Työssäoppiminen ja opetussuunnitelmat | ![]() |
|
Työssäoppiminen opetussuunnitelman perusteissa Opetussuunnitelman ja näyttötutkinnon perusteissa opintokokonaisuudet on muodostettu vastaamaan työelämän tehtäväkokonaisuuksia. Perusteissa määritellään tutkinnossa vaadittava ammattitaito, opintojen tavoitteet ja keskeiset sisällöt. Opintokokonaisuuksien tavoitteista johdetaan tavoitteet myös työssäoppimisen jaksoille yhdessä työpaikan edustajan, opettajan ja opiskelijan kanssa. On tärkeää, että kaikki tietävät opetussuunnitelman perusteiden tavoitteet. Työssäoppiminen opetussuunnitelmassa Perusteiden pohjalta laaditussa koulutuksen järjestäjän hyväksymän opetussuunnitelman yhteisessä osassa määritellään kaikille koulutusaloille yhteisten periaatteiden ja menettelytapojen ohella tarvittaessa koulutusaloittain eriytyvät osat. Työssäoppimiseen vaikuttavia opetussuunnitelman osia ovat työssäoppimisen järjestämissuunnitelma, opiskelijan arvioinnin toteuttamissuunnitelma ja näyttöjen toteuttamissuunnitelma. Opetussuunnitelman tutkintokohtaiseen osaan tulee tehdä suunnitelma opintokokonaisuuksien muodostumisesta esimerkiksi siitä, mitkä ammatillisten opintojen opintokokonaisuuksista tai opintokokonaisuuksien tavoitteista opiskellaan oppilaitoksessa ja mitkä työpaikoilla. Tällöin on tärkeätä miettiä, miten opiskeltavista asioista muodostetaan työelämän toimintakokonaisuuksia. Tavoitteena on saada näkyviin osaaminen eikä oppiaineita eikä opetettavia kursseja. Työpaikoilla on tärkeätä työn tekeminen ei oppiaineet eivätkä kurssit. Tutkintokohtaiseen osaan tehdään myös suunnitelma opiskelijan suorituksista, jotka häneltä vaaditaan opintokokonaisuuksien arvosanojen saamiseksi. On tärkeätä, että sekä arvioinnin kohteet että arviointikriteerit määritellään yhdessä niin, että kaikki ymmärtävät niiden yhteyden opintokokonaisuuksien tavoitteisiin. Työssäoppiminen henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassa Opiskelijoille laaditaan henkilökohtaiset opiskelusuunnitelmat, joihin kirjataan opiskelijan opintojen valinnat, hyväksilukemiset sekä työssäoppiminen ja näytöt. Työssäoppimisjaksoa varten opettaja, työpaikkaohjaaja ja opiskelija yhdessä sopivat työpaikkakohtaisen suunnitelman siitä, mitä opiskelijan on tarkoitus oppia, mitä näyttää ja mitkä ovat arvioinnin kohteet ja arviointikriteerit. Näin opiskelija näkee, että opiskelu kytkeytyy työhön ja myös hänen tulevaisuuteensa työelämässä. On tärkeätä, että työssäoppiminen mahdollistaa opiskelijalle tavoitteellisen oppimisen aidossa työympäristössä. Kun opiskelija otetaan työyhteisön jäseneksi, hän voi ammattitaidon hankkimisen rinnalla kehittää yhteistyötaitojaan. | ||
![]() |
||
Palaute: webmaster@tonet.fi |