Innehåll
Detta nätbaserade läromedel har karaktären av ett lärospel,
vars målsättning är att laborera med digitala stillbilder.
En digital bild kan vara digital grafik (målningar, teckningar,
animationer) eller till exempel fotografier. På ingångssidan
har vi samlat en hel del relevanta webbresurser om bilder och bildbehandling.
Vad behöver
läraren veta? Grunderna för bildbehandling kan vara
bra att känna till - men absolut inte nödvändigt. Du kan
uppdatera dina kunskaper genom ladda ner handledningen "Digitala
bildens grunder", med ingående information om begrepp som
rör bildpunkter, format och färger. Med hjälp av denna
handledning kan du skaffa dig en stadigare kunskapsgrund att stå
på när du tar in bildbehandling i din undervisning. Handledningen
hittas också i en nedbantad elevversion i form av böcker i
lärospelets ”bokhylla”. Dessa böcker kan eleverna
använda när de löser uppgifterna.
För vem
är webbplatsen avsedd? Bildbehandling kan exempelvis tas
upp i samband med projektarbeten, skoltidningar, it-kurser eller inom
bildkonstundervisningen. Materialet riktar sig till elever i grundskolans
högre klasser, gymnasiet och inom yrkesutbildningen. Lärobjektet
lämpar sig för såväl självständigt som
för lärarlett arbete.
Vad behöver eleven kunna?
Inga förkunskaper – utom vana att arbeta med dator förstås
– krävs för denna studiehelhet. Vi har för säkerhets
skull böcker med ledtrådar och faktarutor i lärospelets
”bokhylla”. Dessa kan eleverna använda när de löser
uppgifterna. Antingen kan de läsa igenom ”böckerna”
först eller vända sig till dem under spelets gång.
Hur framskrider inlärningen/studierna?
1) Läs igenom handboken om "Den
digitala bildens grunder" som kan skrivas ut i sin helhet. Ta
upp de vanligaste bildformaten.
2) Lärospelet består av tre uppgifter som handlar om att läsa
in bilder med en skanner och att välja rätt inställningar
för olika typer av bildanvändning. Skannandet sker så
att säga virtuellt/simulerat i själva spelet.
3) Utmaningen i lärospelet är att välja rätt antal
bildpunkter, mått, färg och format i enlighet med de uppgifter
spelet ger. Svaren kontrolleras av lärospelet. I fall av fel, så
ges instruktiv respons just på de områden som man misslyckats
med. Spelaren får sedan en ny chans att lösa problemet (trial
and error). Det kan vara bra att använda sig av ledtrådarna
i de ”böckerna” . Rätt svar innebär att nästa
problem skall lösas. Antalet uppgifter är, som tidigare nämnts,
tre till antalet. Instruktioner ges på varje sida.
Tekniska krav:
Macromedia Flash 7 – plugin, om denna inte finns (uppgifterna laddas
inte ner) kan uppdateringen ske här.
Detta material är producerat av Utbildningsstyrelsen.
För närmare
information kontakta producent Christian
Komonen.
|