Musiikki
ja ihmisoikeudet
Ihmisoikeuskasvatukseen helpoimmin sovellettavissa olevat aineet löytynevät taideaineista. Kouluissa voidaan kuunnella ja esittää kansanmusiikkia ja yhteiskunnallisten liikkeiden lauluja. Oppilaat voivat tutkia niitä historiallisia tapahtumia, jotka ovat synnyttäneet kansansävelmien aiheita, tai niitä sosiaalisia olosuhteita, joista erilaiset yhteiskunnalliset liikkeet ovat kasvaneet. Nämä tapahtumat ja olosuhteet voidaan luokitella niiden ihmisoikeuksien lajien ja erityisalojen mukaan, jotka nykyään on ilmaistu kansainvälisissä asiakirjoissa, kuten esimerkiksi oikeus oikeudenmukaiseen palkkaukseen, hyviin työolosuhteisiin ja ammattiyhdistysten perustamiseen. Olisi myös toivottavaa ja mukavaakin säveltää ja sanoittaa yhdessä ihmisoikeuksista teemakappaleita, jotka perustuisivat ihmisoikeuksien julistuksen tai lasten oikeuksia koskevan sopimuksen teksteihin. |