Äidinkieli
ja kirjallisuus ja ihmisoikeudet
Kaikki ihmisoikeuksien lajit ja niiden kehitys ovat sovitettavissa äidinkielen ja kirjallisuuden opetukseen (samoin kuin vieraiden kielten opetukseen). Erityisesti kirjallisuudesta on hyötyä opetettaessa ihmisoikeuksien alkuperää ja kehitystä sekä niiden ilmenemistä sosiaalisessa kokemusmaailmassa. Niin ikään kirjallisuuden avulla voidaan kuvata niitä inhimillisiä oloja, joista erilaisten ihmisoikeuksien vaatimukset ovat syntyneet. On olemassa kirjoja, jotka ovat avanneet maailman silmiä huomaamaan
joitakin yhteiskunnallisia epäkohtia ja siten innoittaneet esimerkiksi
orjuutta, lasten työssäkäyntiä ja naisten alistamista
vastustavia liikkeitä. Esimerkkitehtävä: Ennen teoksen lukemista opettaja auttaa oppilaita
tunnistamaan ihmisoikeusnäkökulman asettamalla joitakin lukemista
ohjaavia kysymyksiä. Minkälaisia inhimillisen kärsimyksen
muotoja kirjassa kuvataan? Mistä kuvatut kärsimykset johtuvat?
Millä perusteilla me pidämme näitä kärsimyksiä
epäoikeudenmukaisina ja siksi korjaamista vaativina? |