Tutkimuksia, kokeiluita ja kokemuksia


Klikkaamalla lisätietoa otsikosta Työssäoppimisen tilannekatsaukset
Klikkaamalla lisätietoa otsikosta Työssäoppimista on kehitetty erilaisissa hankkeissa
Klikkaamalla lisätietoa otsikosta Työssäoppimista on kehitetty Euroopan sosiaalirahaston tuella

Työssäoppimisen tilannekatsaukset

Opetushallitus on tehnyt kyselyt koulutuksen järjestäjille vuodesta 2002 lähtien. Viimeisin tilannekatsaus työssäoppimisesta on laadittu vuonna 2008. Se antaa yleiskuvan työssäoppimisen kehittymisestä ja nykytilanteesta. Tuloksia voidaan hyödyntää työssäoppimisen kehittämiseen liittyvässä keskustelussa ja suunnittelussa. Vuonna 2008 tehdystä tilannekatsauksesta voidaan nostaa esiin seuraavaa:

  • työssäoppimispaikkojen saatavuus heikkenemässä
  • koulutettujen työpaikkaohjaajien osuus on kasvanut tasaisesti ja oli vuonna 2008 jo runsaat 40 % (vähintään 2 ov laajuinen koulutus)
  • työelämäjaksoille on osallistunut noin 2000 opettajaa vuosina 2006 ja 2007; vuonna 2008 määrä on hieman pudonnut edellisiin vuosiin verrattuna
  • vuosien 2006 ja 2007 välillä työssäoppimisen suunnittelussa, ohjauksessa ja arvioinnissa tapahtunut positiivinen kehitys näyttää vuoden 2008 arvioinnin mukaan taittuneen hieman seuraavilla alueilla
    • määräysten edellyttämä työssäoppimisen edellytysten arviointi
    • työssäoppimisjaksojen suunnittelu työpaikkojen kanssa
    • työn vaarojen selvittäminen ja arviointi työssäoppimispaikoissa
    • turvallisen oppimisympäristön varmistaminen työpaikalla
    • opiskelijoiden perehdyttäminen työssäoppimisjaksolle
    • opettajan osallistuminen opiskelijoiden ohjaukseen työssäoppimisjaksolla
    • työpaikkaohjaajan suorittama opiskelijan ohjaus
    • opiskelijan arviointi opettajan ja työpaikkaohjaajan yhteistyönä
  • ammattiosaamisen näyttöjen palautejärjestelmää ei vielä erityisesti hyödynnetä koulutuksen kehittämisessä

Työssäoppimisen tilannekatsaus 2008 (pdf)

Sivun alkuun

Työssäoppimista on kehitetty hankkeissa

Työssäoppimista on ja kehitetty vuosia erilaisissa hankkeissa. Työssäoppimisesta on myös olemassa runsaasti tutkimustietoa, raportteja, julkaisuja ja artikkeleita. Tutustu julkaisuihin ja raportteihin osiossa tietolähteitä.


Sivun alkuun

Työssäoppimista on kehitetty Euroopan sosiaalirahaston tuella

ESR-rahoituksen merkitys on ollut suuri työssäoppimisen valtakunnallisen toimeenpanon kannalta. Koulutuksen järjestäjien mahdollisuudet osallistua ESR-hanketoimintaan ovat olleet hyvät ja järjestäjät ovat myös osallistuneet hankkeisiin aktiivisesti

Koulutuksen arviointineuvoston tekemässä arvioinnissa on pyritty selvittämän, mikä merkitys EU-tavoiteohjelmilla ja niihin liittyvällä hankerahoituksella on ollut työssäoppimisen järjestelmän luomiseen ja sen laatuun.

Arvioinnin mukaan

  • ESR-hankerahoitusta on hyödynnetty melko tasaisesti eri puolilla maata.
  • Rahoituksen turvin on kehitetty uusia toimintatapoja ja yhteistyökäytäntöjä työelämän kanssa.
  • ESR-rahalla on koulutettu työpaikkaohjaajia ja luotu mahdollisuuksia opettajille työelämäjaksoihin.
  • Myös opiskelijat ovat hyötyneet uudesta opiskelutavasta.
Arvioinnissa tuli selvästi esiin se, että ESR-hanketoimintaa hallinnoinneiden koulutuksen järjestäjien työssäoppimisen laatu oli parempaa kaikilla arviointialueilla kuin hanketoimintaan kumppaneina osallistuneiden ja ei lainkaan osallistuneiden järjestäjien työssäoppimisen laatu. Vastaavasti myös hanketoimintaan partnereina osallistuneiden järjestäjien työssäoppimisen oli laadukkaampaa kuin ei lainkaan hanketoimintaan osallistuneiden järjestäjien.

ESR-rahoitus ja työssäoppimisen järjestäminen, koko raportti.

Tutustu työssoppimisen kehittämishankkeisiin myös Ammatillisten ESR-hankkeiden sivulla.



Opetushallitus
Palaute: webmaster@tonet.fi