Tutkimuksia, kokeiluita ja kokemuksia
Työssäoppimisen tilannekatsaukset
Työssäoppimista on kehitetty erilaisissa hankkeissa
Työssäoppimista on kehitetty Euroopan sosiaalirahaston tuella
Työssäoppimisen tilannekatsaukset
Opetushallitus on tehnyt kyselyt koulutuksen järjestäjille vuodesta 2002 lähtien. Viimeisin tilannekatsaus työssäoppimisesta on laadittu vuonna 2008. Se antaa yleiskuvan työssäoppimisen kehittymisestä ja nykytilanteesta. Tuloksia voidaan hyödyntää työssäoppimisen kehittämiseen liittyvässä keskustelussa ja suunnittelussa. Vuonna 2008 tehdystä tilannekatsauksesta voidaan nostaa esiin seuraavaa:
- työssäoppimispaikkojen saatavuus heikkenemässä
- koulutettujen työpaikkaohjaajien osuus on kasvanut tasaisesti ja oli vuonna 2008 jo runsaat 40 % (vähintään 2 ov laajuinen koulutus)
- työelämäjaksoille on osallistunut noin 2000 opettajaa vuosina 2006 ja 2007; vuonna 2008 määrä on hieman pudonnut edellisiin vuosiin verrattuna
- vuosien 2006 ja 2007 välillä työssäoppimisen suunnittelussa, ohjauksessa ja arvioinnissa tapahtunut positiivinen kehitys näyttää vuoden 2008 arvioinnin mukaan taittuneen hieman seuraavilla alueilla
- määräysten edellyttämä työssäoppimisen edellytysten arviointi
- työssäoppimisjaksojen suunnittelu työpaikkojen kanssa
- työn vaarojen selvittäminen ja arviointi työssäoppimispaikoissa
- turvallisen oppimisympäristön varmistaminen työpaikalla
- opiskelijoiden perehdyttäminen työssäoppimisjaksolle
- opettajan osallistuminen opiskelijoiden ohjaukseen työssäoppimisjaksolla
- työpaikkaohjaajan suorittama opiskelijan ohjaus
- opiskelijan arviointi opettajan ja työpaikkaohjaajan yhteistyönä
- ammattiosaamisen näyttöjen palautejärjestelmää ei vielä erityisesti hyödynnetä koulutuksen kehittämisessä
Työssäoppimisen tilannekatsaus 2008 (pdf)
Työssäoppimista on kehitetty hankkeissa
Työssäoppimista on ja kehitetty vuosia erilaisissa hankkeissa. Työssäoppimisesta on myös olemassa runsaasti tutkimustietoa, raportteja, julkaisuja ja artikkeleita. Tutustu julkaisuihin ja raportteihin osiossa tietolähteitä.
Työssäoppimista on kehitetty Euroopan sosiaalirahaston tuella
ESR-rahoituksen merkitys on ollut suuri työssäoppimisen valtakunnallisen toimeenpanon kannalta. Koulutuksen järjestäjien mahdollisuudet osallistua ESR-hanketoimintaan ovat olleet hyvät ja järjestäjät ovat myös osallistuneet hankkeisiin aktiivisesti
Koulutuksen arviointineuvoston tekemässä arvioinnissa on pyritty selvittämän, mikä merkitys EU-tavoiteohjelmilla ja niihin liittyvällä hankerahoituksella on ollut työssäoppimisen järjestelmän luomiseen ja sen laatuun.
Arvioinnin mukaan
- ESR-hankerahoitusta on hyödynnetty melko tasaisesti eri puolilla maata.
- Rahoituksen turvin on kehitetty uusia toimintatapoja ja yhteistyökäytäntöjä työelämän kanssa.
- ESR-rahalla on koulutettu työpaikkaohjaajia ja luotu mahdollisuuksia opettajille työelämäjaksoihin.
- Myös opiskelijat ovat hyötyneet uudesta opiskelutavasta.
Arvioinnissa tuli selvästi esiin se, että ESR-hanketoimintaa hallinnoinneiden koulutuksen järjestäjien työssäoppimisen laatu oli parempaa kaikilla arviointialueilla kuin hanketoimintaan kumppaneina osallistuneiden ja ei lainkaan osallistuneiden järjestäjien työssäoppimisen laatu. Vastaavasti myös hanketoimintaan partnereina osallistuneiden järjestäjien työssäoppimisen oli laadukkaampaa kuin ei lainkaan hanketoimintaan
osallistuneiden järjestäjien.
ESR-rahoitus ja työssäoppimisen järjestäminen, koko raportti. Tutustu työssoppimisen kehittämishankkeisiin myös
Ammatillisten ESR-hankkeiden sivulla.
|