Työssäoppimisen laatu | ![]() |
|
Työssäoppiminen toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa on työpaikalla tapahtuvaa opetussuunnitelman tavoitteisiin perustuvaa ohjattua ja valvottua oppimista käytännön työtehtävissä (L 608/1998).
Työssäoppimisen laajuus 120 opintoviikon tutkinnossa on vähintään 20 opintoviikkoa, mikä ajoittuu koulutuksen edetessä yleensä pidentyvinä jaksoina kahdelle tai kolmelle opintovuodelle. Työssäoppiminen on olennainen osa ammatillista koulutusta ja käytännön ammattitaidon oppimista. Opetussuunnitelmaan perustuvan työssäoppimisen tavoitteena on ammatillisen koulutuksen laadun, työelämävastaavuuden ja vaikuttavuuden parantaminen (Koulutus ja tutkimus 2003-2008). Ammatillista koulutusta toteutetaan työelämän ja oppilaitosten yhteistyönä. Koulutuksen laadun kehittäminen tarkoittaa myös työssäoppimisen laadun kehittämistä. Tarvitaan tietoa, malleja ja menetelmiä työssäoppimisen laadun hallintaan, varmistamiseen ja kehittämiseen. Laadunvarmistaminen Työssäoppimisen laadun varmistamiseksi voidaan kehittää erilaisia menetelmiä ja hyödyntää esimerkiksi laatustandardeja tai laatupalkintoon perustuvia järjestelmiä. Työssäoppimisen laadunvarmistaminen voidaan aloittaa myös yksinkertaisilla kysymyksillä siitä, miten työssäoppimisen kannalta keskeiset asiat on hoidettu:
| ||
![]() |
||
Palaute: webmaster@tonet.fi |