Öljysuutin

 

Suutin hajottaa öljyä hienojakoiseksi sumuksi – pisaroiksi, joiden koko on 0,25–0,005 mm, ja työntää öljysumun määrätyn muotoisena kartiona tulipesään. Pienet pisarat höyrystyvät nopeasti ja palavat tehokkaasti suuren pinta-alansa ansiosta. Suuttimesta ulospäin näkyvät osat ovat suodatin ja runko.

Suutin on muotoiltu siten, että öljy saatetaan voimakkaasti pyörivään liikkeeseen. Pyörimisnopeuden ansiosta öljyvirran keskelle muodostuu keskipakovoiman vaikutuksesta ilmasydän. Öljykalvo tulee suuttimesta ulos nopeasti pyörivänä öljykartiona, joka suuttimesta irrottuaan repeytyy pieniksi pisaroiksi muodostaen kartiomaisen sumukuvion. Kun painetta nostetaan, pyörimisnopeus suurenee, pisarakoko pienenee ja sumutuskalvo muodostuu säännölliseksi. Pisarat eivät enää pyöri, vaan liikkuvat suoraviivaisesti kalvosta irrottuaan.

 

 
Kuva:
Suuttimen toiminta.
   
Kuva:
Öljysuuttimen sumutuskuviona voi olla umpikartio tai onttokartio.


Suuttimen teho ja paine

 

Öljypolttimen valmistaja esittää polttimelle sopivat suutinkoot. Suuttimen runkoon on merkitty sumutuskuvio ja sumutusteho. Tehomerkintöjä voi olla kahdenlaisia:

  • Tehomerkintä USgal/h pätee, kun paine on 7 bar, viskositeetti 3,4 cSt ja ominaispaino 820 kg/m3.

  • CEN-normin mukainen tehomerkintä kg/h pätee, kun sumutuspaine on 10 bar, viskositeetti 3,4 mm2/s ja ominaispaino 840 kg/m3.

Öljysuutin, jonka tehoksi on merkitty 2,27 l/h, kehittää 2,27 x 10 kW = 22,7 kW lämpöenergiaa.
 

 
Kuva:
Hajotuskulmia. Suutin määrää hajotuskulman ja sumutuskuvion perusteella öljysumun muodon. Yleisimmät hajotuskulmat ovat 45°, 60° ja 80°. Hajotuskulma 45° soveltuu pitkänomaisille tulipesille.
   
Kuva:
Suuttimen kyljessä olevia merkintöjä.


Suuttimen vaihto

 

Suuttimia on käsiteltävä varovasti, sillä ne ovat tarkkuustyötä ja huolimaton käsittely vahingoittaa niitä. Sumutuspää edellä betonilattialle pudonnut suutin voi olla pilalla, sillä sen sumutuskuvio voi tulla epäsymmetriseksi. Nykyisin suuttimia ei pureta ja puhdisteta, vaan ne vaihdetaan. Vaikka suutin ei olisi tukkeentunut, se vaihdetaan määräajoin kulumisen takia. Suuttimen vaihtoon käytetään kahta kiintoavainta. Toisella käännetään suutin irti/kiinni ja toisella pidetään kiinni suutinputken mutteriosasta. Valovastuksen rikkoutumista on varottava. Täytyy myös varmistaa, ettei polttimelle tule sähkövirtaa. Varma tapa on irrottaa polttimen sulake ja varmistaa, että kyseessä oli oikea sulake.

Sulje ikkuna