1. Mistä FADEC koostuu?
1. Yhdestä päätietokoneesta, joka säätää kaikkia moottoreita.
2. Moottorikohtaisesta elektronisesta ohjausyksiköstä oheislaitteineen.
3. Yhdestä elektronisesta ohjausyksiköstä ja sen moottorikohtaisista oheislaitteista.
2. Mitä tapahtuu kun FADECei saa jotakin syöttötietoa (input) ?
1. Kontrolli siirtyy toiselle kanavalle.
2. Toimilaite siirtyy "fail-safe" -asentoon.
3. Kanava käyttää toisen kanavan tietoa.
3. Milloin ECU:n PMA tuottaa ECU:n tarvitseman sähkövirran?
1. Kun ko. moottoria käynnistetään.
2. Kun N2 on yli tietyn kierrosluvun.
3. Silloin kun koneen muu sähköjärjestelmä ei toimi.
4.
( 636. M04 AMP)
Millainen polttoaineen säätöjärjestelmä on useimmissa nykyaikaisissa
turbiinimoottoreissa?
A. Hydromekaaninen tai elektroninen.
B. Elektromekaaninen.
C. Mekaaninen.
5.
(635. M04 AMP)
Mikä on turbiinimoottorin trimmauksen päätarkoitus?
A. säätää tehovipujen asennot oikeiksi.
B. Säätää tyhjäkäyntikierrosluku.
C. Saavuttaa tarvittaessa maksimi työntövoima.
6.
(637. M04 AMP)
Missä seuraavista olosuhteista turbiinimoottorin trimmaus voidaan tehdä
tarkimmin?
A. Tyyni sää ja alhainen ilman kosteus.
B. Kova tuuli ja suuri kosteus.
C. Suuri kosteus ja vähäinen tuuli.
7.
612. M01 AMP
Mikä seuraavista tekijöistä ei kuulu turbiinimoottorin polttoaineen
säätöjärjestelmään?
A. Ahtimen siääntulolämpötila.
B. Seoksen säätövivun asento.
C. Tehon säätövivun asento.
8.
615. M01 AMP
Sähköinen polttoaineen säätöjärjestelmä (EEC) vastaanottaa tietoja
moottorin toiminnasta ja
A. ohjaa moottorin polttoaineen syöttöä ympäristön lämpötilan, paineen ja kosteuden perusteella.
B. ohjaa hydromekaanista polttoaineen säädintä siten, että moottori toimii optimaalisella hyötysuhteella.
C. muodostaa ohjaussignaalit eri toimilaitteille moottorin toimintaparametrien mukaisesti.
9.
616. M01 AMP
Moottorin elektroninen ohjausjärjestelmä (FADEC) vastaanottaa kaiken moottorin
toimintaan liittyvän tiedon ja
A. säätää moottorin toimintaa ympäristön lämpötilan, paineen ja kosteuden mukaan.
B. laskee ja muodostaa komennot eri toimilaitteille, jotka kontrolloivat moottorin säätöparametreja.
C. ohjaa hydromekaanista polttoaineensäädintä siten, että moottori toimii optimaalisella hyötysuhteella.
10.
617. M01 AMP
Ohjaavassa säätöjärjestelmässä (EEC) elektronisen osan toimintahäiriö
aiheuttaa
A. A.moottorin säädön siirtymisen hydromekaaniselle säätimelle.
B. suorituskyvyn heikkenemisen siinä määrin, että elektroonisen säädön jatkaminen voi vahingoittaa moottoria.
C. kontrollin siirtymisen rinnakkais- tai varasäätölaitteille ja toiminta jatkuu normaalisti.
11.
Millä tavalla turbiinimoottorin aktiivinen välyksensäätö (ACC) parantaa
moottorin tehoa ?
A. Säätää automaattisesti moottorin kierrosluvun haluttua painesuhdetta (EPR) vastaavaksi.
B. Säätää ahtimen johdesiipien asentoa toimintaolosuhteiden ja tehon tarpeen mukaisesti.
C. Säätää turbiinin siivenkärkien ja kammion välyksen minimiin kontrolloimalla kammion pinnan lämpötilaa.
12.
619. M01 AMP
Mitä tulisi tarkistaa tai muuttaa kun halutaan moottorin suorituskykytestin
arvojen pitävän paikkansa käytettäessä erityyppistä polttoainetta kuin
ennen?
A. Polttoaineen ominaispainoasetus.
B. EPR -mittarin kalibrointi.
C. Maksimikierrosluvun asetusarvo.
13.
701. M04 AMP
Mitä ilman suuri kosteuspitoisuus vaikuttaa turbiinimoottorin toimintaan?
A. Alentaa ahtimen ja turbiinin kierroslukua.
B. Sillä ei ole paljoakaan vaikutusta.
C. Laskee moottorin painesuhdetta.