Espanjalaiset perustivat Havannan 1519, ja 1600-luvulle tultaessa siitä
oli kehittynyt Karibian laivastosuunnittelun pääkeskus. Vaikka
kaupunki on nykyisin rönsyilevä kahden miljoonan asukkaan suurkaupunki,
vanhassa keskustassa on edelleen jäljellä mielenkiintoinen sekoitus
barokki- ja uusklassisia muistomerkkejä sekä yhtenäinen
kokonaisuus yksityistaloja kaarikäytävineen, parvekkeineen,
takorautaportteineen ja sisäpihoineen.
Trinidad ja Los Ingenios -laakso
(K/1988)
Trinidad perustettiin 1500-luvulla pyhän Trinityn muistoksi ja se
oli sillanpääasema Amerikanmantereen valloituksessa. Trinidadin
1700–1800-luvulta peräisin olevat rakennukset, kuten Palacio
Brunet ja Palacio Cantero, rakennettiin ajalla, jolloin sokerikauppa toi
kaupunkiin vaurautta.
Viñales-laakso (K/1999)
Viñales-laakso on vuorten ympäröimä ja maisemaa
koristavat siellä täällä kohoavat dramaattiset kalliot.
Kylien ja maatilojen kansanomainen arkkitehtuuri parantaa näkymää
entisestään. Maataloudessa, erityisesti tupakan viljelyssä,
käytetään yhä perinteisiä tekniikoita. Laaksossa
elää monikansallinen yhteiskunta, jossa ilmenee Karibian ja
Kuuban saarten kulttuurinen kehitys.
Ensimmäisten kahviplantaasien
arkeologinen maisema Kaakkois-Kuubassa (K/2000)
1800-luvun kahviplantaasien jäännökset Sierra Maestran
vuorten juurilla olevilla kukkuloilla todistavat uraauurtavasta maanviljelytavasta
vaikeassa maastossa. Ne valaisevat merkittävästi Karibian ja
Latinalaisen Amerikan talous-, sosiaali- ja teknologiahistoriaa.
KYPROS
Choirokoitia (K/1998)
Choirokoitian neoliittisen kivikauden asutusalue, joka oli asutettuna
7000–4000 eKr., on yksi tärkeimmistä esihistoriallisista
alueista itäisellä Välimerellä. Sen rauniot ja kaivauksissa
tehdyt löydöt valottavat yhteiskunnan kehitystä tällä
merkittävällä alueella. Vain osa Choirokoitiasta on kaivettu
esiin, joten se on ainutlaatuinen arkeologisen tutkimuksen kohde.
Paphos (K/1980)
Paphos, joka on ollut asutettuna neoliittiselta ajalta lähtien, oli
Afroditen ja esihistoriallisten hedelmällisyyden jumalten palvontapaikka.
1100-luvulla eKr. mykeneläiset pystyttivät tälle saarelle
Afroditen temppelin, joka on legendan mukaan jumalattaren synnyinpaikka.
Huviloiden, palatsien, teattereiden, linnoituksien ja hautakammioiden
rauniot tekevät tästä kohteesta arkkitehtonisesti ja historiallisesti
ainutlaatuisen. Nea Paphosin mosaiikit ovat maailman kauneimpia.
Troodosin maalatut kirkot (K/1985)
Troodosin alueella on yksi maailman suurimmista bysanttilaisista kirkko-
ja luostariryhmistä. Kohteeseen kuuluu yhdeksän upein seinämaalauksin
koristeltua monumenttia. Pienet kirkot, joissa yhdistyvät maalaisarkkitehtuuri
ja hienostunut koristelu, ja luostarit kuten Saint John Lampadistis tarjoavat
hätkähdyttävän kuvan Kyproksen bysanttilaisesta ja
myöhemmästä maalaustaiteesta.
|