|
EsityksiäENSI työseminaari 25.11.2009<Lea Houtsonen> <Marja-Leena Loukola> <Arja Kaasinen>
JulkaisujaAlppi,
A. 2007. Mahnalan
Ympäristökoulu. Paikallisessa
ympäristössä
oppimassa. Kirjoitus julkaisussa Risku-Norja, H. ja Aaltonen, V.
(toim.) Maalle oppimaan. Kestävää
kehitystä
koulujen ja lähimaatilojen yhteistyönä. Maa-
ja
elintarviketalous 112. MTT Jokioinen. Vammalan Kirjapaino Oy, Vammala. Alppi, A. 2006. Mahnalan Ympäristökoulu –ympäristökasvatusta koulun arjessa. Konferenssiesitelmä julkaisussa X Valkeat yöt, White nights –konferenssi. Ekologinen sivistys, nykyinen tilanne ja tulevaisuus 14.-16.6.2006, Jyväskylä. Länsi-Suomen lääninhallitus, sivistysosasto. Alppi, A. 2005. Mahnalan Ympäristökoulu kestävää kehitystä edistämässä osana OECD/ENSI –ympäristökasvatushanketta. Artikkeli teoksessa Houtsonen, L. & Åhlberg, M. (toim.) Kestävän kehityksen edistäminen oppilaitoksissa. Opetushallitus. Helsinki: Hakapaino Oy, 62-69. Alppi, A. 2005. The Mahnala eco-school promoting sustainable development as part of the Finnish contribution to the international OECD/ENSI environmental education project. Artikkeli teoksessa Mayer, M. – Mogensen Finn (toim.) ECO-schools –trends and divergences a Comparative Study on ECO-school development processes in 13 countries. Alppi, A. 2004. Environmental School of Mahnala. Promoting Sustainable Development in Our School. Julkaisussa: School Development Through Whole School Approaches to Sustainability Education. SEEPS Project. Manchester Metropolitan University. Alppi,
A 2003. Mahnalan
Ympäristökoulu kestävää
kehitystä
edistämässä osana kansainvälisen
OECD/ENSI
–ympäristökasvatushankkeen Suomen osuutta.
Konferenssiesitelmä julkaisussa Mietola, R. ja Outinen, H.
(toim.)
Kulttuurit, erilaisuus ja kohtaamiset. Suomen kasvatustieteen
päivät 2003. Helsingin yliopiston kasvatustieteen
laitos. Dillon, P. & Aineslahti, M. 2007. Comparative Analysis on In-Service Teacher Training Systems in Europe, Country Report Finland. European Union. Heinonen, M. 1999. Että maapallo pelastuu. Globe-projekti osana ympäristökasvatusta ja opettajan itsereflektion välineenä. Pro gradu-tutkielma. Tampereen yliopisto. Heinonen,
M. 2003. Sorrilan koulu
kestävää kehitystä
edistämässä osana
kansainvälisen OECD/ENSI
-ympäristökasvatushankkeen
Suomen osuutta; Mitä olen oppinut osallistuessani eri
kansainvälisiin ympäristökasvatuksen
projekteihin.
Kasvatustieteen päivien esitys. Helsinki: Helsingin yliopisto,
505-511. Heinonen, M. 2005. Sorrilan koulu kestävää kehitystä edistämässä. Teoksessa Houtsonen, L. & Åhlberg, M. (toim.) Kestävän kehityksen edistäminen oppilaitoksissa. Helsinki: Opetushallitus, 70-80. Mahnalan mallilla –ympäristökasvatusta koulun arjessa. Mahnalan Ympäristökoulun ympäristökasvatusjulkaisu.
Houtsonen, L. 2008. Koulu
aktiivisena
ympäristötoimijana ja globaaliin vastuuseen
kasvattajana.
Artikkeli Opetushallituksen verkkolehti Etusivussa. Houtsonen, L. & Åhlberg, M. 2001. OECD-ENSI-Finland -project: Knowledge Forum for collaborative knowledge building in Environmental Education. Poster presented at the Annual Conference of the Royal Geographical Society with the Institute of British Geographers. January 2 - 5, 2001. University of Plymouth, England. Houtsonen, L. & Åhlberg, M. 2001. Collaborative learning for teachers in the ENSI environmental education project: case study climate change - use of knowledge forum group ware software to amplify the inherent risks. Teoksessa Innovative practices in geographical education. Proceedings of International Geographical Union, Commission of geographical Education. Helsinki Symposium. University of Helsinki, Finland. August 6 - 10, 2001, 140 - 144. Mahnalan Ympäristökoulun ympäristökasvatusjulkaisu. 2003. Mantila-Savolainen, S. ja Alppi, A. TEKEILLÄ. Ympäristökasvatusta! Lähde mukaan Mahnalan vuoteen. Opas lasten ja nuorten kanssa toimiville arjen koulutyöhön tukemaan käytännön ympäristökasvatusta. Mylläri,
J. 2006. Viisi vuotta
tiedonrakentamista yhteisö- ja teknologiaelementtien
muovautumisen
näkökulmasta. Pro gradu -tutkielma. Helsingin
yliopisto,
Soveltavan kasvatustieteen laitos. Åhlberg, M., Alppi, A. & Heinonen M. 2003. How to promote Education for Sustainable Development and Environmental Education by integrating action research and design experiments. A poster and handout from University of Joensuu in Savonlinna, Savonlinna Department of Teacher Education to SEED (School Development through Environmental Education) NETWORK. Presented at the OECD/ENSI/SEED Thematic workshop and COMENIUS 2 contact seminar on “Innovation in Teacher Education, the potential of Action Research and Environmental Education” in Szeged University, Hungary, September 4 - 7, 2003. Åhlberg,
M. 2007.
Kestävää kehitystä
edistävä kasvatus.
Teoksessa Lavonen, J. (toim.) Tutkimusperusteinen opettajankoulutus ja
kestävä kehitys. Ainedidaktinen symposiumi
Helsingissä
3. 2. 2006. Osa 1. Helsingin yliopisto. Soveltavan kasvatustieteen
laitos. Tutkimuksia 285, 1 – 13. Åhlberg,
M. & Heinonen, M. 2004.
Professori Peter Poschin merkitys kansainväliselle OECD/ENSI
-ympäristökasvatushankkeelle ja sen Suomen
osaprojektille,
Teoksessa Mietola, R. & Outinen, H. (toim.) Kulttuurit,
erilaisuus
ja kohtaamiset Kasvatustieteen päivien 2003 julkaisu.
Helsingin
yliopiston kasvatustieteen laitos. ISBN 952-10-1621-3. Åhlberg,
M., Kaivola, T. Kaasinen, A. &
Houtsonen, L. 2003.
Yhteisöllistä tiedonrakentamista
OECD/ENSI -ympäristökasvatushankkeessa:
ensimmäisen
vuoden kokemuksia. Teoksessa Meisalo, V. (toim.)
Aineenopettajakoulutuksen vaihtoehdot ja tutkimus. Ainedidaktiikan
symposiumi 1. 2. 2002. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos.
Tutkimuksia 241, 225 - 237. Åhlberg, M. & Houtsonen, L. 2002. Knowledge Forum® as a leading edge ICT tool for SEED-network 2002 - 2004. A proposal and a handout presented at the OECD/ENSI Annual General Meeting. February 13 - 17, 2002. Weilburg, Germany. Åhlberg, M. & Houtsonen, L. 2001. What the Finnish OECD/ENSI project has to offer for the international OECD/ENSI and PEB projects? Paper presented at the OECD/ENSI workshop LEARNSCAPES ACROSS THE GLOBE. October 6 - 9, 2001. Payerbach-Reichenau, Austria. Åhlberg, M. & Kaasinen, A. 2001. Learnscapes for promoting plant species learning and plant species recognition. Poster and handout at the OECD/ENSI workshop LEARNSCAPES ACROSS THE GLOBE. October 6 - 9, 2001. Payerbach-Reichenau, Austria. Åhlberg, M. & Houtsonen, L. 2000a. OECD/ENSI/FINLAND 2000-luvun alun projekti. Alustus opetushallituksen järjestämässä työseminaarissa opetusministeriössä 17.3. 2000. Åhlberg, M. & Houtsonen, L. 2000b. OECD/ENSI/FINLAND 2000 -project uses Knowledge Forum® for collaborative knowledge building. Poster in the Summer Institute of Knowledge Forum®, August 9 - 12, 2000. University of Toronto, Canada. Åhlberg, M. & Houtsonen, L. 2000c. OECD/ENSI/FINLAND-projekti: Yhteistoiminnallisen tiedonrakentamisen ja toiminnan avulla kestävään kehitykseen. Koulutustilaisuus 16. 9. 2000. Helsingin yliopiston maantieteen laitoksella. Åhlberg, M. & Houtsonen, L. 2000d. Yhteisöllinen tiedonrakentaminen ja toiminta ympäristökasvatuksen uusina mahdollisuuksina, esimerkkinä OECD/ENSI/FINLAND -projektin neljäs vaihe. Esitelmä Suomen kasvatustieteellisen seuran järjestämillä kasvatustieteen päivillä Turun yliopistossa 23 - 25. 11. 2000.
|