Yhteistyö ja verkottuminen

Palaa edelliselle sivulle
Työssäoppimisen toteuttamiseen ei ole olemassa yhtä mallia. Opetushallituksen käynnistämissä alueellisissa pilottihankkeissa on selvästi näkynyt alueiden erilaisuus paikkojen tarjonnassa. Työssäoppimisen järjestelyt riippuvatkin paljolti alueen elinkeinorakenteesta, sijainnista ja koulutuksen luonteesta.

Yhteistyö ja verkottuminen ovat tarpeen. Olennaista on kartoittaa yhteistyössä alueen muiden oppilaitosten kanssa työssäoppimisen paikkojen tarvetta ja työssäoppimisen järjestämismahdollisuuksia. Asiassa on toimittava yhteistyössä työmarkkinaosapuolten kanssa, kuten keskusjärjestöjen suosituksissa todetaan.
Myös ammatilliset neuvottelukunnat ovat käyttökelpoinen linkki työelämään.

Oppilaitoksessa on hyvä nimetä työssäoppimisen vastuuhenkilöt, jotka voivat olla alakohtaisiakin. Pilottioppilaitoksissa on havaittu, että eri koulutusalojen välille syntyy uudenlaista yhteistyötä työelämän kanssa toteutettavien yhteisprojektien myötä, ja tällaista on syytä kannustaa.

Ennakkosuunnittelu on välttämätöntä ja selkeät pelisäännöt helpottavat yhteistyötä. Ensiksi on sovittava oppilaitoksen sisäisessä toiminnassa säännöistä, joihin johto ja henkilöstö sitoutuvat. Näin taataan toiminnan pitkäjänteisyys ja uskottavuus. Toiseksi työelämäyhteistyön käynnistämisessä on tärkeätä luoda yhteistä kieltä ja toimintakulttuuria, jolle yhteistyö perustuu.

Pilottioppilaitosten kokemusten mukaan työnantajat arvostavat hyvin valmisteltuja ja selkeitä yhteistyöehdotuksia. Ne helpottavat ja nopeuttavat työpaikan henkilöstön mahdollisuuksia luoda käsitys työssäoppimisen prosessista. Tätä edesauttavat selkeät ja käyttöön soveltuvat asiapaperit ja sopimusmallit. Yhteydenpidon säännöllisyys lisää sekä työpaikkaohjaajan että opiskelijan turvallisuuden tunnetta. Työpaikat tuntuvat myös arvostavan henkilökohtaista yhteydenpitoa enemmän kuin esimerkiksi kirjeitse lähestymistä.

Seuraavassa on linkkejä muutamiin alueellisen yhteistyön hankkeisiin.

Satakuntalaisten toisen asteen
ammatillisten oppilaitosten
yhteistyötä työssäoppimisen
merkeissä



Satakuntalainen ammatillisen toisen asteen alueellinen yhteistyö käynnistyi syksyllä 1999, jolloin 11 oppilaitoksen työssäoppimisvastaavat kirjasivat alueellisiksi tehtäviksi yhtenäisten toimintatapojen eli pelisääntöjen kehittämisen, koulutuksen tuottamisen työpaikkaohjaajille ja opettajille, työssäoppimisen monipuolisen markkinoinnin ja tiedotuksen sekä työssäoppimisen resursoinnin yhtenäistämisen.

Ensimmäisen vuoden aikainen yhteistyö tuotti hyviä kokemuksia ja konkreettisia tekoja. Vuoden aikana valmisteltiin kaksi alueellista yhteistyöprojektia, jotka kohdistuvat työpaikkaohjaajien koulutukseen ja työssäoppimisen käytäntöihin sekä oppilaitosten henkilöstön työssäoppimiskoulutukseen.

Vuodesta 2000 ja vielä edelleen vuonna 2002 työssäoppimisyhteistyö toteutuui em. projektien puitteissa. Tieto työssäoppimisesta on lisääntynyt kokemusten karttuessa ja on nostanut esiin uusia kehittämishaasteita.

Työssäoppimisen laadunvarmistus -projektissa kehitetään ammatillisten oppilaitosten ja työelämän yhteistyönä uusia alakohtaisia ratkaisuja ja hyviä käytäntöjä työssäoppimisen toteuttamiseksi eri kokoisilla ja eri alojen työpaikoilla. Erityisesti haetaan pk-yrityksille soveltuvia toimintamalleja sekä paneudutaan työssäoppimisen erityiskysymyksiin mm. ohjaus, arviointi, työturvallisuus, työssäoppimisen laatu jne.


Opetushallitus
Palaute: webmaster@tonet.fi