Palaute

Sivukartta

Etusivu > Oppimisprosessiperustainen verkko-opetus
 

Oppimisprosessiperustainen
verkko-opetus

Verkko-oppimisprosessin suunnittelun lähtökohtana ovat oppimisen tavoitteet ja oppijoiden aikaisempi tietämys ja osaaminen. Kun oppimisprosessin tuloksena saavutettua osaamista, tietoja ja taitoja peilataan oppijoiden aikaisempaan osaamiseen, saadaan selkeät puitteet oppimisprosessin rakentamiselle. Keskeistä suunnittelussa on miettiä, miten erilaiset oppijat oppivat ja saavuttavat tavoitteiden mukaista osaamista.

Oppimisprosessiperustaisessa opetuksessa (Koli & Silander 2002) eri elementit — opetustilanne, oppimistehtävät, opetus, ja myös ohjaus ja palaute — linkittyvät kiinteästi toisiinsa ja muodostavat myös ajallisen eheän jatkumon. Oppimisprosessiperustaisessa verkko-opetuksessa opetustilanteet, niin lähi- kuin etäopetuskin, on siis sidottu yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Oppimisprosessiperustaista verkko-opetusta kuvaa keskeisesti koko oppimisprosessin aikainen ohjaus ja palaute, jonka pohjalta oppijat kehittävät omaa osaamistaan.
 


 

Oppimisprosessi voidaan strukturoida edellä esitettyyn tapaan opetuksen ja oppimismateriaalin, oppimistehtävän ja sen ohjauksen muodostamiin kokonaisuuksiin — oppimistilanteisiin. Näin ohjauksesta muodostuu selkeä ja mielekäs kokonaisuus niin sisällöllisesti kuin prosessin etenemisenkin kannalta. Opetustilanne ja siihen liittyvät oppimistehtävät luovat selvän pohjan prosessin aikaiselle ohjaukselle ja arvioinnille. Ohjaus suunnitellaan edistämään oppimista ja erityisesti oppimistehtävään liittyvää ongelmanratkaisua. Opetustilanteen, oppimistehtävän, ohjauksen ja arvioinnin tehtävänä on siis viedä oppimisprosessia eteenpäin, edistää oppimista!

Oppimisprosessissa saavutettu osaaminen on oppimisprosessin aikaisten oppimistapahtumien summa. Kun eri oppimistilanteet, oppimistehtävät ja ohjaus tehdään opetuksen suunnitteluvaiheessa näkyviksi, voidaan etukäteen suunnitella asiat, joista annetaan palautetta, ja asiat, jotka vaativat ohjausta.
Oppimisprosessin tuloksena oppijalle syntyy uutta tietämystä eli tietoja ja taitoja. Tietämys voidaan määritellä tietoa laajemmaksi käsitteeksi, joka sisältää varsinaisen tiedon lisäksi tiedonkäyttötaidot, ongelmanratkaisutaidot, päättelysäännöt jne. Oppiminen oppimisprosessissa on tietämyksen muodostamista.


Lähteitä
:

Koli, H. & Silander, P. (2002). Verkko-oppiminen – oppimisprosessin suunnittelu ja ohjaus. Hamk-julkaisut.

Koli, H. & Silander, P. (2003) Verkko-opettajan työkalupakki – oppimisaihiosta oppimisprosessiin. Finnlectura.

Etusivu > Oppimisprosessiperustainen verkko-opetus






 
Sivuston käyttäjälle

Oppimisprosessi-
   perustainen
   verkko-opetus


- Oppimisprosessin
  suunnittelu
  Koneautomaation
  kunnossapito-
  materiaalin
  pohjalta




Oppimistilanteen suunnittelulomake: