Kuvaamataito
ja käsityö ja ihmisoikeudet
Kuvaamataidon opetuksen tarkoituksena on kehittää kykyä tulkita maailmaa ja antaa siten merkityksiä omaa elämää varten. Tunneilla voidaan tutkia ja tulkita taideteoksia sen mukaan, miten ne heijastelevat ihmisoikeuksia. Voidaan myös pohtia, kuinka teokset välittävät ihmisoikeuksiin tai niiden loukkaamiseen liittyviä viestejä. Myös oppilaat voivat omissa henkilökohtaisissa töissään esittää tulkintojaan ihmisoikeuksista. Sekä klassisista että nykyajan taideteoksista löytyy runsaasti ihmisoikeuksiin liittyviä teemoja. Oppilaille voidaan esittää kysymyksiä taiteilijan näkökulmasta ja niistä keinoista, joilla teos välittää tiettyjä ihmisoikeuksien loukkauksiin tai yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden saavutuksiin liittyviä ideoita tai tuntemuksia. Esimerkiksi Goyan tai Tashi Marukin maalauksista löytyy sopivia teemoja. Myös monet muut taiteilijat tulevat kysymykseen. |