Polttoaineen ja tehon säätöjärjestelmien kysymykset

1. 5294
Minkä mittarin lukemaa tarkkailemalla vähennetään turbiinimoottorin kuumakäynnistyksen riskiä?

1. Kierroslukumittarin.
2. Turbiinin imuilman lämpötilamittarin.
3. Hevosvoimamittarin.
4. Vääntövoimamittarin.

2. 5283
(a) Moottorin painesuhde (EPR) on moottorin imuilman paineen ja pakokaasun paineen välinen suhde, joka kuvaa moottorin tuottamaa työntövoimaa.
(b) Moottorin painesuhde (EPR) on moottorin imuilman paineen ja pakokaasun paineen välinen suhde, joka kuvaa moottorin teho / tilavuussuhdetta eli"litratehoa" .
Mikä edellä olevaan viitaten on oikein:

1. vain (a) on oikein
2. vain (b) on oikein
3. molemmat ovat oikein
4. molemmat ovat väärin.

3. 5285
Mikä mittari näyttää suihkumoottorin antamaa tehoa?

1. Turbiinin tuloilman lämpömittari (TIT).
2. Ahtimen kierroslukumittari.
3. Moottorin painesuhdemittari (EPR).
4. Pakokaasun lämpötilamittari.

4. 5286
Moottorin painesuhde (EPR) on

1. sisään menevän ilman kokonaispaine kerrottuna turbiinin ulostuloilman kokonaispaineella.
2. turbiinin ulostuloilman kokonaispaine kerrottuna ahtimen imuilman paineella.
3. turbiinin ulostuloilman paine jaettuna ahtimen imuilman paineella.
4. sisään menevän ilman kokonaispaine jaettuna turbiinin ulostuloilman paineella.

5. 5296
Jos turbiinimoottorin jäänestoa lisätään muuttamatta tehoasetusta, tuloksena on

1. EPR:n (painesuhteen) lasku.
2. Väärä EPR-lukema.
3. EPR:n nousu.
4. Edestakaisin heiluva EPR-lukema.

6. 5297
Moottorin painesuhde on kokonaispaineiden välinen suhde mitattuna

1. ennen ahdinta ja ahtimen jälkeen.
2. ahtimen jälkeen ja turbiinin jälkeen.
3. ennen ahdinta ja turbiinin jälkeen.
4. moottorin ilmanottoaukosta ja ahtimen ulostuloputkesta.

7. 5298
Mikä aiheuttaa turbiinimoottorissa korkean pakokaasun lämpötilan, suuren polttoaineen kulutuksen, ja matalan kierrosluvun kaikilla tehoasetuksilla?

1. Liian pieni sähköteho lisälaitteille.
2. Vika polttoaineen säätimessä.
3. Irrallinen tai hapettunut liitos EGT- mittarin anturissa.
4. Viallinen tai huonotehoinen turbiini.

8. 5299
Turbiinimoottorin kierroslukumittari näyttää tavallisesti

1. pääakselin kierrosluvun.
2. apulaiteakselin kierrosluvun.
3. turbiinin kierrosluvun.
4. prosentuaalisen kalibroidun kierrosluvun.

9. 5300
Mikä on kierroslukumittarin käyttötarkoitus aksiaaliahtimisessa turbiinimoottorissa?

1. Valvoa moottorin kierroslukua matkalentonopeuksilla.
2. Perusmittari, jonka avulla säädetään tehoasetuksia.
3. Valvotaan moottorin kierroksia käynnistyksessä ja valvotaan, ettei moottori mene ylikierroksille.
4. Valvotaan tehoasetuksia, jotta moottori ei ylikuumene.

10. 5302
Pakokaasun lämpömittari (EGT) turbiinimoottorissa näyttää

1. pakokaasun lämpötilan.
2. N1 ahtimen lämpötilan.
3. poistokaasujen lämpötilan suihkuputken sisällä.
4. turbiinin tuloilman lämpötilan.

11. 5759
Kun turbiinimoottori trimmataan, sen polttoaineen syötön ohjausjärjestelmä säädetään siten että

1. moottori antaa mahdollisimman suuren tehon.
2. tyhjäkäynti- ja maksimikierrokset ovat kohdallaan.
3. moottorin maksimikierrosluku on 100% riippumatta tehosta.
4. tehon tuotto on 100% riippumatta kierrosluvusta.

12.
( 636. M04 AMP)
Millainen polttoaineen säätöjärjestelmä on useimmissa nykyaikaisissa turbiinimoottoreissa?

A. Hydromekaaninen tai elektroninen.
B. Elektromekaaninen.
C. Mekaaninen.

13.
(652. M04 AMP)
Turbiinimoottoreissa, joissa on jako- ja tyhjennysventtiili (pressurization and dump valve), venttiilin tyhjennysosa

A. Tyhjentää polttoainesuuttimille menevän putkiston moottorin sammutusvaiheessa, jotta estetään polttoaineen kiehuminen putkistossa ja sen seurauksena putkistoon syntyvät sakkakertymät.
B. Katkaisee polttoaineen tulon suuttimille menevään putkistoon ja tyhjentää suutinputkiston polttokammioon, jossa se palaa juuri ennen moottorin sammumista.
C. Ruiskuttaa lisää polttoainetta moottoriin, jotta se kiihtyisi nopeammin, kun kaasuvipua työnnetään nopeasti eteenpäin.

14.
(635. M04 AMP)
Mikä on turbiinimoottorin trimmauksen päätarkoitus?

A. Säätää tehovipujen asennot oikeiksi.
B. Säätää tyhjäkäyntikierrosluku.
C. Saavuttaa tarvittaessa maksimi työntövoima.

15.
(637. M04 AMP)
Missä seuraavista olosuhteista turbiinimoottorin trimmaus voidaan tehdä tarkimmin?

A. Tyyni sää ja alhainen ilman kosteus.
B. Kova tuuli ja suuri kosteus.
C. Suuri kosteus ja vähäinen tuuli.

16.
612. M01 AMP
Mikä seuraavista tekijöistä ei kuulu turbiinimoottorin polttoaineen säätöjärjestelmään?

A. Ahtimen siääntulolämpötila.
B. Seoksen säätövivun asento.
C. Tehon säätövivun asento.

17.
615. M01 AMP
Sähköinen polttoaineen säätöjärjestelmä (EEC) vastaanottaa tietoja moottorin toiminnasta ja

A. ohjaa moottorin polttoaineen syöttöä ympäristön lämpötilan, paineen ja kosteuden perusteella.
B. ohjaa hydromekaanista polttoaineen säädintä siten, että moottori toimii optimaalisella hyötysuhteella.
C. muodostaa ohjaussignaalit eri toimilaitteille moottorin toimintaparametrien mukaisesti.

18.
616. M01 AMP
Moottorin elektroninen ohjausjärjestelmä (FADEC) vastaanottaa kaiken moottorin toimintaan liittyvän tiedon ja

A. säätää moottorin toimintaa ympäristön lämpötilan, paineen ja kosteuden mukaan.
B. laskee ja muodostaa komennot eri toimilaitteille, jotka kontrolloivat moottorin säätöparametreja.
C. ohjaa hydromekaanista polttoaineensäädintä siten, että moottori toimii optimaalisella hyötysuhteella.

19.
617. M01 AMP
Ohjaavassa säätöjärjestelmässä (EEC) elektronisen osan toimintahäiriö aiheuttaa

A. moottorin säädön siirtymisen hydromekaaniselle säätimelle.
B. suorituskyvyn heikkenemisen siinä määrin, että elektroonisen säädön jatkaminen voi vahingoittaa moottoria.
C. kontrollin siirtymisen rinnakkais- tai varasäätölaitteille ja toiminta jatkuu normaalisti.

20.
Millä tavalla turbiinimoottorin aktiivinen välyksensäätö (ACC) parantaa moottorin tehoa ?

A. Säätää automaattisesti moottorin kierrosluvun haluttua painesuhdetta (EPR) vastaavaksi.
B. Säätää ahtimen johdesiipien asentoa toimintaolosuhteiden ja tehon tarpeen mukaisesti.
C. Säätää turbiinin siivenkärkien ja kammion välyksen minimiin kontrolloimalla kammion pinnan lämpötilaa.

21.
619. M01 AMP
Mitä tulisi tarkistaa tai muuttaa kun halutaan moottorin suorituskykytestin arvojen pitävän paikkansa käytettäessä erityyppistä polttoainetta kuin ennen?

A. Polttoaineen ominaispainoasetus.
B. EPR -mittarin kalibrointi.
C. Maksimikierrosluvun asetusarvo.

22.
701. M04 AMP
Mitä ilman suuri kosteuspitoisuus vaikuttaa turbiinimoottorin toimintaan?

A. Alentaa ahtimen ja turbiinin kierroslukua.
B. Sillä ei ole paljoakaan vaikutusta.
C. Laskee moottorin painesuhdetta.

23.
702. M04 AMP
Mikä on polttoainesuuttimien jako- ja tyhjennysventtiilien asento kun moottori sammutetaan?

A. Molemmat auki.
B. Molemmat kiinni.
C. Jakoventtiili kiinni, tyhjennysventtiili auki.
D. Jakoventtiili auki, tyhjennysventtiili kiinni.

24.
5719
Mikä on polttoainesuuttimien jako- ja tyhjennysventtiilien asento kun moottoria käynnistetään?

A. Molemmat auki.
B. Molemmat kiinni.
C. Jakoventtiili kiinni, tyhjennysventtiili auki.
D. Jakoventtiili auki, tyhjennysventtiili kiinni.

25.
704. M04 AMP
Mikä seuraavista ei ole turbiinimoottorin polttoaineensäätimen käyttämä mittaustieto?

A. Ahtimen sisääntuloilman lämpötila.
B. Ahtimen sisääntuloilman paine.
C. Ilman kosteuspitoisuus.

26.
712. N01 AMP
Missä moottorin polttoaineen sulkuhana normaalisti sijaitsee?

A. Moottorin käyttämän polttoainepumpun jälkeen.
B. Polttoainepumpun yhteydessä.
C. Tuliseinän takapuolella.

27.
736. N02 AMP
Kerosiinia käytetään turbiinimoottorin polttoaineena koska

A. kerosiini höyrystyy helposti ja se auttaa sytytyksessä ja parantaa voiteluominaisuuksia.
B. kerosiinissa on enemmän lämpöenergiaa tilavuusyksikköä kohti ja se voitelee polttoainejärjestelmän osia.
C. kerosiinissa ei ole vettä.

28.
737. N02 AMP
Mitkä etuja antaa ns. duplex-suuttimien käyttö turbiinimoottorin polttainesuuttimina?

A. Polttoaineen hienojakoisempi sumuttuminen ja yhtenäinen sumutuskuvio.
B. Voidaan käyttää erilaisia polttoaineita ja suodattimia.
C. Rajaa polttoaineen virtauksen tasolle, jolla palaminen on tehokkaampaa ja täydellisempää.

29.
741. N02 AMP
Mikä aukaisee polttoaineen jakoventtiilin duplex-polttoainesuuttimessa?

A. Polttoaineen paine.
B. Sähkösolenoidi.
C. Vuodatusilma, kun moottori käy tyhjäkäyntikierroksilla.

30.
283. H02 AMP
Mikä mittari ilmaisee parhaiten turbiinimoottorin kuumakäynnistyksen?

A. Vääntömomoenttimittari.
B. Kierroslukumittari.
C. Turbiinin tuloilman lämpömittari

31.
213. B03 AMP
(1) Lian kertyminen ahtimeen heikentää roottorinsiipien aerodynaamista tehoa. (2) Kaksi yleistä tapaa poistaa likakertymät turbiinimoottorin ahtimen roottorinsiivistä ovat nestepesu ja hiekkapuhallus. Edellä olevista väitteistä,

A. molemmat ovat totta.
B. kumpikaan ei ole totta
C. vain väite 2 on totta.
D. vain väite 1 on totta.

32.
214. B03 AMP
Turbiinimoottorin polttokammion seinämissä esiintyvät kuumat pisteet voivat aiheutua

A. likaisista ahtimen siivistä..
B. viallisista sytytintulpista..
C. huonosti toimivista polttoainesuuttimista.

33.
204. B03 AMP
Ennen sammutusta turbiinimoottorin annetaan pyöriä hitailla kierroksilla ja jäähtyä jotta

A. polttoainesäätimen ja -suutinten putkistoon ei syntyisi höyrylukkoja.
B. turbiinin roottorit jäähtyvät ennen kuin niitä ympäröivä kammio.
C. moottorin laakereissa ei tapahdu kiinnileikkautumista.

34.
200. B03 AMP
Mitkä seuraavista tekijöistä vaikuttavat turbiinimoottorin sisäänmenoilman tiheyteen? 1. Ilma-aluksen nopeus. 2. Puristussuhde. 3. Turbiinin sisäänmenolämpötila. 4. Ilma-aluksen lentokorkeus. 5. Ulkoilman lämpötila. 6. Turbiinin ja ahtimen tehokkuus.

A. 1, 3, 6.
B. 1, 4, 5.
C. 4, 5, 6.