Lapsen
oikeuksien julistus (hyväksytty Yhdistyneiden
kansakuntien yleiskokouksessa 20. marraskuuta 1959) Johdanto
Kun Yhdistyneiden kansakuntien kansat ovat YK:n peruskirjassa
vakuuttaneet uskovansa ihmisen perusoikeuksiin ja ihmisyksilön arvoon
ja merkitykseen sekä vakaasti päättäneet edistää
sosiaalista kehitystä ja parempia elinehtoja aikaansaamista vapaammissa
oloissa,
kun Yhdistyneet kansakunnat on Ihmisoikeuksien yleismaailmallisessa
julistuksessa tuonut julki että siinä mainitut oikeudet ja vapaudet
kuuluvat erottamatta jokaiselle katsomatta rotuun, ihonväriin, sukupuoleen,
kieleen, uskontoon, poliittiseen tai muuhun vakaumukseen, kansalliseen
tai sosiaaliseen alkuperään, varallisuuteen tai syntyperästä
tai muusta johtuvaan asemaan,
kun lapsi ruumiillisen ja henkisen kypsymättömyytensä
tähden tarvitsee sekä ennen syntymäänsä että
syntymänsä jälkeen erityistä turvaa ja huolenpitoa,
siihen kuuluva lakisääteinen suojelu mukaan luettuna,
kun erityisen suojelun tarve on todettu lapsen oikeuksia
koskevassa Geneven julistuksessa vuonna 1924 ja tunnustettu Ihmisoikeuksien
yleismaailmallisessa julistuksessa sekä YK:n erityisjärjestöjen
perussäännöissä ja lasten hyvinvointia edistävien
kansainvälisten järjestöjen säännöissä,
ja
kun ihmiskunnan velvollisuutena on antaa lapselle paras
mitä se pystyy sille tarjoamaan
niin yleiskokous antaa sen vuoksi tämän lapsen
oikeuksien julistuksen siinä tarkoituksessa, että hänellä
olisi onnellinen lapsuus ja että hän voisi omaksi ja yhteiskunnan
parhaaksi nauttia tässä julistuksessa määriteltyjä
oikeuksia ja vapauksia ja vetoaa lasten vanhempiin, miehiin ja naisiin
yksilöinä, vapaaehtoisiin järjestöihin, paikallisiin
viranomaisiin ja maiden hallituksiin, jotta ne tunnustaisivat nämä
oikeudet ja pyrkisivät turvaamaan niiden kunnioittamisen lainsäädännöllisten
ja muiden toimenpiteiden kautta seuraavien periaatteiden mukaisesti:
Periaate 1
Lapsen tulee saada nauttia kaikkia tässä julistuksessa määriteltyjä
oikeuksia. Nämä oikeudet kuuluvat poikkeuksetta jokaiselle lapselle
yhtäläisesti ja erottamatta katsomatta hänen tai hänen
perheensä rotuun, ihonväriin, sukupuoleen, kieleen, uskontoon,
poliittiseen vakaumukseen, kansalliseen tai sosiaaliseen alkuperään,
varallisuuteen tai syntyperästä taikka muusta johtuvaan asemaan.
Periaate 2
Lapsen tulee saada nauttia erityistä suojelua ja hänelle tulee
lainsäädännöllä tai muulla tavoin suoda edellytykset
ruumiillisesti, henkisesti, moraalisesti, sielullisesti ja sosiaalisesti
terveeseen ja normaaliin kehitykseen vapaissa ja ihmisarvon mukaisissa
oloissa. Säädettäessä tätä tarkoittavia
lakeja lapsen etujen tulee olla tärkeimpänä näkökohtana.
Periaate 3
Lapsella tulee syntymästään lähtien olla oikeus nimeen
ja kansalaisuuteen.
Periaate 4
Lapsen tulee saada nauttia sosiaalista turvaa. Hänen tulee saada
kasvaa ja kehittyä terveenä. Lapsen ja hänen äitinsä
on sen vuoksi saatava erityistä hoitoa ja huolenpitoa siihen luettuna
asianmukainen hoito ennen ja jälkeen synnytyksen. Lapsella tulee
olla oikeus asianmukaiseen ravintoon, asumiseen, virkistykseen ja lääkintähuoltoon.
Periaate 5
Lapsen, joka on ruumiillisesti, henkisesti tai sosiaalisesti vajaakykyinen,
tulee saada erityistä tilansa edellyttämää erikoishoitoa,
-kasvatusta ja -huolenpitoa.
Periaate 6
Lapsi tarvitsee kehittyäkseen tasapainoiseksi yksilöksi rakkautta
ja ymmärtämystä. Hänen tulee saada kasvaa, mikäli
mahdollista, vanhempiensa huolenpidon ja vastuun alaisena, ja joka tapauksessa
ilmapiirissä, jossa hän saa tuntea hellyyttä sekä
moraalista ja siveellistä turvallisuutta; varhaisiässä
olevaa lasta ei saa erottaa äidistään kuin poikkeustapauksessa.
Yhteiskunnan ja viranomaisten velvollisuutena on osoittaa erityistä
huolenpitoa niille lapsille, jotka ovat vailla perheensä turvaa ja
riittäviä toimeentulomahdollisuuksia. On suotava, että
suurten perheiden lasten ylläpitoa helpotetaan valtion avustuksin
ja muulla avustustoiminnalla.
Periaate 7
Lapsella on oikeus saada koulutusta, jonka ainakin alkeisasteella tulee
olla maksuton ja pakollinen. Hänen tulee saada koulutusta, joka edistää
hänen yleissivistystään ja suo jokaiselle yhtäläisen
mahdollisuuden kehittää kykyjään, yksilöllistä
arvostelukykyään sekä moraalista ja sosiaalista vastuuntuntoaan
tullakseen hyödylliseksi yhteiskunnan jäseneksi. Lapsen koulutuksesta
ja ohjauksesta vastuussa olevien on johtavana periaatteena pidettävä
lapsen parasta; ensisijaisesti tämä vastuu kuuluu lapsen vanhemmille.
Lapsella tulee olla riittävät mahdollisuudet leikkiin ja virkistykseen,
jotka olisi ohjattava palvelemaan samoja päämääriä
kuin koulutuskin. Yhteiskunnan ja viranomaisten tulee pyrkiä edistämään
mahdollisuuksia tämän oikeuden nauttimiseen
Periaate 8
Lapsen tulee aina ja kaikissa olosuhteissa olla ensisijalla suojelua ja
apua annettaessa.
Periaate 9
Lasta on suojeltava kaikelta laiminlyönneiltä, julmuudelta ja
väärinkäytöltä. Häntä ei saa missään
muodossa saattaa kaupankäynnin kohteeksi. Lasta ei saa ottaa työhön
ennen asianmukaista minimi-ikää, missään tapauksessa
häntä ei saa panna työhön eikä sallia hänen
ryhtyä työhön, joka saattaisi olla hänen terveydelleen
tai koulutukselleen vaaraksi taikka haitata hänen ruumiillista, henkistä
tai moraalista kehitystään.
Periaate 10
Lasta tulee suojella sellaisilta toiminnoilta, jotka saattavat kasvattaa
hänessä taipumuksia rodulliseen, uskonnolliseen tai muunlaiseen
syrjintään. Häntä on kasvatettava ymmärtämykseen,
suvaitsevaisuuteen, kansojen välisen ystävyyden, rauhan ja yleismaailmallisen
veljeyden hengessä sekä täysin tietäen, että
hänen tarmonsa ja kykynsä olisi saatettava palvelemaan hänen
lähimmäisiään. |