Eri osapuolten tehtävät

Palaa edelliselle sivulle


Työssäoppiminen on prosessi, joka muodostuu lukuisista vaiheista ja jonka toteuttaminen on eri osapuolten yhteistyötä.


TYÖSSÄOPPIMISEN OSAPUOLET
  • koulutuksen järjestäjä
  • oppilaitos
  • työnantaja
  • Työntekijät työyhteisössä
  • työpaikkaohjaaja
  • luottamushenkilöt
  • opiskelija
  • työmarkkinaosapuolet
  • työsuojeluviranomaiset


Työnantajan vastuulla olevia tehtäviä

Työssäoppimisen toteuttaminen onnistuu, kun koko henkilöstö kannustaa ja suhtautuu positiivisesti opiskelijoihin. Työpaikan vastuulla on eräitä keskeisiä asioita, joiden avulla varmistetaan työssäoppimisen onnistuminen.


TYÖNANTAJAN VASTUULLA OLEVIA TEHTÄVIÄ
  • tarjota edellytykset koulutuksen järjestämiselle
  • sopia kirjallisesti oppilaitoksen kanssa työpaikalla tapahtuvan opiskelun järjestämisestä
  • nimetä vastuullinen työpaikkaohjaaja
  • ohjata ja arvioida opiskelijan oppimista työpaikalla
  • vastata opiskelijan työturvallisuudesta
  • järjestää muut sopimuksessa mainitut asiat
  • tiedottaa työpaikan henkilöstölle työssäoppimisesta


Työpaikan (työnantajan) tehtävänä on luoda edellytyksiä työpaikalla tapahtuvalle koulutukselle, ohjaukselle ja arvioinnille. Myös silloin kun työssäoppiminen tapahtuu työsuhteessa, on huolehdittava työssäoppimisen jaksolle asetettujen tavoitteiden saavuttamisesta sekä ohjauksesta ja arvioinnista.

Ennen työssäoppimisjakson aloittamista työnantajan ja oppilaitoksen edustajien on yhdessä varmistettava, että opiskelija on perehtynyt kyseessä olevaan työhön ja osaa noudattaa työsuojeluohjeita. Työnantaja vastaa työpaikalla käytännön työtehtävien yhteydessä järjestettävässä koulutuksessa opiskelijan työturvallisuudesta.

Työnantaja nimeää vastuullisen työpaikkaohjaajan, joka on halukas työssäoppimisen toteuttamiseen. Työpaikalla tulisi sopia hänen ajankäytöstään ja tehtävistään ja antaa näin käytännön mahdollisuuksia opiskelijan ohjaukseen.

Työpaikan tulisi mahdollisuuksien mukaan tarjota opettajille tilaisuuksia alan kehityksen seuraamiseen ja työelämätuntemuksen lisäämiseen. Vastaavasti työpaikan edustajalla pitäisi olla tilaisuuksia tutustua oppilaitoksen toimintaan. Varsinkin työpaikkaohjaajan tulisi olla riittävästi selvillä oppilaitoksen tehtävästä ja tutkintokohtaisista opetussuunnitelmista. Mitä enemmän työpaikkaohjaajalla on tietoa alasta ja opetuksesta, sitä enemmän hän voi osallistua työssäoppimisen suunnitteluun ja löytää tarkoituksenmukaisia oppimistehtäviä työpaikalla.

Työpaikalla on tärkeää neuvotella työssäoppimisen periaatteista työntekijöiden kanssa ja perehdyttää heidät työssäoppimisen järjestelyihin työmarkkinajärjestöjen suosituksen mukaisesti.

Työpaikkaohjaaja

Työpaikka nimeää vastuullisen työpaikkaohjaajan, huolehtii työturvallisuudesta sekä antaa oppilaitokselle riittävät tiedot työhön ja työympäristöön liittyvistä oloista ja työvälineistä. Myös työelämän edustajilta, erityisesti työpaikkaohjaajilta, edellytetään aikaisempaan verrattuna uudenlaista asennoitumista ja osaamista. Työpaikkojen ammattilaiset ovat työpaikkaohjaajina avainasemassa, sillä he välittävät osaamista tuleville työntekijöille.


TYÖPAIKKAOHJAAJAN TEHTÄVÄNÄ ON
  • osallistua työssäoppimisjakson ennakkosuunnitteluun
  • tutustua opiskelijan työssäoppimisen tavoitteisiin ja osaamiseen
  • varmistaa, että työyhteisö tietää työssäoppijan tulosta työpaikalle
  • perehdyttää ja ohjata opiskelijaa sekä antaa hänelle kehittävää palautetta
  • antaa oppilaalle kuva siitä, miten työyhteisö toimii ja kehittyy
  • osallistua työssäoppimisen käytäntöjen kehittämiseen yrityksessä ja yhteistyössä oppilaitoksen kanssa
  • antaa oppilaitokselle tiedot työhön ja työympäristöön liittyvistä oloista ja työvälineistä

Lisää työpaikkaohjaajasta .

 

Koulutuksen järjestäjä/oppilaitos

Työssäoppimista järjestettäessä on hyvä tilaisuus tarkastella yhdessä työelämän kanssa koulutuksen tavoitteita, opetusta ja arviointia sekä kehittää koulutusta. Opetussuunnitelmissa määritellään ne periaatteet,

voidaan korostaa aikaisempaa enemmän työelämälle tärkeitä osaamisalueita ja vaikuttaa siihen, minkälaisia työntekijöitä alalle valmistuu. Tämä parantaa opiskelijoiden työllistymismahdollisuuksia ja samalla kohottaa oppilaitoksen toiminnan tuloksellisuutta.

Koulutuksen järjestäjän / oppilaitoksen vastuulla olevia tehtäviä


KOULUTUKSEN JÄRJESTÄJÄN / OPPILAITOKSEN VASTUULLA OLEVIA
  • järjestää työssäoppimisen paikat yhdessä opiskelijoiden kanssa
  • varmistaa työpaikan edellytykset työssäoppimisen järjestämiseksi
  • valmistella ja tehdä sopimukset työantajan kanssa
  • huolehtia koulutuksen työelämävastaavuudesta ja koulutustarpeiden ennakoinnista
  • huolehtia osaltaan opettajien ja työpaikkaohjaajien koulutuksesta ja verkottumisesta
  • huolehtia osaltaan opiskelijoiden ohjauksen ja arvioinnin laadusta
  • alueellinen ja paikallinen yhteistyö muiden oppilaitosten kanssa
  • yhteydet työmarkkinaosapuoliin

Koulutuksen järjestäjällä on tärkeä tehtävä työssäoppimisen toteuttajana. Koulutuksen järjestäjän vastuulla on huolehtia työssäoppimisen laadusta, opettajien työelämäosaamisesta ja yhteistyöstä työpaikkojen kanssa. Koulutuksen järjestäjä vastaa myös yhteistyöstä muiden oppilaitosten kanssa sekä pitää huolen siitä, että työssäoppimisjaksojen suunnittelu, opiskelijan ohjaus ja arviointi hoidetaan hyvin. Koulutuksen järjestäjän vastuulla on erityisesti se, että kaikilla alueen toimijoilla on yhteinen käsitys työssäoppimisesta ja sen järjestämisestä. Tämä vaatii alueellisesti ja paikallisesti työssäoppimiskäytäntöjen yhteistä suunnittelua ja toteutusta kuten työssäoppimispaikkojen hankintaa ja aikatauluista sopimista.

Koulutuksen järjestäjän eli käytännössä oppilaitoksen vastuulla on järjestää työssäoppimisen paikka yhdessä opiskelijan kanssa. Oppilaitoksen tehtävänä on myös varmistaa työpaikan edellytykset järjestää työssäoppimista. Oppilaitoksen tulee valmentaa työpaikkojen edustajia ja tarjota riittävän joustavia järjestelyjä työpaikkaohjaajien koulutukseen. Suuremmilla yrityksillä on paremmat mahdollisuudet lähettää henkilöstöään koulutukseen, kun taas pienten yritysten kanssa yhteistyötä kehitettäessä on mietittävä monimuotoisia ja joustavia menetelmiä.

Oppilaitoksen tehtävänä on huolehtia siitä, että työpaikka on selvillä oppilaitoksen opetussuunnitelmasta, oppimisnäkemyksistä, työssäoppimisen periaatteista ja tavoitteista, opiskelijan tavoitteista sekä muista velvoitteista.


Opettaja seuraa myös työssäoppimisjaksolla

Työssäoppiminen ja työelämän kanssa yhteistyössä toteutettavat näytöt muuttavat opetusta ja opettajan toimenkuvaa sekä työelämäyhteistyötä olennaisesti. Opettajat ovat oman ammattialansa ja opetuksen asiantuntijoita. Työpaikkojen työntekijät taas ovat oman toimialansa ja yrityksen toiminnan asiantuntijoita. Heidän yhteistyöstään kasvaa ammatillinen osaaminen ja asiantuntemus.

Opettajan tehtävänä on selvittää etukäteen eri osapuolten tehtävät, työtehtävien tarkoituksenmukaisuus sekä suunnitella ja toteuttaa työssäoppimisjaksot yhteistyössä työpaikkaohjaajan ja opiskelijan kanssa sekä huolehtia riittävästä tiedottamisesta sekä työpaikalle että oppilaitoksessa


Opettajan tehtävät työssäoppimisessa ovat moninaiset
  • tuntea alan työpaikat siten, että osaa ohjata opiskelijan oikeaan työssäoppimispaikkaan
  • varmistaa ennakkoon, että työpaikka soveltuu työssäoppimispaikaksi
  • selventää opiskelijalle ja työpaikkaohjaajalle eri osapuolten roolit ja vastuut
  • tukea opiskelijaa suunnittelemaan omia tavoitteitaan työssäoppimisjaksolle
  • suunnitella yhdessä opiskelijan ja työpaikkaohjaajan kanssa työssäoppimisjakson tavoitteiden mukaiset työtehtävät
  • laatia oppimistehtävät ja selvittää niiden tavoitteet opiskelijalle ja työpaikkaohjaajalle
  • opiskelija
  • tukea työpaikkaohjaajaa ohjaustehtävässä
  • tehdä avointa ja tavoitteellista yhteistyötä työpaikkaohjaajan kanssa siten, että työpaikkaohjaaja saa kaiken tarvitsemansa tiedon opiskelijasta, hänen opetussuunnitelmastaan ja tavoitteistaan
  • antaa opiskelijalle hänen tarvitsemansa tuki ja ohjaus
  • osallistua opiskelijan ohjaukseen ja palautekeskusteluihin työssäoppimisjaksolla yhdessä työpaikkaohjaajan kanssa
  • olla tarvittaessa nopeastikin opiskelijan ja työpaikkaohjaajan tavoitettavissa
  • pitää huolta, että arviointikeskustelussa keskustellaan opiskelijan kehittymisen lisäksi myös työssäoppimisjakson järjestelyistä ja yhteistyön sujumisesta


OPISKELIJAN VASTUULLA ON
  • noudattaa käyttäytymisestä, työstä ja työturvallisuudesta annettuja ohjeita ja määräyksiä
  • tehdä työpaikkaohjaajan ja opettajan kanssa sovitut tehtävät ja noudattaa työssäoppimissopimuksessa sovittuja asioita
  • korvata aiheuttamansa vahinko, mikäli kyseessä on tahallinen vahinko
  • muistaa työpaikan salassapitovelvollisuudet



Oppilaitos vastaa opiskelijan valmentamisesta työssäoppimisjaksolle. Ennen jakson alkua on hyvä varmistaa, että opiskelija tuntee jakson tavoitteet ja mitä häneltä odotetaan. Opiskelija tarvitsee tukea ja ohjausta niin opettajalta kuin työpaikkaohjaajalta.

Oppiminen on tehokasta silloin, kun se lähtee opiskelijan sisäisistä tarpeista. Opiskelija voi tehdä oppimistehtäviä työpaikalla monella eri tavalla. Työpaikan mahdollisuuksien mukaan hän voi toteuttaa opiskeluohjelmaansa esimerkiksi seuraavasti:

  • työtehtävien itsenäinen tekeminen
  • työtehtävissä avustaminen
  • avun tarjoaminen yksittäisissä töissä
  • tiettyjen erityistehtävien suorittaminen 
  • osastoilla kiertäminen ja prosessin seuranta

Opetushallitus
Palaute: webmaster@tonet.fi