Erityisopetus
ja ihmisoikeudet
Ihmisoikeuksia varmistaessaan Suomi on sitoutunut kansainvälisiin sopimuksiin, jotka takaavat kaikille oikeuden opetukseen ja sivistykseen. YK:n yleissopimus perusoikeuksien suojaamiseksi opetuksen alalla muistuttaa ihmisoikeuksien yleismaailmallisessa julistuksessa ilmaistusta syrjimättömyyden periaatteesta ja jokaisen oikeudesta saada opetusta. Myös taloudellisia, sosiaalisia ja sivistyksellisiä oikeuksia koskevassa kansainvälisessä sopimuksessa tunnustetaan jokaisen oikeus opetukseen. Erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten osalta tämä edellyttää, että koulutuksen saatavuus on hyvä ja että erityisopetusta järjestetään oppilaiden tarpeiden mukaan. Henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevan suunnitelman laatiminen on perustunut yksilöllistämiseen ja eriyttämiseen. Sen avulla kirjataan seurantaa ja arviointia varten muistiin oppilaan oppimisen ja kuntoutuksen tavoitteet ja sisällöt sekä eri vaiheet, ja sen tulee sisältää kaikki ne välineet, toimenpiteet ja moniammatillinen yhteistyö, joilla oppilaan oppimista tuetaan. Oppilaita on tuettava niin, että heidän kykynsä voivat päästä esiin ja kehittyä. Opetuksen ja kuntoutuksen perustana oleva myönteinen ihmiskäsitys mahdollistaa oppilaan persoonallisuuden tasapainoisen kehittymisen, antaa taidon hallita elämää ja valmiudet jatko-opintoihin, sekä kyvyn sijoittua yhteiskuntaan ja työelämään. |