Oppimisprosessiperustainen
verkko-opetus
Verkko-oppimisprosessin suunnittelun
lähtökohtana ovat oppimisen tavoitteet ja oppijoiden
aikaisempi tietämys ja osaaminen. Kun oppimisprosessin
tuloksena saavutettua osaamista, tietoja ja taitoja peilataan
oppijoiden aikaisempaan osaamiseen, saadaan selkeät
puitteet oppimisprosessin rakentamiselle. Keskeistä
suunnittelussa on miettiä, miten erilaiset oppijat oppivat ja
saavuttavat tavoitteiden mukaista osaamista.
Oppimisprosessiperustaisessa
opetuksessa (Koli & Silander 2002) eri elementit — opetustilanne, oppimistehtävät, opetus, ja
myös ohjaus ja palaute — linkittyvät
kiinteästi toisiinsa ja muodostavat myös ajallisen
eheän jatkumon. Oppimisprosessiperustaisessa
verkko-opetuksessa opetustilanteet, niin lähi- kuin
etäopetuskin, on siis sidottu yhtenäiseksi
kokonaisuudeksi. Oppimisprosessiperustaista verkko-opetusta kuvaa
keskeisesti koko oppimisprosessin aikainen ohjaus ja palaute, jonka
pohjalta oppijat kehittävät omaa osaamistaan.
Oppimisprosessi voidaan strukturoida
edellä esitettyyn tapaan opetuksen ja oppimismateriaalin,
oppimistehtävän ja sen ohjauksen muodostamiin
kokonaisuuksiin — oppimistilanteisiin. Näin ohjauksesta
muodostuu selkeä ja mielekäs kokonaisuus niin
sisällöllisesti kuin prosessin etenemisenkin
kannalta. Opetustilanne ja siihen liittyvät
oppimistehtävät luovat selvän pohjan
prosessin aikaiselle ohjaukselle ja arvioinnille. Ohjaus suunnitellaan
edistämään oppimista ja erityisesti
oppimistehtävään liittyvää
ongelmanratkaisua. Opetustilanteen, oppimistehtävän,
ohjauksen ja arvioinnin tehtävänä on
siis viedä oppimisprosessia eteenpäin,
edistää oppimista!
Oppimisprosessissa saavutettu
osaaminen on oppimisprosessin aikaisten oppimistapahtumien summa. Kun
eri oppimistilanteet, oppimistehtävät ja ohjaus
tehdään opetuksen suunnitteluvaiheessa
näkyviksi, voidaan etukäteen suunnitella asiat,
joista annetaan palautetta, ja asiat, jotka vaativat ohjausta.
Oppimisprosessin tuloksena oppijalle syntyy uutta
tietämystä eli tietoja ja taitoja. Tietämys
voidaan määritellä tietoa laajemmaksi
käsitteeksi, joka sisältää
varsinaisen tiedon lisäksi
tiedonkäyttötaidot, ongelmanratkaisutaidot,
päättelysäännöt jne.
Oppiminen oppimisprosessissa on tietämyksen muodostamista.
Lähteitä:
Koli, H. & Silander, P.
(2002). Verkko-oppiminen – oppimisprosessin suunnittelu ja
ohjaus. Hamk-julkaisut.
Koli, H. & Silander, P.
(2003) Verkko-opettajan työkalupakki –
oppimisaihiosta oppimisprosessiin. Finnlectura.
Etusivu
> Oppimisprosessiperustainen verkko-opetus
|
|