|
|
|
Hankkeessa mukana olevia koulujaPuumalan päiväkoti Puumalan päiväkoti on ollut mukana ENSI-toiminnassa 1990-luvulta asti. Puumalan päiväkotiin on tehty kestävän kehityksen toimintaohjelma, joka ohjaa päiväkodin toimintaa. Päiväkodissa on hoidossa 0-6-vuotiata lapsia ja lisäksi päiväkodissa toimii 6-vuotiaiden lasten esiopetusryhmä, jonka opettajana toimii päiväkodin johtaja. Päiväkodissa ympäristökasvatus on keskeisessä osassa. Jo pienimmät lapset tutustuvat luontoon pienin tutkimuksin ja retkien avulla. Retket metsään ja lähiympäristöön ovat tärkeä osa ympäristökasvatusta. Niiden avulla lapset saavat myönteisiä luontokokemuksia ja lapsille herää herkkyys ympäristöön. 5-vuotiaille on Metsämörri-toimintaa ja esioppilaille on kehitetty ENSI-hankkeen aikana oma malli, jolla ympäristökasvatusta toteutetaan. Ympäristökasvatuksen tavoitteena on, että lapsi oppii ymmärtämään ja arvostamaan luonnonvaraista ja rakennettua ympäristöä, erilaisia ihmisiä ja kulttuureja sekä tuntemaan oman toiminnan vaikutukset ympäristöön. Esioppilaiden tavoitteena on lisäksi oppia ymmärtämään ekologisen järjestelmä ja sen toiminta. Sorrilan koulu Sorrilan koulu sijaitsee Valkeakosken kaupunkikuvassa keskeisellä, mutta myös luonnonläheisellä paikalla. Puistoja, metsikköä ja rantamaisemaakin löytyy, eikä kaukana ole Korkeakankaan ulkoilualuekaan. Sijainti tekee mahdolliseksi monenlaiset koulun ulkopuolelle suuntautuvat toiminnot sekä mahdollistaa vuorovaikutuksen luonnonympäristön kanssa. Sorrilan koulu on mukana EU:n Comenius 1 -kouluprojektissa, joka ajoittuu vuosille 2003–2006. Ympäristökasvatus on yksi koulun painopistealueista. Oppilaille opetetaan erilaisin toiminnoin kansainvälistä yhteistyötä sekä yhteistä vastuuta ympäristöstä ja kestävästä kehityksestä. Mahnalan Ympäristökoulu Mahnalan Ympäristökoulu sijaitsee Pirkanmaalla eteläisessä Hämeenkyrössä. Koululta on matkaa Hämeenkyrön kirkonkylään 11 km ja Tampereelle 30 km. Koulun ympäristö on osa valtakunnallisesti merkittävää kansallismaisemaa, kouluamme sanotaankin kansallismaiseman kouluksi. Sijainti kansallismaisemassa antaa oman lisäpiirteensä koulun toimintaan. Erityisesti tämä näkyy koulun ympäristökasvatuksessa. Hönttämäen koulu Hönttämäen koulu on ollut mukana ENSI toiminnassa vuodesta 1998. Koulun vaiheista luontokasvatuksesta kestävän kehityksen kasvatukseen kerrotaan kattavasti kirjassa ”Kestävän kehityksen edistäminen oppilaitoksissa” (Houtsonen & Åhlberg 2005) ja teoksessa ECO –schools: Trends and divergences. Hönttämäen koulun ympäristökasvatuksen kehittämisen yhtenä painopisteenä on ollut ympäristöohjelmat ja ympäristöjärjestelmät. Koulu toimi 2002 pilottioppilaitoksena valtakunnallisten oppilaitosten ympäristökriteerien kehittelyssä (www.koulujaymparisto.fi). Hönttämäen koululle myönnettiin 20.2.2008 ensimmäisenä pohjoissuomalaisena peruskouluna sertifikaatti hyvästä ympäristökriteerien hallinnasta. Nyt koulu on mukana hankkeessa, jossa ympäristökriteerejä kehitetään oppilaitosten kestävän kehityksen kriteereiksi. Hönttämäen koulu on mukana myös ”Vihreä lippu” ympäristökasvatusohjelmassa. Timosenkosken luontokoulu (koulun kotisivut) kuuluu hallinnollisesti Hönttämäen kouluun. Luontokoulua ympäristöineen on kehitetty koululaisia ja lapsiperheitä palvelevaksi retkeilyalueeksi ja oppimisympäristöksi. EU hankkeen ”Luontoelämyksiä ja kestävää kehitystä Timosenkosken luontokoululta” yhteydessä luontokoulun palveluvarustus parani ja koulujen ympäristöohjelmien tekemiseen valmistui sähköinen työkalu. Työkalu on vapaasti saatavissa ja sen avulla voi laatia valtakunnallisten ympäristökriteerien mukaisen koulun ympäristöohjelman arviointeineen. Kankaanpään Yhteislyseo Rehtori:
Kankaanpään Yhteislyseon aineenopettajat ja ENSI-yhdyshenkilöt:
|