Ammattiosaamisen näytöissä opiskelija osoittaa, miten hyvin hän on saavuttanut ammatillisten opintojen tavoitteet. Näytöt sijoittuvat koko koulutuksen ajalle ja ne järjestetään yhteistyössä työpaikkojen ja työpaikkaohjaajien kanssa.
|
Näyttöjen tavoitteet
Päätavoitteena on parantaa ammatillisen koulutuksen laatua yhdessä työelämän kanssa. Näytöt
- toimivat koulutuksen laadunvarmistuksena
- kehittävät välillisesti ammatillisen koulutuksen opetusjärjestelyjä ja tuki- ja ohjaustoimia (sekä oppilaitoksessa että työssäoppimisessa)
Tavoitteena on lisäksi- varmistaa työelämän edellyttämän ja riittävän ammattitaidon saavuttaminen
- yhtenäistää opiskelija-arviointia ja saada työelämän osapuolet ammatintaidon saavuttamisen arviointiin
- kehittää opetussuunnitelman perusteet ja opetussuunnitelmat, joissa määritellään ammatilliset tavoitteet ja arviointikriteerit työelämän edellyttämänä osaamisena yhdessä työelämän edustajien kanssa
Näyttöjen organisointi
- koulutuksen järjestäjillä päävastuu organisoinnista - koulutuksen järjestäjä asettaa kolmikantaisen toimielimen / toimielimiä
- säädökset tulossa kolmikantaisen toimielimen asettamisesta ja tehtävistä
- kolmikantaisen toimielimen rooli suhteessa kokoonpanoon / kolmikantaisuus - mitä sillä tarkoitetaan eri aloilla
- moninaiset toimielimet / alakohtaiset toimielimet - tehtävät
- alueelliset / koulutuksen järjestäjäkohtaiset / oppilaitoskohtaiset toimielimet
- valtakunnallisesti koulutustoimikuntien ja tutkintotoimikuntien rooli - yhteiset linjaukset
- kolmikantaisuus ja työelämäyhteistyö laajasti / opetussuunnitelma - työssäoppiminen - näytöt
Näyttöjen käytännön toteuttaminen
- tavoitteena on järjestää näytöt mahdollisimman aidoissa työelämän tilanteissa
- näytöt voivat olla esimerkiksi
- erillisiä näyttötilaisuuksia joko työpaikoilla tai oppilaitoksessa
- opinnäytteitä työssäoppimisjaksolla
- portfolioita, opinnäytetöitä
- näyttöjen suunnittelusta, toteuttamisesta ja arvioinnista vastaavat opettajat ja työelämän edustajat yhdessä
- tehtävät ja arviointikriteerit on määriteltävä opetussuunnitelman perusteiden tavoitteiden pohjalta suhteessa työpaikalla vaadittavaan osaamiseen
- arvioitsijoiden tulee käyttää yhteisiä arviointikriteereitä
Opetushallituksen johtokunta päätti 30.9.2005 ammattiosaamisen näyttöjä koskevista muutoksista ammatillisen peruskoulutuksen opetussuunnitelmien ja näyttötutkintojen perusteisiin. Muutokset lukuihin 4 Opiskelijan arviointi ja 6 Opetussuunnitelma tulevat voimaan 1.1.2006 ja koskevat 52 perustutkintoa.
Ammattiosaamisen näytöt käyttöön -opas on ilmestynyt
Suositus työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta ja ammattiosaamisen näytöistä
Valtion, kuntien ja työelämän keskusjärjestöjen edustajat ovat allekirjoittaneet 2.11.2005 pääministeri Matti Vanhasen johdolla suosituksen, jolla vahvistetaan ammatillisen koulutuksen ja työelämän yhteistyötä.
Suosituksella edistetään työssäoppimisen, oppisopimuskoulutuksen ja ammattiosaamisen näyttöjen toteuttamista.
Suosituksen tavoitteena on
- parantaa ammattitaitoisen työvoiman saatavuutta
- edistää tutkinnon suorittaneiden työllistymistä
- turvata mahdollisuudet korkeatasoisen ammattiosaamisen hankkimiseen
- turvata työpaikalla tapatuvan oppimisen paikat nuorille
- varmistaa mahdollisuudet ammattiosaamisen näyttöihin
- vahvistaa ammattikoulutuksen vetovoimaa ja arvostusta.
Tarkempaa tietoa näyttöjen kehittämisestä Ammatilliset ESR-projektit sivuilta.
Tutustu raporttiin Ammattiosaamisen näyttöjen vaikutukset ammatillisen koulutuksen laatuun .
Tutustu raporttiin Ammattiosaamisen näytöt.
Näytöistä löytyy lisää tietoa myös edu.fin sivulta.
|