1. 5295
Turbiinimoottorin öljyn lämpötilamittari kertoo lämpötilan
1. öljyn painepumpun sisääntulossa.
2. öljyn lauhduttimen ulostulossa.
3. pääakselin runkolaakereissa.
4. öljysäiliön paluuputkessa.
2. 5407
(1) Turbiini- ja mäntämoottoreiden voiteluöljyjä voi sekoittaa keskenään
tai käyttää yhtä hyvin kummassakin moottorityypissä.
(2) Useimmat turbiinimoottoreiden voiteluöljyt ovat synteettisiä.
Ylläolevista väittämistä
1. kumpikin oikein.
2. kumpikin väärin.
3. vain väittämä 1 on oikein.
4. vain väittämä 2 on oikein.
3. 5410
Millä perusteella määritellään voiteluöljyn viskositeetti-indeksi?
1. öljyn kyvystä muodostaa yhtenäinen kalvo voitelupinnoille.
2. sen juoksevuudesta verrattuna tiettyyn parafiiniöljyyn samassa lämpötilassa.
3. sen viskositeetin muutosnopeudesta lämpötilan muuttuessa.
4. sen virtausnopeudesta tietyn kokoisen suppilon lävitse tietyssä lämpötilassa.
4. 5415
Kuinka monta muuta seuraavista ominaisuuksista liittyy hyvään voiteluöljyyn
sen lisäksi, että se eristää metallipinnat toisistaan?
A) jäähdytys, B) tiivistäminen, C) puhdistaminen, D) korroosion esto
1. yksi.
2. kaksi.
3. kolme.
4. neljä.
5. 5416
Turbiinimoottoreissa käytetty öljy on yleensä
1. Täysin synteettistä.
2. Täysin mineraaliöljyä.
3. puoliksi synteettistä ja mineraaliöljyä.
4. suhteessa 30% ja 70% mineraali- ja synteettistä öljyä.
6. 5417
Mikä seuraavista ominaisuuksista on tärkein moottoriöljyn valintakriteeri?
1. Korkea virtauspiste.
2. Matala leimahduspiste.
3. Korkea leimahduspiste.
4. Alhainen kemiallinen pysyvyys
7. 5418
Nesteen viskositeetti kuvaa sen
1. virtausvastusta.
2. sisäisen kitkan muuttumista lämpötilan mukaan.
3. tiheyttä.
4. kykyä siirtää voimia.
8. 5419
Mikä seuraavista on tyypillisin turbiinimoottorin voitelujärjestelmä?
1. Kuivasumppuinen paineistettu ruiskutusvoitelu.
2. Märkäsumppuinen paineistettu upotusvoitelu.
3. Kuivasumppuinen upotus- ja roiskevoitelu.
4. Märkäsumppuinen ruiskutus- ja roiskevoitelu.
9. 5423
Mikä seuraavista vaikuttaa eniten voiteluöljyn viskositeettiin?
1. lämpötila.
2. liukkaus.
3. paine.
4. haihtuvuus
10. 5427
Mikä seuraavista on tyypillisin turbiinimoottoreissa käytettävä öljypumppu?
1. Hammaspyöräpumppu.
2. Siipi- eli lamellipumppu.
3. Keskipakoispumppu.
4. Kalvopumppu.
11. 5431
Lennettäessä matkalentoteholla osa öljystä vuotaa hammaspyöräpumpun
paineensäätöventtiilin kautta. Tämä on normaalia, koska
paineensäätöventtiili on säädetty paineeseen joka on
1. alle pumpun imupuolen paineen.
2. alle pumpun pumppaustehon.
3. korkeampi kuin pumpun pumppausteho.
4. alle paluupumpun tehon.
12. 5432
A) Turbiinimoottoreissa käytetään polttoainetta öljyn jäähdyttämiseen.
B) Turbiinimoottoreissa käytetään patopaineista ilmaa öljyn
jäähdyttämiseen.
Yllä olevista väitteistä on totta
1. A).
2. B).
3. ei kumpikaan
4. molemmat.
13. 5436
Mikä on voitelujärjestelmässä olevien verkkosuodattimien päätarkoitus?
1. Päästää öljy ohittamaan pääsuodatin silloin kun se on tukkeutunut.
2. Estää öljysuutinten vahingoittuminen.
3. Suodattaa öljy juuri ennen päälaakereita.
4. Varmistaa, että voitelujärjestelmään lisättävä öljy on puhdasta.
14. 5437
Turbiinimoottorissa, jossa polttoaine lämmitetään voiteluöljyllä,
öljynlauhduttimen termostaattiventtiili säätää
1. lauhduttimen läpi puhaltavaa ilmavirtaa.
2. lauhduttimen läpi kulkevaa polttoainevirtaa.
3. lauhduttimen läpi kulkevaa öljyvirtaa.
4. lauhduttimen läpi kulkevaa öljy- ja polttoainevirtaa.
15. 5439
Joissakin akseliturbiinimoottoreissa ahtimen vuodatusilmaa käytetään
jäähdyttämään
1. öljyä.
2. ahtimen johdinsiipiä.
3. öljynlauhdutinta.
4. turbiinia.
16. 5440
Mitä seuraavista suihkumoottorin osista voitelujärjestelmä jäähdyttää
eniten?
1. Roottoreiden laakereita.
2. Ahtimen laakereita.
3. Apulaitevaihteiston laakereita.
4. Turbiinin laakereita.
17. 5441
Mikä seuraavista toiminnoista tapahtuu turbiinimoottorin polttoaine- /
öljynlauhduttimessa?
1. Öljyhöyryjen poisto.
2. Kaasukuplien poisto polttoaineesta.
3. Öljyn hapettumisen esto.
4. Polttoaineen lämpötilan nosto.
18. 5445
Miksi turbiinimoottoreissa, joissa on märkäsumppu-voitelujärjestelmä, ei
tarvita öljynlauhdutinta?
1. Öljyn siirtoputket kulkevat moottorin ympäri siten, että imuilma jäähdyttää öljyä tarpeeksi.
2. Turbiinia ja sen laakereita jäähdytetään ilmalla.
3. Öljytankki toimii sekä säiliönä, että jäähdyttimenä.
4. Synteettisen öljyn jäähdytysominaisuudet ovat paremmat kuin mineraaliöljyn, joten lisäjäähdytystä ei tarvita.
19. 5446
Mikä on todennäköisin seuraus jos turbiinimoottorin voitelujärjestelmän
paineen alennusventtiili juuttuu AUKI-asentoon?
1. Öljyn paine kasvaa.
2. Öljyn lämpötila laskee.
3. Riittämätön voitelu.
4. Voitelujärjestelmän sisäisen paineen kasvu ja lisääntynyt öljyvuoto.
20. 5447
Mikä on öljy- / polttoainelauhduttimen päätarkoitus?
1. Jäähdyttää polttoainetta.
2. Jäähdyttää öljyä.
3. Poistaa öljystä kaasukuplat.
4. Pienentää öljyn viskositeettia.
21. . 5448
Mikä osa voitelujärjestelmässä säätää öljyn painetta?
1. Öljynpaineen alennusventtiili.
2. Öljysuodattimen ohitusventtiili.
3. Öljypumppu.
4. Öljynpaineen anturi.
22. . 5474
(1) Turbiinimoottoreiden tavallisin voitelujärjestelmä on
märkäsumppujärjestelmä.
(2) Kaasuturbiinimoottoreiden öljyä ei ohenneta kylmällä säällä.
Näistä väittämistä
1. Vain n:o 1 on totta.
2. Vain n:o 2 on totta.
3. Molemmat ovat totta.
4. Kumpikaan ei ole totta.
23. . 5476
Missä seuraavista tilanteista öljynlauhduttimen ohitusventtiili on eniten
auki?
1. Kun moottoriöljyn lämpötila on normaali toimintalämpötila.
2. Lämpötila on yli normaalin toimintalämpötilan.
3. Lämpötila on alle normaalin toimintalämpötilan.
4. Kun moottori on juuri pysäytetty käytön jälkeen.
24. . 5480
Mitä tapahtuu, kun öljynsuodatin menee täysin tukkoon?
1. Öljyn virtaus säiliöstä moottoriin pysähtyy.
2. Öljyn virtaus moottorista säiliöön pysähtyy.
3. Öljy virtaa voitelujärjestelmän läpi 75%:sti.
4. Öljy virtaa voitelujärjestelmän läpi normaalilla teholla.
25. . 5485
Moottorin voitelujärjestelmän paineenalennusventtiili sijaitsee tavallisesti
1. öljynlauhduttimen ja paluupumpun välissä.
2. paluupumpun ja öljysäiliön välissä.
3. pumpun ja moottorin voitelukohteiden välissä.
4. sumpun (öljypohjan) ja paluupumpun välissä.
26. 5489
Useimpien suihkumoottorien öljysäiliössä käytetään
paineenalennusventtiilinä vastaventtiiliä. Tämän venttiilin tarkoitus on
1. estää öljypumpun kavitoiminen pitämällä yllä tiettyä painetta sen imupuolella.
2. estää paluuöljyn vaahtoaminen öljysäiliössä.
3. estää öljyä loiskumasta ulos tankista ilma-aluksen kiihdyttäessä nopeutta.
4. estää öljysäiliötä tyhjentymästä ja sumppua tulvimasta yli, kun moottori sammutetaan.
27. 5493
Mikä seuraavista voi aiheuttaa öljyn lämpötilan nousun ja paineen
alenemisen?
1. Kiinni juuttunut lämpötilan säädin.
2. Paineenalennusventtiili juuttunut kiinni.
3. Paineenalennusventtiilin "välissä" on roskaa.
4. Moottorin lämmityskäyttö on tekemättä tai tehty väärin.
28. . Missä kohtaa voitelujärjestelmässä on pääsuodatin?
1. Heti paluupumpun jälkeen.
2. Juuri ennen painepumppua.
3. Juuri ennen ruiskutussuuttimia.
4. Heti painepumpun jälkeen.
29. 5495
Minkä tyyppinen venttiili estää öljyn pääsyn apulaitevaihteistoon kun
moottori ei ole käynnissä?
1. Ohitusventtiili.
2. Paineenalennusventtiili.
3. Vastaventtiili.
4. Paineen rajoitusventtiili.
30. 5501
Minkä tyyppisiä laakereita on käytössä voideltava jatkuvasti paineistetulla
öljyllä?
1. Kuulalaakereita.
2. Rullalaakereita.
3. Kartiorullalaakereita.
4. Liukulaakereita.
31.
204. B03 AMP
Ennen sammutusta turbiinimoottorin annetaan pyöriä hitailla kierroksilla ja
jäähtyä jotta
A. polttoainesäätimen ja -suutinten putkistoon ei syntyisi höyrylukkoja.
B. turbiinin roottorit jäähtyvät ennen kuin niitä ympäröivä kammio.
C. moottorin laakereissa ei tapahdu kiinnileikkautumista.