TIINAS VÄG TILL MERKONOM

Tiina, studerande inom handel och administration, hade avlagt grundskolan på specialklass enligt en anpassad läroplan. Tiina är rullstolsbunden och har en personlig assistent. Tiina inledde studierna alldeles som andra studerande utan anpassningar. Det första studieåret klarade hon av alla ämnen utom modersmål enligt den normala läroplanen. I modersmål har alla studieperioder bedömts enligt anpassade målsättningar.

Under perioden av inlärning i arbetet under det första studieåret hade Tiina en egen arbetsplan och hon förde inlärningsdagbok över sina arbetsuppgifter. Som inriktningsalternativ valde Tiina utbildningsprogrammet för kontorsservice och dataförvaltning, vilket var ett mycket lyckat val med tanke på hennes fysiska funktionsförmåga.

Andra studieåret
Under sitt andra studieår studerade Tiina flitigt och gjorde fortsatta framsteg i studierna. Sina studier avlade hon i huvudsak utan anpassningar. Ett undantag utgjorde matematiska ämnen och intern redovisning inom bokföring, vilka bedömdes enligt anpassade målsättningar.

Redan under höstterminen började Tiina leta efter en arbetsplats för inlärning i arbetet. I planeringen av inlärningsperioden funderade Tiina och koordinatorn för inlärning i arbetet tillsammans på olika arbetsplatsalternativ där Tiina skulle kunna arbeta och röra sig med sin rullstol. Utgående från Tiinas egna önskemål och intressen stannade man för att hon skulle avlägga perioden av inlärning i arbetet vid skolans bibliotek. Arbetsuppgifterna på biblioteket stöder hennes studier eftersom hon får arbeta med både kundbetjäning och de dataprogram som används i biblioteken. Dessutom får hon mata in nya böcker i systemet.

Avtalen gällande inlärning i arbetet gjordes upp enligt normal praxis. När Tiina ingick avtalet gick hon och bibliotekarien igenom principerna i avtalet. De kom tillsammans överens om hur Tiina skulle instrueras i arbetet, arbetstiderna och arbetsuppgifterna. Därefter skickades avtalet till koordinatorn. Arbetsplatshandledaren, i det här fallet bibliotekarien, ansvarade för att berätta för Tiina om föreskrifterna om säkerhet i arbetet. Under perioden av inlärning i arbetet har arbetsplatshandledaren huvudansvaret för handledningen av den studerande. Den handledande läraren stöder arbetsplatshandledaren genom sina besök och genom att ta kontakt. I Tiinas fall var det lätt för den handledande läraren att kontrollera läget och Tiinas framsteg eftersom arbetsplatsen var i skolbyggnaden.

Perioden av inlärning i arbetet varade sex veckor och Tiina avlade den med betyget utmärkt. I utvärderingen deltog den studerande, arbetsplatshandledaren och den handledande läraren. Under inlärningsperioden förde Tiina dagbok över sina arbetsuppgifter och skrev en rapport om inlärningen i arbetet.

Tredje studieåret
Under det tredje studieåret inföll perioden av inlärning i arbetet under den tredje perioden. Genast när skolan började började Tiina leta efter en arbetsplats tillsammans med koordinatorn. Tiina hade tyckt om sina erfarenheter av biblioteksarbetet och ville till samma ställe. Perioden började i mitten av november och slutade veckan före jul. Tiina trivdes i sitt arbete och kunde nu arbeta snabbare och mer självständigt eftersom hon redan hade erfarenhet av biblioteksarbetet. Också denna period avlade Tiina med utmärkta betyg.

I bildgalleriet finns bilder från Tiinas period av inlärning i arbetet.

Tiina genomförde inlärningen i arbetet med arbetsuppgifter inom biblioteksbranschen och blev merkonom på tre år. Av de 120 studieveckor som krävs för merkonomexamen bedömdes 12 studieveckor enligt anpassade målsättningar, vilket är en god prestation med tanke på utgångsläget. För Tiinas del fungerade biblioteket som arbetsplats mycket bra.

<tillbaka