Innehåll Detta nätbaserade läromedel har karaktären av ett lärospel, vars målsättning är att laborera med digitala stillbilder. En digital bild kan vara digital grafik (målningar, teckningar, animationer) eller till exempel fotografier. På ingångssidan har vi samlat en hel del relevanta webbresurser om bilder och bildbehandling.

Vad behöver läraren veta? Grunderna för bildbehandling kan vara bra att känna till - men absolut inte nödvändigt. Du kan uppdatera dina kunskaper genom ladda ner handledningen "Digitala bildens grunder", med ingående information om begrepp som rör bildpunkter, format och färger. Med hjälp av denna handledning kan du skaffa dig en stadigare kunskapsgrund att stå på när du tar in bildbehandling i din undervisning. Handledningen hittas också i en nedbantad elevversion i form av böcker i lärospelets ”bokhylla”. Dessa böcker kan eleverna använda när de löser uppgifterna.

För vem är webbplatsen avsedd? Bildbehandling kan exempelvis tas upp i samband med projektarbeten, skoltidningar, it-kurser eller inom bildkonstundervisningen. Materialet riktar sig till elever i grundskolans högre klasser, gymnasiet och inom yrkesutbildningen. Lärobjektet lämpar sig för såväl självständigt som för lärarlett arbete.


Vad behöver eleven kunna?
Inga förkunskaper – utom vana att arbeta med dator förstås – krävs för denna studiehelhet. Vi har för säkerhets skull böcker med ledtrådar och faktarutor i lärospelets ”bokhylla”. Dessa kan eleverna använda när de löser uppgifterna. Antingen kan de läsa igenom ”böckerna” först eller vända sig till dem under spelets gång.


Hur framskrider inlärningen/studierna?
1) Läs igenom handboken om "Den digitala bildens grunder" som kan skrivas ut i sin helhet. Ta upp de vanligaste bildformaten.
2) Lärospelet består av tre uppgifter som handlar om att läsa in bilder med en skanner och att välja rätt inställningar för olika typer av bildanvändning. Skannandet sker så att säga virtuellt/simulerat i själva spelet.
3) Utmaningen i lärospelet är att välja rätt antal bildpunkter, mått, färg och format i enlighet med de uppgifter spelet ger. Svaren kontrolleras av lärospelet. I fall av fel, så ges instruktiv respons just på de områden som man misslyckats med. Spelaren får sedan en ny chans att lösa problemet (trial and error). Det kan vara bra att använda sig av ledtrådarna i de ”böckerna” . Rätt svar innebär att nästa problem skall lösas. Antalet uppgifter är, som tidigare nämnts, tre till antalet. Instruktioner ges på varje sida.

Tekniska krav:
Macromedia Flash 7 – plugin, om denna inte finns (uppgifterna laddas
inte ner) kan uppdateringen ske här.

Detta material är producerat av Utbildningsstyrelsen.
För närmare information kontakta producent Christian Komonen.

EDU.fi/svenska