Filosofia
ja ihmisoikeudet
Lukion filosofian opetus tarjoaa runsaasti ajatuksellisia välineitä,
joilla opiskelija voi pohtia ihmisoikeuksien päteviä perusteluja.
Kysymyksiin "mitä minun tulee tehdä" ja "mitä
on ihminen" löydetään vastauksia mm. etiikasta, yhteiskunta-
ja oikeusfilosofiasta ja antropologiasta. Ihmisoikeuskysymyksiin paneudutaan
erityisesti syventävillä etiikan ja yhteiskuntafilosofian kursseilla.
Lukion OPS:n perusteissa vuodelta 2003 filosofiaa kuvataan seuraavasti:
"Filosofian käytännön merkitys perustuu siihen, että
opiskelija oppii jäsentämään käsitteellisesti
arvoja, normeja ja merkityksiä koskevia kysymyksiä. Filosofian
opiskelu auttaa näkemään, mitä merkitystä erilaisilla
tiedoilla ja taidoilla on yksilölle ja yhteiskunnalle. Tietojen ja
taitojen erikoistumisen vastapainona filosofian opiskelu opettaa hahmottamaan
laajempia käsitteellisiä kokonaisuuksia ja yhteyksiä. Se
auttaa näkemään, miten eri tieteenalojen ja ajatteluperinteiden
käsitykset todellisuudesta, arvoista ja normeista voivat muodostaa
keskenään johdonmukaisia kokonaisuuksia tai olla keskenään
ristiriidassa. Filosofia kehittää arvostelukykyä."
"Mutkikkaiden kysymysten pohdiskelu ryhmässä kasvattaa
opiskelijoissa kykyä luottaa omiin yksilöllisiin mahdollisuuksiinsa
selvittää vaikeitakin ongelmia. Filosofian opiskelu tukee oppilaiden
kasvua aktiivisiksi, vastuullisiksi ja suvaitsevaisiksi kansalaisiksi."
Takaisin
|