![]() |
Paluu tietoperusta
Talotekniikan internet-opiskelusivut |
Lämmitysjärjestelmän
rakenne |
Opiskelijan nimi: |
Tehtävän numero ja taso | 3 K |
|
Tehtävän sisältö | Venttiilin kv-arvo | Palautuspäivä: |
Mitä säätöventtiilin kv-luku tarkoittaa? Jos säätöventtiilin kv-luku on 0,5. Mitä se tarkoittaa?
|
||
Miten venttiilin yli
vaikuttava paine-ero vaikuttaa venttiilin kv-lukuun?
|
||
Jos
on kaksi venttiiliä, toisen kv-luku on 0,5 ja toisen kv-luku on 1. Molempien
yli vaikuttaa 1 bar paine-ero. Venttiilit ovat täysin auki. Kuinka suuri
vesivirta kulkee venttiilien läpi ?
|
||
Jos
lineaarisen venttiilin kara liikkuu 0 … 50 % ja venttiilin yli vaikuttava
paine on vakio, niin miten venttiilin läpi kulkeva vesivirta muuttuu? Katso
käyrästöstä!
|
||
Jos
lineaarisen venttiilin kara liikkuu 0 … 50 % ja venttiilin yli vaikuttava
paine ei ole vakio, niin miten venttiilin läpi kulkeva vesivirta muuttuu?
Katso käyrästöstä!
|
||
Jos
käytännön olosuhteissa (paine-ero laskee venttiilin avautuessa) lineaarisen
venttiilin kara liikkuu 0… 25 % tai 75…100 % Kuinka paljon prosenteissa
käyrästöstä arvioiden vesivirta muuttuu kummassakin tapauksessa?
|
||
Jos tasaprosenttisen venttiilin kara liikkuu 0
… 50 % ja venttiilin yli vaikuttava paine on vakio, niin miten
venttiilin läpi kulkeva vesivirta muuttuu?
|
||
Jos
tasaprosenttisen venttiilin kara liikkuu 0 … 50 % ja venttiilin yli
vaikuttava paine ei ole vakio, niin miten venttiilin läpi kulkeva vesivirta
muuttuu?
|
||
Jos
käytännön olosuhteissa (paine-ero laskee venttiilin avautuessa)
tasaprosenttisen venttiilin kara liikkuu 0… 25 % tai 75…100 %. Kuinka paljon
prosenteissa käyrästöstä arvioiden vesivirta muuttuu kummassakin
tapauksessa?
|
||
Mitä
haittaa on liian suuresta säätöventtiilistä?
|
||
Minkä kokoinen säätöventtiili on yleensä putkikokoon verrattuna ja miksi?
|
||
Miten kv-arvo vaikuttaa venttiilin asentamiseen ja säätämiseen? Millä
tavalla venttiilin läpi menevä maksimivesivirta voidaan mitata ja millä
tavalla vesivirta säädetään sopivaksi?
|
||
Tehtävät palautetaan tutor-opettajalle sähköpostilla tai muulla sovitulla tavalla! |