Työssä oppii yhteistoimin
Työpaikoilla käytännön työtehtävien yhteydessä järjestettävän työssäoppimisen tarkoituksena on lisätä yhteistyötä oppilaitosten sekä elinkeino- ja muun työelämän välillä sekä helpottaa opiskelijoiden työllistymistä ja ammattitaitoisen työvoiman saantia yrityksissä ja muilla työpaikoilla.

Ammatillisesta koulutuksesta annetun lain (630/1998) 14 §:n mukaan
koulutuksen järjestäjä hyväksyy koulutusta varten opetussuunnitelman, jonka tulee perustua opetussuunnitelman perusteisiin ,
Opetussuunnitelman yhteiseen osaan tehdään työssäoppimisen järjestämissuunnitelma, jossa määritellään sekä kaikille koulutusaloille yhteiset periaatteet ja menettelytavat että koulutusaloittain eriytyvät asiat. Tutkinnoittain tehtävässä suunnitelmassa tulee näkyä, mitkä ammatillisten opintojen opintokokonaisuuksista tai opintokokonaisuuksien tavoitteista opiskellaan työpaikalla ja miten opiskeltavista asioista muodostetaan työelämän toimintakokonaisuuksia.

Työssäoppimisen järjestämissuunnitelmassa vastataan ainakin seuraaviin kysymyksiin koskien kaikkea koulutuksen järjestäjän järjestämää koulutusta.


  • Miten työssäoppiminen järjestetään koulutuksen järjestäjän ja työelämän yhteistyönä
  • Mihin säädöksiin työssäoppiminen perustuu · Miten työssäoppimispaikat hankitaan
  • Miten varmistetaan työpaikan edellytykset toteuttaa työssäoppimista
  • Minkälainen sopimus tehdään työnantajien kanssa
  • Miten työssäoppiminen jaksotetaan
  • Miten työpaikkaohjaajat, opiskelijat ja opettajat koulutetaan ja perehdytetään työssäoppimiseen
  • Miten opiskelijoita ohjataan ja arvioidaan
  • Miten arviointi dokumentoidaan
  • Miten työssäoppimisen laatu varmennetaan


Klikkaamalla lisätietoa otsikosta Koulutuksen järjestäjä ja oppilaitos
Koulutuksen järjestäjällä, käytännössä oppilaitoksella, on merkittävä osuus työssäoppimisen toteuttajana.
Klikkaamalla lisätietoa otsikosta Opettaja
Opettajan työnkuva muuttuu ja työn toteuttaminen edellyttää työelämäosaamisen jatkuvaa kartuttamista.
Klikkaamalla lisätietoa otsikosta Työnantajat ja työpaikat
Ilman työpaikkoja ei ole työssäoppimista.
Klikkaamalla lisätietoa otsikosta Työpaikkaohjaaja
Työpaikkaohjaaja on avainasemassa työssäoppimisen käytännön toteutuksessa.
Klikkaamalla lisätietoa otsikosta Opiskelija työssäoppijana
Ammatillinen oppiminen on tehokasta silloin, kun se lähtee opiskelijan sisäisistä tarpeista.
Klikkaamalla lisätietoa otsikosta Työssäoppiminen ja opetussuunnitelmat
Työssäoppiminen on tavoitteellista, ohjattua ja arvioitua opiskelua, jonka laajuus on vähintään 20 opintoviikkoa.
Klikkaamalla lisätietoa otsikosta Ohjaus ja tuki
Opiskelijalla on oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta ja opinto-ohjausta.
Klikkaamalla lisätietoa otsikosta Työssäoppimisen laatu
Koulutuksen laadun kehittäminen tarkoittaa myös työssäoppimisen laadun kehittämistä.
Klikkaamalla lisätietoa otsikosta Yhteistyö ja verkottuminen
Yhteistyö ja verkottuminen ovat tarpeen. Olennaista on kartoittaa yhteistyössä alueen muiden oppilaitosten kanssa työssäoppimisen paikkojen tarvetta ja työssäoppimisen järjestämismahdollisuuksia. Asiassa on toimittava yhteistyössä työmarkkinaosapuolten kanssa.
Klikkaamalla lisätietoa otsikosta Työssäoppimispaikkoja tarvitaan paljon
Työssäoppimisen toteuttamiseen ei ole olemassa yhtä mallia.
Klikkaamalla lisätietoa otsikosta Erilainen oppija
Työssäoppiminen lähtee ensisijaisesti opiskelijan tarpeista.
Klikkaamalla lisätietoa otsikosta Ulkomaille työssäoppimaan
Työssäoppimisen lisääntyessä yhä useammat toteuttavat osan opintojansa ulkomailla.
Klikkaamalla lisätietoa otsikosta Hyödynnä koulutuksen suunnittelussa tilastotietoja
WERA on Opetushallituksen ylläpitämä koulutuksen ja siihen läheisesti liittyvien tilastotietojen raportointipalvelu. Tavoitteena on tukea ja palvella koulutuksen suunnittelua ja päätöksentekoa paikallisella ja valtakunnallisella tasolla.

Opetushallitus
Palaute: webmaster@tonet.fi