I arbetet lär man sig tillsammans
Inlärning på en arbetsplats i samband med praktiska arbetsuppgifter syftar till att utöka samarbetet mellan läroanstalterna och näringslivet och arbetslivet i övrigt samt att göra det lättare för de studerande att få arbete och för företagen och andra arbetsplatser att få yrkeskunnig arbetskraft.

Enligt 14 § i lagen om yrkesutbildning (630/1998)
skall utbildningsanordnaren godkänna en läroplan för utbildningen. Läroplanen skall basera sig på grunderna för läroplanen. ,
I den gemensamma delen i läroplanen ingår en plan för anordnande av inlärning i arbetet, där de gemensamma principerna och förfarandena för alla utbildningsområden liksom för olika utbildningsområden specificerade angelägenheter fastställs. Av den plan som görs upp för varje examen bör framgå vilka studiehelheter av de yrkesinriktade studierna eller vilka av målen för studiehelheterna som studeras på en arbetsplats och hur det som studeras bildar helheter för verksamhet i arbetslivet.

I planen för anordnande av inlärning i arbetet ges svar på åtminstone följande frågor som gäller all utbildning som utbildningsanordnarna ordnar:


  • Hur ordnas inlärningen i arbetet som samarbete mellan utbildningsanordnaren och arbetslivet?
  • Vilka författningar ligger till grund för inlärningen i arbetet?
  • Hur skaffas en plats för inlärning i arbetet?
  • Hur säkerställs att arbetsplatsen har förutsättningar för att genomföra inlärning i arbetet?
  • Hurdant avtal ingås med arbetsgivarna?
  • Hur periodiseras inlärningen i arbetet?
  • Hur utbildas arbetsplatshandledarna, de studerande och lärarna och hur görs de förtrogna med inlärning i arbetet?
  • Hur handleds och bedöms de studerande?
  • Hur dokumenteras utvärderingen?
  • Hur bekräftas kvaliteten på inlärningen i arbetet?
  • Hur dokumenteras utvärderingen?


Utbildningsanordnaren och läroanstalten
Utbildningsanordnaren, i praktiken läroanstalten, spelar en viktig roll som genomförare av inlärning i arbetet.
Lärare
Lärarens arbetsbeskrivning förändras och för utförandet av arbetet förutsätts att arbetslivskompetensen kartläggs kontinuerligt.
Arbetsgivare och arbetsplatser
Utan arbetsplatser finns det inte heller någon inlärning i arbetet.
Arbetsplatshandledare
Arbetsplatshandledaren intar en nyckelposition när inlärning i arbetet genomförs i praktiken.
Studerande som deltar i inlärning i arbetet
Yrkesinriktad inlärning som utgår från den studerandes inre behov är effektiv.
Inlärning i arbetet och läroplaner
Inlärning i arbetet är målinriktade och handledda studier som bedöms och som omfattar minst 20 studieveckor.
Handledning och stöd
Den studerande har rätt att få undervisning och studiehandledning enligt läroplanen.
Kvalitetssäkring
Inlärning i arbetet är ett naturligt instrument för utbildningsanordnarnas och arbetslivets gemensamma utveckling av kvalitetssystem.
Samarbete och nätverk
Det behövs samarbete och nätverk. Det är väsentligt att tillsammans med övriga läroanstalter i området kartlägga behovet av platser för inlärning i arbetet och möjligheterna att ordna inlärning i arbetet. Här gäller det att samarbeta med arbetsmarknadsparterna.
Det behövs många platser för inlärning i arbetet
Det finns inte någon enda allmängiltig modell för inlärning i arbetet.
Olika slags lärande individer
TInlärning i arbetet utgår i första hand från den studerandes behov.
Inlärning i arbetet utomlands
När inlärning i arbetet ökar fullgör allt fler en del av sina studier utomlands

Utbildningsstyrelsen
Feedback: webmaster@tonet.fi