Nykyisten turbiinimoottorikoneiden ominaispaino ja laskeutumisnopeus ovat niin suuria, että koneen pysäyttämistä ei voi jättää vain laskutelineiden pyöräjarrujen varaan varsinkaan, jos kiitorata on muutenkin lyhyt. Yksinkertainen tapa lyhentää pysähtymismatkaa on käyttää työntövoiman kääntimiä (thrust reversers), joilla moottorin työntövoimaa käytetään koneen hidastamiseen. |
![]() |
Potkurikoneen säätöpotkurin lapakulmat voidaan kääntää negatiivisiksi ja jarruttaa konetta vastakkaissuuntaisella potkurivirtauksella.
Suorassa suihkumoottorissa ja puhallinmoottorissa käytetään työntövoiman kääntimiä, jotka saavat aikaan 40...50 %:n vastakkaissuuntaisen tehon verrattuna normaaliin työntövoimaan. Muutamat ratkaisut ovat sellaisia, että niitä voi käyttää myös lennon aikana, jolloin koneen korkeutta saadaan pudotetuksi nopeasti lisäämättä lentonopeutta.
Työntövoiman käännin eli suihkujarru kääntää osan suihkuputken tai puhaltimen virtauksesta eteenpäin. Suihkujarru on sitä tehokkaampi, mitä suurempi on koneen nopeus. Tästä syystä niitä käytetään rullauksessa heti laskun jälkeen. Alle 60 solmun nopeudella niitä ei tulisi käyttää. Niiden synnyttämä pyörteinen ilmavirtaus nostaa ylös kiitoradalla olevia roskia, jotka moottori helposti imaisee sisäänsä.
Oikein suunniteltu ja toteutettu suihkujarru ei saa vaikuttaa haitallisesti perusmoottorin toimintaan silloin, kun sitä käytetään, eikä myöskään "sisään vedettynä". Sen on oltava mekaanisesti vahva, kevyt ja luotettavasti toimiva. Sen tulee olla aerodynaamisesti muuhun moottorikehtoon sulautuva. Suihkuputken työntövoiman kääntimen on kestettävä korkeita lämpötiloja.
Toimilaitteiden käyttövoima tulee tavallisimmin koneen hydrauliikkajärjestelmästä, mutta myös pneumatiikalla toimivia järjestelmiä on olemassa. Suihkujarrujen avaaminen tai sulkeminen valitaan suuntaventtiilillä, minkä jälkeen toiminnot tapahtuvat valitun toiminnon mukaisesti vakiojärjestyksessä.
Koneissa, joissa on FADEC-moottorinsäätöjärjestelmä, reverssien ohjauksesta huolehtii moottorin tehonvalvontayksikkö (ECU tai EEC).
Suihkujarrun käyttövipu on moottorin tehonsäätövivun yhteydessä. Käyttövipu ei pääse liikkumaan ennen kuin varsinainen tehonsäätövipu on tyhjäkäyntiasennossa, eli suihkujarrua ei voi kytkeä päälle, kun moottori käy suurella teholla.
Suihkujarruvivun siirtäminen aiheuttaa ensimmäiseksi toiminnan suunnan valinnan, eli toimilaitteiden teholähteen suuntaventtiilillä valitaan jarruluukkujen avaaminen. Vahingossa tapahtuvan reverssijarrutuksen estämiseksi luukut on mekaanisesti lukittu. Reverssivivun siirtäminen edelleen saa ensin aikaan mekaanisen lukituksen aukeamisen, ja sen jälkeen jarrutustehoa voi kasvattaa eli moottorin tehoa lisätä. Koska moottoritehon lisääminen lisää jarrutustehoa vasta, kun jarrutusluukut ovat täysin auki, reverssivivussa on lukitusmekanismi, joka estää vipua siirtymästä suuremmalle jarrutusteholle ennen sitä. Luukkujen avausmekanismi antaa järjestelmälle palautetiedon, kun tehon lisäys voi tapahtua.
OhjaamonäytötOhjaamomiehistö näkee suihkujarrujen tilanteen merkkivaloista tai ensisijaiselta moottorin valvontanäytöltä. Esimerkiksi A321:n matalapaineroottorin nopeusnäyttöön tulee teksti REV, kun suihkujarru on toiminnassa. Teksti on keltainen, kun jarru on siirtymätilassa, ja vihreä, kun jarru on auki. |
|
SuihkuputkireverssiSuihkuputken virtaus käännetään luukuilla, jotka kiinni ollessaan ovat suihkuputken kylkiä vasten. Avattuna ne kääntyvät sivulle kuin simpukan kuoret. Luukut sulkevat osan taaksepäin suuntautuvasta virtauksesta kääntäen sen viistosti eteenpäin. |
Puhaltimen luukkujarruJoissakin moottoreissa puhallinkuomun sivussa on luukkumaiset suihkujarrut, jotka auki käännettyinä sulkevat ilmavirtauksen taaksepäin ja suuntaavat sen etuviistoon sivulle. |
|
Tavallisin puhaltimen suihkujarru on viereisen kuvan mukainen . Kun jarru avataan, puhallinkuomun takaosa liukuu taaksepäin. Samalla puhaltimen keskiosan muotosuojukseen kiinnitetyt työntötangot vetävät auki sulkuluukut, jotka painuvat keskiosaa vasten tukkien puhallinvirtauksen taaksepäin. Kuomun takaosan sisäpuolelta paljastuu ohjausritilä, joka suuntaa puhallinvirtauksen viistosti eteenpäin. Normaalitoiminnan aikana kuomu on etuasennossaan, jolloin se peittää ohjausritilän ja työntötangot painavat sulkuluukut vasten kuomun kehää.
|