YHTEISKUNTATIETEIDEN, LIIKETALOUDEN JA HALLINNON ALA
Mitä kestävä kehitys merkitsee liiketalouden perustutkinnossa?
Liiketalouden perustutkinto
Tiedot toimittanut Ilpo Nikander Koulutuskeskus Salpaus (Kuva: T.Hannukkala ja Koulutuskeskus Salpaus)
ALAN KUVAUS
Liiketalouden ja kaupan ala tuottaa ja välittää erilaisia palveluja ja hyödykkeitä kuluttajille sekä tietoa yrityksille ja organisaatioille. Alalla on siten tärkeä osa kestävään kehitykseen liittyvien käytäntöjen toteuttamisessa ja yhteistyössä.
Liiketalouden ja kaupan alan työ on palvelutyötä. Tavoitteena on tunnistaa asiakkaan tarpeet ja tuoda laadukkaita palveluja ja tuotteita asiakkaiden saataville mahdollisimman tehokkaasti, laadukkaasti ja tulosta tuottaen. Tuottavuus ei saa kuitenkaan olla ristiriidassa kestävän kehityksen tai ympäristövastuullisuuden kanssa.
Alan työtehtävät liittyvät organisaatioiden hallintoon, talouteen, myyntiin ja markkinointiin sekä niiden johtamiseen sekä yksityistellä, että julkisella puolella. Toiminnan keskeinen piirre on yrittäjyys. Se ilmenee yhtä hyvin organisaation sisäisenä toimintatapana kuin itsenäisenä yrittäjänä toimimisessakin. Organisaatioissa työskennellään usein hankkeissa, työryhmissä ja erilaisissa verkostoissa.
ALAN ARVOT
- asiakaskeskeisyys, yhteistyö ja vuorovaikutus
- laadukkaiden palveluiden ja tavaroiden tuottaminen ja vastuu tuoteturvallisuudesta
- yrittäjyyden, ammattitaidon ja työn arvostus
- elinkeinovapaus, valinnanvapaus, tasa-arvo
- taloudellinen tuloksellisuus ja tehokkuus hyvän kaupankäyntitavan periaatteita noudattaen
- korkea ammattietiikka ja luotettavuus, täsmällisyys ja rehellisyys
- pitkäaikaiset asiakassuhteet
- vastuu henkilöstön työkyvystä ja hyvinvoinnista
Liiketoiminnassa painottuu kestävän kehityksen taloudellinen kestävyys. Kaupan alalla tämä tarkoittaa tehokkuutta, taloudellisuutta ja kannattavuutta. Kestävän kehityksen toteutumisen edellytyksenä on, että toiminnan taloudellinen kestävyys ei ole ristiriidassa ekologisen tai sosiaalisen ja kulttuurisen kestävyyden kanssa. Pitkäaikaisen asiakassuhteen luominen edellyttää, että molemmat osapuolet kokevat hyötyvänsä liikesuhteesta.
ALAN YMPÄRISTÖOHJAUS
Kaupan alan ympäristöohjaukseen sisältyy erilaisia hallinnollisia, taloudellisia ja tiedollisia keinoja. Hallinnolliset keinot perustuvat EU-direktiiveihin ja lainsäädäntöön. Tuottajavastuuta on lakisääteisesti siirretty yhä suuremmassa määrin tuottajalle. Vähittäiskaupalla on velvollisuus hoitaa mm. käytettyjen paristojen keräys. Muita esimerkkejä hallinnollisesta ympäristöohjauksesta ovat esimerkiksi käyttökiellot ja rajoitukset, lupamenettelyt ja tuotenormit.
Taloudellisia ohjauskeinoja ovat tuoteverot, tuet ja panttimaksut. Esimerkiksi juomapullojen ja tölkkien kierrätysjärjestelmä pyrkii ohjaamaan kulutusta ympäristön kannalta edulliseen suuntaan.
Kaupan alalla on käytössä myös omaehtoisia ympäristönsuojelutoimia. Yhä useammat kaupat ovat ottamassa käyttöön ympäristöjärjestelmiä tai ympäristöohjelmia, joiden avulla voidaan ympäristöasiat saada luontevaksi osaksi kaupan toimintaa.
Yleinen tiedollinen ohjauskeino kaupan alalla on ympäristömerkkien käyttäminen. Lisäämällä valikoimiin yhä enemmän virallisesti ympäristömerkittyjä tuotteita (mm. Joutsenmerkki, EU-kukkamerkki) voidaan ohjata kulutustottumuksia ympäristölle vähemmän haitallisiin tuotteisiin. Valistuneet ja ympäristötietoiset kuluttajat voivat omalla ostokäyttäytymisellään ohjata kulutusta. Monet kuluttajat ovat valmiita maksamaan hieman enemmän ympäristön ja eettisen tuotantotavan hyväksi.
Kansainvälisen kaupan säännöt antavat valtioille mahdollisuuden kieltää joillakin tuotantomenetelmillä tai tiettyjä aineisosia sisältävien tuotteiden maahantuonti ympäristösyihin vedoten.
Liiketalouden ja kaupan alan ajankohtaisia kestävän kehityksen asioita
- lisääntyvä kilpailu ja kansainvälistyminen
- yritysten yhteiskunta- ja ympäristövastuun korostuminen
- ympäristö- laatu- ja turvallisuusjohtamisen ottaminen osaksi liiketoimintaa ja suunnittelua
- tuottajan ja kuluttajan vastuun jakautuminen kestävän kehityksen edistämisessä
- myyjän vastuu tuotteesta sen koko elinkaaren aikana
- kaupan tarjoamat uudelleenkäyttö- ja kierrätyspalvelut
- materiaali- ja energiatehokkuuden parantaminen kuljetuksissa ja jakelussa
- liiketilojen kasvaminen ja sijoittuminen asutuksen ulkopuolelle
- käyttötarkoituksen muuttuessa helposti muunneltavat liikerakennukset
- tietotekniikan käytön lisääntyminen kaupassa ja hallinnossa
- sähköinen asiointi, kaupankäynti ja taloushallinto
- aineettomien hyödykkeiden myynnin kasvu (soittoäänet, tietoverkosta ostettava musiikki, tietokoneohjelmat jne.)
- ympäristömerkittyjen sekä eettisesti tuotettujen ("reilun kaupan") tuotteiden määrä lisääntyy
- kierrätystuotteiden käyttö kaupan omassa toiminnassa, (kalusteet, uusiopaperituotteet, uudelleentäytetyt värikasetit)
- kestävän kehityksen mukaisen toiminnan antaman imagohyödyn hyödyntäminen markkinoinnissa ja ympäristösponsorointi
ALAN KESTÄVÄN KEHITYKSEN HAASTEITA
Liiketalouden ja kaupan alan suurimpia haasteita on talouskasvun sekä sosiaalisen, kulttuurisen ja ekologisen kestävyyden yhteensovittaminen. Liiketilojen keskittyminen, kasvu ja sijoittuminen asutukseen nähden on hyvin ajankohtainen asia. Liiketilojen sijainti, houkuttelevuus ja toimivuus pitää saada sovitettua yhteen ympäristöarvojen kanssa. Kauppakeskusten kasvu ja monipuolistuminen on johtanut niiden kehittymisen yhä enemmän vapaa-ajan keskusten suuntaan. Niiden ekologisudesta on käyty vilkasta keskustelua.
Energian hinnan nousun myötä ekotehokkuudesta on tullut yhä suurempi haaste kaupalle. Kaupan alan merkittävimmät ympäristövaikutukset liittyvät kuljetuksiin ja niiden päästöihin, pakkausjätteisiin sekä varastojen ja myymälöiden energian kulutukseen.
Sosiaalinen kestävyys kaupan alalla tarkoittaa muun muassa sitä, että tuottaja saa lähtömaassa riittävän toimeentulon tuotteistaan. Tämä asettaa haasteita sekä kaupan osto-organisaatiolle, että yksittäiselle kuluttajalle, koska nämä ns. reilun kaupan tuotteet ovat useimmiten hieman muita kalliimpia.
KESTÄVÄN KEHITYKSEN OSAAMISTAVOITTEITA ALAN PERUSTUTKINNOSSA
Opiskelija:
- tunnistaa erilaiset jätejakeet ja hallitsee niiden käsittelyn
- ongelmajätteet
- kierrätettävät pakkausmateriaalit ym.
- kaatopaikkajätteet
- tuntee myytävien tuotteiden ympäristövaikutukset, niiden ekologisuuden ja turvallisuuden sekä tuotannon eettisyyden
- osaa tarkastella ympäristöasioita useista eri näkökulmista (luonto, teollisuus, kauppa, yhteiskunta, kuluttaja)
- osaa hahmottaa tuotteen elinkaaren ja tunnistaa kuluttajien kestävään kehitykseen liittyviä tarpeita ja toiveita
- osaa viestittää asiakkaille tuotteiden ympäristöominaisuuksista
- tiedostaa oman vastuunsa kuluttajana ja hallitsee ympäristöviestintää ja tiedottamista ja tuntee tietotekniikan mahdollisuudet viestintävälineenä
- tuntee alansa työsuojelumääräykset ja -ohjeet ja osaa noudattaa niitä
Lisätietoja ja esimerkkejä
- SUOMEN KAUPAN LIITTO Vastuullisuus kaupan toimialalla
- Finnish Business & Society (vastuullisen yritystoiminnan verkosto) www.fibsry.fi
- Ympäristöministeriö, yritykset ja yhteisöt www.ymparisto.fi/yritykset
- Ympäristömerkit www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=182582
- Foodchain - ympäristövaikutukset ruokakorissa portal.mtt.fi/portal/page/portal/www/Hankkeet/Foodchain
- Reilun kaupan edistämisyhdistys ry:n kotisivu www.reilukauppa.fi/
- Tuottajavastuu jätehuollossa www.ymparisto.fi/tuottajavastuu
- YTV Fiksu tuottaa vähemmän jätettä, kaupanala www.ytv.fi/FIN/fiksu/toissa/kaupanala/etusivu.htm
- YTV Fiksu tuottaa vähemmän jätettä, toimisto www.ytv.fi/FIN/fiksu/toissa/toimistot/etusivu.htm
Muut lähteet:
Kohti kestävää ammatillista koulutusta. OPH. 2006. Toim. K. Lundgren ja H. Näätsaari, Suomen ympäristöopisto SYKLI
Suomen Liikemiesten Kauppaopisto - Atk-Instituutti