Kvalitetssäkring

Tillbaka
I syfte att säkra kvaliteten på inlärning i arbetet kan man utveckla olika metoder och använda t.ex. kvalitetsstandarder eller system som baserar sig på kvalitetspris. Kvalitetssäkringen av inlärning i arbetet kan också inledas med enkla frågor som gäller skötseln av angelägenheter som är viktiga för inlärningen i arbetet:
  • Är målen för inlärningen i arbetet förenliga med läroplanen, har de definierats tillräckligt tydligt och har man funderat över vad som inlärs bäst vid läroanstalten och vad som inlärs bäst på arbetsplatserna? Vilken är den lämpligaste inlärningsmiljön för respektive ämnesområde eller angelägenhet?
  • Uppfyller arbetsplatserna de villkor för utbildning på en arbetsplats som anges i lag eller förordning?
  • Erbjuds den studerande på arbetsplatsen faktiska möjligheter att lära sig och fördjupa sin yrkesskicklighet? Är uppgifterna förenliga med målen?
  • Har den studerande förberetts tillräckligt inför perioden av inlärning i arbetet?
  • Får den studerande tillräcklig handledning på arbetsplatsen? Känner parterna till handledningen av inlärning i arbetet? Fungerar samarbetet mellan läraren och arbetsplatshandledaren?
  • Är utvärderingen mångsidig och sporrande? Deltar den studerande i utvärderingen och beaktas respons?
  • Har utbildning för lärare och arbetsplatshandledare ordnats eller överenskommits?
  • Är de anställda på arbetsplatsen medvetna om betydelsen av inlärning i arbetet och deltar de i utvecklingen av den?
  • Är avtalen korrekta och ansvarsfrågorna klara?
Formulär som är avsätta för att stöda utbildningsanordnaren i utvärderingen av inlärning i arbetet. Frågorna och kriterierna utgår från utbildningslagstiftningen, läroplansgrunderna och de ramar som gäller för kvalitetssäkring inom yrkesutbildningen i Europa (CQAF).

Utbildningsstyrelsen
Feedback: webmaster@tonet.fi