Työssä oppii yhteistoimin |
Työpaikoilla käytännön työtehtävien yhteydessä järjestettävän työssäoppimisen tarkoituksena on lisätä yhteistyötä oppilaitosten sekä elinkeino- ja muun työelämän välillä sekä helpottaa opiskelijoiden työllistymistä ja ammattitaitoisen työvoiman saantia yrityksissä ja muilla työpaikoilla.
Ammatillisesta koulutuksesta annetun lain (630/1998) 14 §:n mukaan
 koulutuksen järjestäjä hyväksyy koulutusta varten opetussuunnitelman, jonka tulee perustua opetussuunnitelman perusteisiin , Opetussuunnitelman yhteiseen osaan tehdään työssäoppimisen järjestämissuunnitelma, jossa määritellään sekä kaikille koulutusaloille yhteiset periaatteet ja menettelytavat että koulutusaloittain eriytyvät asiat. Tutkinnoittain tehtävässä suunnitelmassa tulee näkyä, mitkä ammatillisten opintojen opintokokonaisuuksista tai opintokokonaisuuksien tavoitteista opiskellaan työpaikalla ja miten opiskeltavista asioista muodostetaan työelämän toimintakokonaisuuksia.
Työssäoppimisen järjestämissuunnitelmassa vastataan ainakin seuraaviin kysymyksiin koskien kaikkea koulutuksen järjestäjän järjestämää koulutusta.
|
- Miten työssäoppiminen järjestetään koulutuksen järjestäjän ja työelämän yhteistyönä
- Mihin säädöksiin työssäoppiminen perustuu · Miten työssäoppimispaikat hankitaan
- Miten varmistetaan työpaikan edellytykset toteuttaa työssäoppimista
- Minkälainen sopimus tehdään työnantajien kanssa
- Miten työssäoppiminen jaksotetaan
- Miten työpaikkaohjaajat, opiskelijat ja opettajat koulutetaan ja perehdytetään työssäoppimiseen
- Miten opiskelijoita ohjataan ja arvioidaan
- Miten arviointi dokumentoidaan
- Miten työssäoppimisen laatu varmennetaan
|
|
Koulutuksen järjestäjä ja oppilaitos
 Koulutuksen järjestäjällä, käytännössä oppilaitoksella, on merkittävä osuus työssäoppimisen toteuttajana.
 |
Opettaja
 Opettajan työnkuva muuttuu ja työn toteuttaminen edellyttää työelämäosaamisen jatkuvaa kartuttamista.
|
Työnantajat ja työpaikat
 Ilman työpaikkoja ei ole työssäoppimista.
|
Työpaikkaohjaaja
 Työpaikkaohjaaja on avainasemassa työssäoppimisen käytännön toteutuksessa.
|
Opiskelija työssäoppijana
 Ammatillinen oppiminen on tehokasta silloin, kun se lähtee opiskelijan sisäisistä tarpeista.
|
Työssäoppiminen ja opetussuunnitelmat
 Työssäoppiminen on tavoitteellista, ohjattua ja arvioitua opiskelua, jonka laajuus on vähintään 20 opintoviikkoa.
|
Ohjaus ja tuki
 Opiskelijalla on oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta ja opinto-ohjausta.
|
Työssäoppimisen laatu
 Koulutuksen laadun kehittäminen tarkoittaa myös työssäoppimisen laadun kehittämistä.
|
Yhteistyö ja verkottuminen
 Yhteistyö ja verkottuminen ovat tarpeen. Olennaista on kartoittaa yhteistyössä alueen muiden oppilaitosten kanssa työssäoppimisen paikkojen tarvetta ja työssäoppimisen järjestämismahdollisuuksia. Asiassa on toimittava yhteistyössä työmarkkinaosapuolten kanssa.
|
Työssäoppimispaikkoja tarvitaan paljon
 Työssäoppimisen toteuttamiseen ei ole olemassa yhtä mallia.
|
Erilainen oppija
 Työssäoppiminen lähtee ensisijaisesti opiskelijan tarpeista.
|
Ulkomaille työssäoppimaan
 Työssäoppimisen lisääntyessä yhä useammat toteuttavat osan opintojansa ulkomailla.
|
Hyödynnä koulutuksen suunnittelussa tilastotietoja
 WERA on Opetushallituksen ylläpitämä koulutuksen ja siihen läheisesti liittyvien tilastotietojen raportointipalvelu. Tavoitteena on tukea ja palvella koulutuksen suunnittelua ja päätöksentekoa paikallisella ja valtakunnallisella tasolla.
|
 |
Palaute: webmaster@tonet.fi
|