Ohjeita opettajalle
Kirje: Kartanoelämää Suomessa 1800-luvulla
Tavoite
- käsiteltyjen asioiden kokoaminen vapaamuotoisesti; miettiä, mitä on jäänyt mieleen. Ideana tuoda esille mieleenpainuvimmat asiat, tehtävät ja toimintatavat.
- Luova toteutus antaa vapaat kädet myös etsiä aiheista uutta tietoa ja tuoda tunteitaan esille.
Toteutus
Oppilaat kirjoittavat kirjeen joko opettajalle tai jollekin kartanossa asuvalle henkilölle tunneilla käsitellyistä ja oppimistaan asioista;
vaihtoehtoja:
Kirjeen muoto on vapaa, siinä voi etsiä halutessaan lisää tietoa. Kirje kirjoitetaan valmiiseen pohjaan, siihen voi halutessaan liittää kuvia yms. yleensäkin mitä nyt kirjekaverille voisi lähettää. (Ohjeet oppilaalle)
Arviointi
Arvioinnissa kiinnitetään huomiota tiedonhankinta- ja käsittelytaitoihin, kriittiseen näkökulmaan ja ”syvällisyyteen” (arvopohdinnat…). Jos kirje on suoraa kopiointia, se osoittaa toistavaa tasoa (7); jos kirjeessä on vertailtu jo hieman asioita ja tehty sovelluksia, se osoittaa soveltavaa tasoa (8); jos kirjeessä on uusia omia ideoita ja oivalluksia, se osoittaa uudistavaa tasoa (9, 10).
Integrointi
Tarvittaessa kirjeen voi tarkistaa myös äidinkielen opettaja, jolloin kirje toimii samalla äidinkielen aineena.
Kalvopohja
KIRJE
Mitä sinulle jäi mieleen
aiheen opiskelusta?
Mikä oli kivaa? Mikä oli tylsää tai turhaa?
Mikä oli uutta? Mitä opit?
Mitä mieltä olet yleensäkin?
Kirjoita kirje joko opettajalle tai jollekin kartanossa asuvalle henkilölle, esim. kartanon isännän kirje emännälle, kartanon voudin kirje isännälle tai kartanon mamsellin kirje emännälle. Kerro kirjeessäsi käsityksesi kartanoelämästä ja siitä miten sitä käsiteltiin tunneilla (ks. yllä olevat kysymykset). Voit etsiä lisätietoa ja liittää kirjeeseesi kuvia tai muuta vastaavaa materiaalia.
KIRJEEN ARVIOINTI
Tiedonkäsittelytaidoissa oma pohdinta ja perustelut ovat paljon tärkeämpiä kuin suoraan vihkosta tai netistä kopioitu teksti. Ole rohkeasti persoonallinen, mieti asioita eri näkökulmista ja vertaile. Anna palautetta opettajalle.