Erilainen oppija | |
Erilainen oppija työssäoppimassa Ammatillisissa oppilaitoksissa on opiskelijoita, jotka tarvitsevat tukea opinnoissaan ilman, että heille järjestetään erityisopetusta. Käsite erilainen oppija on yleisessä käytössä ja kattaa sekä erityisopetuksessa olevat opiskelijat että kaikki ne opiskelijat, joiden opintojen sujumiseen on kiinnitettävä erityistä huomiota. Lievät oppimisvaikeudet, luki-vaikeudet, sosiaaliset ongelmat ja käyttäytymiseen liittyvät ongelmat ovat tavallisia ja ammatillisten oppilaitosten opiskelijoista lähes kolmanneksella arvioidaan olevan oppimisvaikeuksia. Siksi opiskelijan tukeminen työssäoppimisen aikana ei voi rajoittua vain erityisopetusta saaviin opiskelijoihin. Työssäoppiminen ja ammatillinen erityisopetus Opetus järjestetään erityisopetuksena opiskelijoille, jotka vammaisuuden, sairauden, kehityksessä viivästymisen, tunne-elämän häiriön tai muun syyn vuoksi tarvitsevat erityisiä opetus ja opiskelijahuoltopalveluja. Erityisopetuksessa olevalle opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma eli lyhennettynä HOJKS, jossa määritellään opiskelijan opinnoissaan tarvitsema tuki. Tämän tuen tulee olla saatavilla myös työssäoppimispaikassa ja työssäoppimissuunnitelmaan tulee kirjata opiskelijan erityiset tarpeet. Usein tekemällä oppiminen ja työpaikan toiminnallisuus sopivat opiskelijan oppimistyyliin hyvin eikä hän tarvitsekaan työpaikalla erityisempää tukea. Toisaalta osa erityisopetuksessa olevista opiskelijoista tarvitsee runsaasti tukea työssäoppimispaikan hankkimisessa, työpaikalle menemisessä ja erityisen paljon tukea työssäoppimisjakson alkuvaiheessa. Erityisopiskelijan työssäoppimsien järjestäminen on aina yksilöllistä. Tavoitteet ammatillisessa erityisopetuksessa Opiskelutavoitteet ovat ammatillisessa erityisopetuksessa samat kuin muussakin opetuksessa. Tavoitteena on ammatillisen perustutkinnon suorittaminen opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti ja siten myös työssäoppimisen tavoitteet ovat samat kuin muillakin opiskelijoilla. Opiskelijalle voidaan tehdä erityisjärjestelyjä työpaikalla tai hänelle voidaan järjestää enemmän tukea, mutta oppimisen tavoitteita ei tarvitse muuttaa. Jos kuitenkin jonkin opintokokonaisuuden tavoitteita mukautetaan, voidaan tavoitteet mukauttaa myös työssäoppimispaikassa. Koulutuksen järjestäjän tehtävänä on yhdessä opiskelijan ja työpaikkaohjaajan kanssa suunnitella työssäoppimisjakso opiskelijan oppimista tukevaksi. Opiskelija arviointi erityisopetuksessa Opiskelijan arvioinnissa noudatetaan niitä arviointiohjeita, joita sovelletaan opiskelijan arvioinnissa yleensäkin. Mikäli opiskelija ei saavuta T1 –tason tavoitteita, mukautetaan tavoitteet ja tehdään uudet mukautetut tavoitteet, joita noudatetaan myös työssäoppimisen arvioinnissa. Koulutuksen järjestäjän tehtävänä on tavoitteiden laatiminen. Opetushallitus on laatinut koulutuksen järjestäjien työn tueksi suuntaviivoja mukautettujen tavoitteiden kriteereiksi. Mukautetuista opintokokonaisuuksista tulee merkintä tutkintotodistukseen. Opintososiaaliset etuudet työssäoppimisjaksolla Työssäoppimisjaksoilla opiskelijalla on oikeus saada samat sosiaaliset etuudet kuin muussakin opetuksessa. Erityisopetusta saavalla opiskelijalla on oikeus opiskelun edellyttämiin avustajapalveluihin, muihin opiskelijahuoltopalveluihin ja apuvälineisiin. Rahoitusta näihin palveluihin on mahdollista hakea Kansaeläkelaitokselta, vakuutusyhtiöltä, kotikunnalta vammaispalvelulain perusteella tai koulutuksen järjestäjä voi rahoittaa palveluja eritysopetuksesta saamansa rahoituksen avulla. Työllistymisen tukeminen Työssäoppimisjaksolla on tärkeä merkitys erilaisen oppijan työllistymiselle. Opiskelijalla on mahdollisuus näyttää osaamisensa ja soveltuvuutensa työpaikan työtehtäviin. Työssäoppimisjakson pituus on vähintään 20 opintoviikkoa, erilaiselle oppijalle tekemällä oppiminen voi olla paras oppimisen tapa ja tarvittaessa työssäoppimisen määrää on syytä lisätä. Materiaaleja ja projekteja erilaisen oppijan työssäoppimisesta Seuraavassa on linkkejä sivuille, joilla käsitellään tai sivutaan erilaisen opiskelijan työssäoppimista. Erityisopetuksen suunnitelma ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa AMES -projektin loppuraportti Opetushallitus on yhteistyössä Alavuden ja Kuhakosken erityisammattikoulujen sekä Kaprakan ammatillisen koulutuskeskuksen, Hengitysliitto Helin, Avence Oy:n ja HL-Markin kanssa kehittänyt ammatillisen erityisopetuksen kuva- ja oppimateriaalipankin AMMen. AMMe sisältää piirrettyjä ja valokuvia sekä oppimateriaalia kotitaloudesta, puhtaanapidosta, tekstiili- , savi- ja metallitöistä sekä yhteisistä opinnoista. Käyttäjä voi ladata kuvia AMMe:sta internetin kautta omalle koneelleen ja käsitellä niitä vapaasti haluamallaan kuvan- tai tekstinkäsittelyohjelmalla. Tutustu AMMe-sivustoon Karkun kotitalous- ja sosiaalialan oppilaitos Tietoa erilaisista oppijoista Kuntoutussäätiö koordinoi Työpaikkaohjaajien koulutusta erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden työssäoppimisen tukemiseksi (TERTTU-projekti) (2000–2003) Helsingin seudun erilaiset oppijat ry Näyttö-projektin tavoitteena on kehittää organisointi- ja toteutusmalleja erilaisen oppijan tunnistamiseksi ja huomioimiseksi näytöissä. Eritop - erityisryhmien ja apuvälinekäyttäjien työssäoppimisen kehittäminen - on Arlainstituutin hanke, jolla pyritään edistämään erilaisten opiskelijoiden tasavertaisia mahdollisuuksia työssäoppimiseen | |
Palaute: webmaster@tonet.fi |