Työssäoppiminen on prosessi, joka muodostuu lukuisista vaiheista ja
jonka toteuttaminen on eri osapuolten yhteistyötä.
TYÖSSÄOPPIMISEN OSAPUOLET
- koulutuksen järjestäjä
- oppilaitos
- työnantaja
- Työntekijät työyhteisössä
- työpaikkaohjaaja
- luottamushenkilöt
- opiskelija
- työmarkkinaosapuolet
- työsuojeluviranomaiset
|
Työnantajan vastuulla olevia
tehtäviä
Työssäoppimisen toteuttaminen onnistuu, kun koko
henkilöstö kannustaa ja suhtautuu positiivisesti opiskelijoihin. Työpaikan
vastuulla on eräitä keskeisiä asioita, joiden avulla varmistetaan
työssäoppimisen onnistuminen.
TYÖNANTAJAN VASTUULLA OLEVIA TEHTÄVIÄ
- tarjota edellytykset koulutuksen
järjestämiselle
- sopia kirjallisesti oppilaitoksen kanssa
työpaikalla tapahtuvan opiskelun järjestämisestä
- nimetä vastuullinen työpaikkaohjaaja
- ohjata ja arvioida opiskelijan oppimista
työpaikalla
- vastata opiskelijan työturvallisuudesta
- järjestää muut sopimuksessa mainitut
asiat
- tiedottaa työpaikan henkilöstölle
työssäoppimisesta
|
Työpaikan (työnantajan) tehtävänä on luoda edellytyksiä työpaikalla
tapahtuvalle koulutukselle, ohjaukselle ja arvioinnille. Myös silloin kun
työssäoppiminen tapahtuu työsuhteessa, on huolehdittava työssäoppimisen
jaksolle asetettujen tavoitteiden saavuttamisesta sekä ohjauksesta ja
arvioinnista.
Ennen työssäoppimisjakson aloittamista työnantajan ja
oppilaitoksen edustajien on yhdessä varmistettava, että opiskelija on
perehtynyt kyseessä olevaan työhön ja osaa noudattaa työsuojeluohjeita.
Työnantaja vastaa työpaikalla käytännön työtehtävien yhteydessä
järjestettävässä koulutuksessa opiskelijan työturvallisuudesta.
Työnantaja
nimeää vastuullisen työpaikkaohjaajan, joka on halukas työssäoppimisen
toteuttamiseen. Työpaikalla tulisi sopia hänen ajankäytöstään ja
tehtävistään ja antaa näin käytännön mahdollisuuksia opiskelijan
ohjaukseen.
Työpaikan tulisi mahdollisuuksien mukaan tarjota opettajille
tilaisuuksia alan kehityksen seuraamiseen ja työelämätuntemuksen
lisäämiseen. Vastaavasti työpaikan edustajalla pitäisi olla tilaisuuksia
tutustua oppilaitoksen toimintaan. Varsinkin työpaikkaohjaajan tulisi olla
riittävästi selvillä oppilaitoksen tehtävästä ja tutkintokohtaisista
opetussuunnitelmista. Mitä enemmän työpaikkaohjaajalla on tietoa alasta ja
opetuksesta, sitä enemmän hän voi osallistua työssäoppimisen suunnitteluun
ja löytää tarkoituksenmukaisia oppimistehtäviä työpaikalla.
Työpaikalla on
tärkeää neuvotella työssäoppimisen periaatteista työntekijöiden kanssa ja
perehdyttää heidät työssäoppimisen järjestelyihin työmarkkinajärjestöjen
suosituksen mukaisesti.
Työpaikkaohjaaja
Työpaikka nimeää vastuullisen työpaikkaohjaajan, huolehtii
työturvallisuudesta sekä antaa oppilaitokselle riittävät tiedot työhön ja
työympäristöön liittyvistä oloista ja työvälineistä. Myös työelämän
edustajilta, erityisesti työpaikkaohjaajilta, edellytetään aikaisempaan
verrattuna uudenlaista asennoitumista ja osaamista. Työpaikkojen
ammattilaiset ovat työpaikkaohjaajina avainasemassa, sillä he välittävät
osaamista tuleville työntekijöille.
TYÖPAIKKAOHJAAJAN TEHTÄVÄNÄ ON
- osallistua työssäoppimisjakson
ennakkosuunnitteluun
- tutustua opiskelijan työssäoppimisen
tavoitteisiin ja osaamiseen
- varmistaa, että työyhteisö tietää
työssäoppijan tulosta työpaikalle
- perehdyttää ja ohjata opiskelijaa sekä
antaa hänelle kehittävää palautetta
- antaa oppilaalle kuva siitä, miten
työyhteisö toimii ja kehittyy
- osallistua työssäoppimisen käytäntöjen
kehittämiseen yrityksessä ja yhteistyössä oppilaitoksen kanssa
- antaa oppilaitokselle tiedot työhön ja
työympäristöön liittyvistä oloista ja
työvälineistä
|
Lisää työpaikkaohjaajasta .
Koulutuksen järjestäjä/oppilaitos
Työssäoppimista järjestettäessä on hyvä tilaisuus tarkastella yhdessä
työelämän kanssa koulutuksen tavoitteita, opetusta ja arviointia sekä
kehittää koulutusta. Opetussuunnitelmissa määritellään ne periaatteet,
voidaan korostaa aikaisempaa enemmän työelämälle tärkeitä
osaamisalueita ja vaikuttaa siihen, minkälaisia työntekijöitä alalle
valmistuu. Tämä parantaa opiskelijoiden työllistymismahdollisuuksia ja
samalla kohottaa oppilaitoksen toiminnan tuloksellisuutta.
Koulutuksen järjestäjän / oppilaitoksen vastuulla olevia
tehtäviä
KOULUTUKSEN JÄRJESTÄJÄN / OPPILAITOKSEN VASTUULLA OLEVIA
- järjestää työssäoppimisen paikat yhdessä
opiskelijoiden kanssa
- varmistaa työpaikan edellytykset
työssäoppimisen järjestämiseksi
- valmistella ja tehdä sopimukset
työantajan kanssa
- huolehtia koulutuksen
työelämävastaavuudesta ja koulutustarpeiden ennakoinnista
- huolehtia osaltaan opettajien ja
työpaikkaohjaajien koulutuksesta ja verkottumisesta
- huolehtia osaltaan opiskelijoiden
ohjauksen ja arvioinnin laadusta
- alueellinen ja paikallinen yhteistyö
muiden oppilaitosten kanssa
- yhteydet työmarkkinaosapuoliin
|
Koulutuksen järjestäjällä on tärkeä tehtävä työssäoppimisen
toteuttajana. Koulutuksen järjestäjän vastuulla on huolehtia
työssäoppimisen laadusta, opettajien työelämäosaamisesta ja yhteistyöstä
työpaikkojen kanssa. Koulutuksen järjestäjä vastaa myös yhteistyöstä
muiden oppilaitosten kanssa sekä pitää huolen siitä, että
työssäoppimisjaksojen suunnittelu, opiskelijan ohjaus ja arviointi
hoidetaan hyvin. Koulutuksen järjestäjän vastuulla on erityisesti se, että
kaikilla alueen toimijoilla on yhteinen käsitys työssäoppimisesta ja sen
järjestämisestä. Tämä vaatii alueellisesti ja paikallisesti
työssäoppimiskäytäntöjen yhteistä suunnittelua ja toteutusta kuten
työssäoppimispaikkojen hankintaa ja aikatauluista sopimista.
Koulutuksen järjestäjän eli käytännössä oppilaitoksen vastuulla on
järjestää työssäoppimisen paikka yhdessä opiskelijan kanssa. Oppilaitoksen
tehtävänä on myös varmistaa työpaikan edellytykset järjestää
työssäoppimista. Oppilaitoksen tulee valmentaa työpaikkojen edustajia ja
tarjota riittävän joustavia järjestelyjä työpaikkaohjaajien koulutukseen.
Suuremmilla yrityksillä on paremmat mahdollisuudet lähettää henkilöstöään
koulutukseen, kun taas pienten yritysten kanssa yhteistyötä kehitettäessä
on mietittävä monimuotoisia ja joustavia menetelmiä.
Oppilaitoksen tehtävänä on huolehtia siitä, että työpaikka on selvillä
oppilaitoksen opetussuunnitelmasta, oppimisnäkemyksistä, työssäoppimisen
periaatteista ja tavoitteista, opiskelijan tavoitteista sekä muista
velvoitteista.
Opettaja seuraa myös työssäoppimisjaksolla
Työssäoppiminen ja työelämän kanssa yhteistyössä toteutettavat näytöt
muuttavat opetusta ja opettajan toimenkuvaa sekä työelämäyhteistyötä
olennaisesti. Opettajat ovat oman ammattialansa ja opetuksen
asiantuntijoita. Työpaikkojen työntekijät taas ovat oman toimialansa ja
yrityksen toiminnan asiantuntijoita. Heidän yhteistyöstään kasvaa
ammatillinen osaaminen ja asiantuntemus.
Opettajan tehtävänä on selvittää etukäteen eri osapuolten tehtävät,
työtehtävien tarkoituksenmukaisuus sekä suunnitella ja toteuttaa
työssäoppimisjaksot yhteistyössä työpaikkaohjaajan ja opiskelijan kanssa
sekä huolehtia riittävästä tiedottamisesta sekä työpaikalle että
oppilaitoksessa
Opettajan tehtävät
työssäoppimisessa
ovat moninaiset
- tuntea alan työpaikat siten, että osaa
ohjata opiskelijan oikeaan työssäoppimispaikkaan
- varmistaa ennakkoon, että työpaikka soveltuu
työssäoppimispaikaksi
- selventää opiskelijalle ja
työpaikkaohjaajalle eri osapuolten roolit ja vastuut
- tukea opiskelijaa suunnittelemaan omia
tavoitteitaan työssäoppimisjaksolle
- suunnitella yhdessä opiskelijan ja
työpaikkaohjaajan kanssa työssäoppimisjakson tavoitteiden
mukaiset työtehtävät
- laatia oppimistehtävät ja selvittää niiden
tavoitteet opiskelijalle ja työpaikkaohjaajalle
- opiskelija
- tukea työpaikkaohjaajaa ohjaustehtävässä
- tehdä avointa ja tavoitteellista yhteistyötä
työpaikkaohjaajan kanssa siten, että työpaikkaohjaaja saa kaiken
tarvitsemansa tiedon opiskelijasta, hänen opetussuunnitelmastaan
ja tavoitteistaan
- antaa opiskelijalle
hänen tarvitsemansa tuki ja ohjaus
- osallistua
opiskelijan ohjaukseen ja palautekeskusteluihin
työssäoppimisjaksolla yhdessä työpaikkaohjaajan kanssa
- olla tarvittaessa
nopeastikin opiskelijan ja työpaikkaohjaajan tavoitettavissa
- pitää huolta, että
arviointikeskustelussa keskustellaan opiskelijan kehittymisen
lisäksi myös työssäoppimisjakson järjestelyistä ja yhteistyön
sujumisesta
|
OPISKELIJAN
VASTUULLA ON
- noudattaa käyttäytymisestä, työstä ja
työturvallisuudesta annettuja ohjeita ja määräyksiä
- tehdä työpaikkaohjaajan ja opettajan kanssa
sovitut tehtävät ja noudattaa työssäoppimissopimuksessa
sovittuja asioita
- korvata aiheuttamansa vahinko, mikäli
kyseessä on tahallinen vahinko
- muistaa työpaikan salassapitovelvollisuudet
|
Oppilaitos vastaa opiskelijan valmentamisesta
työssäoppimisjaksolle. Ennen jakson alkua on hyvä varmistaa, että
opiskelija tuntee jakson tavoitteet ja mitä häneltä odotetaan. Opiskelija
tarvitsee tukea ja ohjausta niin opettajalta kuin työpaikkaohjaajalta.
Oppiminen on tehokasta silloin, kun se lähtee opiskelijan sisäisistä
tarpeista. Opiskelija voi tehdä oppimistehtäviä työpaikalla monella eri
tavalla. Työpaikan mahdollisuuksien mukaan hän voi toteuttaa
opiskeluohjelmaansa esimerkiksi seuraavasti:
- työtehtävien itsenäinen tekeminen
- työtehtävissä avustaminen
- avun
tarjoaminen yksittäisissä töissä
- tiettyjen erityistehtävien suorittaminen
-
osastoilla kiertäminen
ja prosessin seuranta
|