Historia
ja yhteiskuntaoppi ja ihmisoikeudet
Kaikkeen historian opetukseen on oleellista sisällyttää joitakin ihmisoikeuksia käsitteleviä aiheita. Ihmisoikeuksia vaatineiden liikkeiden kehityskulkuja ja niistä kasvaneita ihmisoikeusnormeja, jotka on muotoiltu erilaisissa julistuksissa ja sopimuksissa, kannattaa opettaa juuri historian valossa. Asiaa voisi lähestyä vaikkapa tiettyjen maailmanhistoriallisten ajanjaksojen kautta. Teollisen vallankumouksen ja sitä seuranneen työväenliikkeen historian yhteyteen voidaan liittää taloudellisten, yhteiskunnallisten ja kulttuurillisten oikeuksien historiaa. Toista maailmansotaa voisi opettaa rinnakkain Ihmisoikeuksien yleismaailmallisen julistuksen kanssa korostaen oikeuksien ja rauhan välistä yhteyttä. Kannattaa myös kiinnittää huomiota niihin oikeuksiin, joita sota loukkaa, samoin kuin niihin oikeuksien loukkauksiin, jotka ovat usein sotien syynä. Kansojen itsenäistymiseen ja poliittisen kolonialismin väistymiseen liittyvän aikakauden opiskelu voitaisiin aloittaa keskustelulla itsemääräämisoikeudesta. Kaikkien ajankohtaisten aiheiden ? kuten kehitys, etniset ristiriidat, ekologinen tasapaino, kulttuurillinen eheys jne. ? opiskelu voi perustua asiaankuuluviin julistuksiin ja säädöksiin. Kansalaiskasvatukseen kannattaa sisällyttää osioita, joissa käsitellään maailmankansalaisuuteen liittyviä oikeuksia ja vastuita sellaisina, kuin ne on kansainvälisissä säädöksissä määritelty. |