Kurssilaisten sivut
 

                    Palaa valikkoon          
    

 
ASEMAT RIIHIMÄKI- PIETARI-

RADALLA

Rataosuutta Riihimäeltä Pietariin rakennettaessa rautatiejohtokunta antoi ratainsinöörien vastuulle hankkia piirustukset asemille. Asemien suunnittelijoina toimi useita arkkitehteja, eikä kaikkien tarkkaa osuutta ole ollut mahdollista selvittää.

Pietarin asemaa lukuun ottamatta muut asemat suunniteltiin kotimaisin voimin.  Keskeisimpänä vaikuttajana rataosuuden asemarakennusten tyyliin pidetään Knut Nylanderia. Nylander oli saanut arkkitehdin koulutuksen Edelfeltiltä ja toiminut hänen apulaisenaan jo Helsingin- Hämeenlinnan rataosan asemien suunnittelussa.

Pietarin radalle jouduttiin rakentamaan useita asemia. Lähes kaikki Pietarin radan alkuperäiset asemat muistuttavat toisiaan, koska ne perustuivat Knut Nylanderin laatimiin tyyppipiirustuksiin ja olivat III tai IV luokan asemia.

Puiset asemarakennukset olivat pienehköjä ja niissä oli radan puolella sisäänvedetty runsain puuleikkauksin koristeltu avokuisti tuomassa rakennukselle symmetriaa. Edelfeltin tapaan asemilla käytettiin runsasta puuleikkaus- koristelua ennen kaikkea kuistin kaiteissa, räystäissä ja ikkunoiden vuorilaudoissa.

Radan rakennusvaiheessa ei liikenteen uskottu muodostuvan kovin vilkkaaksi, mutta toisin kävi. Tämän vuoksi kaikkia asemia oli laajennettava myöhemmin useaan otteeseen, ensimmäisen kerran lähes heti radan valmistuttua. Ensimmäiset laajennussuunni- telmat teki Nylander.

III luokan tyyppipiirustusten perusteella rakennettiin asemat mm. Oittiin, Järvelään, Lahteen, Uuteenkylään, Uttiin, Pulsaan ja Simolaan. IV luokan piirustusten mukaan rakennettiin asemat puolestaan esim. Hikiälle, Lappilaan, Herralaan, Vesijärvelle, Kausalaan, Korialle ja Taavettiin.

 

 

 

Takaisin etusivulle

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 






-> Palaa valikkosivulle