Äidinkieli ja kirjallisuus ja ihmisoikeudet

Kaikki ihmisoikeuksien lajit ja niiden kehitys ovat sovitettavissa äidinkielen ja kirjallisuuden opetukseen (samoin kuin vieraiden kielten opetukseen). Erityisesti kirjallisuudesta on hyötyä opetettaessa ihmisoikeuksien alkuperää ja kehitystä sekä niiden ilmenemistä sosiaalisessa kokemusmaailmassa. Niin ikään kirjallisuuden avulla voidaan kuvata niitä inhimillisiä oloja, joista erilaisten ihmisoikeuksien vaatimukset ovat syntyneet.

On olemassa kirjoja, jotka ovat avanneet maailman silmiä huomaamaan joitakin yhteiskunnallisia epäkohtia ja siten innoittaneet esimerkiksi orjuutta, lasten työssäkäyntiä ja naisten alistamista vastustavia liikkeitä.
Opettajat voisivat luettaa oppilaillaan joitakin näistä merkkiteoksista tai käyttää katkelmia useista eri teoksista. Kirjoja voidaan valita eri maista, esimerkiksi Victor Hugon Kurjat (Ranska), Charles Dickensin Oliver Twist (Englanti), Harriet Beecher Stowen Setä Tuomon tupa (Yhdysvallat), George Orwellin Eläinten vallankumous (Englanti), Andre Brinkin Valkoinen kuiva kausi (Etelä-Afrikka), Wole Soyinkan Aké - Lapsuusvuodet (Nigeria). Myös kotimaisesta kirjallisuudesta löytyy monia oivallisia teoksia.

Esimerkkitehtävä: Ennen teoksen lukemista opettaja auttaa oppilaita tunnistamaan ihmisoikeusnäkökulman asettamalla joitakin lukemista ohjaavia kysymyksiä. Minkälaisia inhimillisen kärsimyksen muotoja kirjassa kuvataan? Mistä kuvatut kärsimykset johtuvat? Millä perusteilla me pidämme näitä kärsimyksiä epäoikeudenmukaisina ja siksi korjaamista vaativina?
Myöhemmin kysymyksistä keskustellaan yhdessä, minkä jälkeen opettaja voi antaa oppilaille taustatietoja niistä kansanliikkeistä, joita romaanien on tarkoitus tukea. Kannattaa myös esitellä asiaankuuluvat ihmisoikeudet ja keskustella niistä (esim. orjuuden kieltävät sopimukset, lasten oikeudet).

Takaisin