Inlärning i arbetet och yrkesprov i samarbete med arbetslivet förändrar undervisningen och lärarnas uppgiftsbeskrivning samt samarbetet med arbetslivet i väsentlig grad. Lärarna är experter inom sitt yrkesområde och undervisningsexperter. Arbetstagarna på arbetsplatserna är i sin tur branschexperter och experter på företagets verksamhet. Ur samarbetet mellan dem föds yrkeskunnande och expertis.
Läraren skall på förhand klarlägga de olika parternas uppgifter, utreda arbetsuppgifternas ändamålsenlighet samt planera och genomföra perioderna med inlärning i arbetet i samarbete med arbetsplatshandledaren och den studerande samt se till att det informeras tillräckligt både på arbetsplatsen och i läroanstalten.
Läraren har många slags uppgifter vid inlärning i arbetet
- att känna till arbetsplatserna inom branschen så att han eller hon kan hänvisa den studerande till rätt plats för inlärning i arbetet
- att på förhand försäkra sig om att arbetsplatsen lämpar sig som plats för inlärning i arbetet
- att klargöra de olika parternas roller och ansvar för den studerande och för arbetsplatshandledaren
- tatt stödja den studerande i att planera egna mål för perioden med inlärning i arbetet
- att tillsammans med den studerande och arbetsplatshandledaren planera arbetsuppgifter i enlighet med målen för perioden med inlärning i arbetet
- att utforma inlärningsuppgifter och klargöra målen med uppgifterna för den studerande och arbetsplatshandledaren
- att stödja arbetsplatshandledaren i handledningsuppgiften
- att öppet och målinriktat samarbeta med arbetsplatshandledaren så att arbetsplatshandledaren får all den information han eller hon behöver om den studerande, den studerandes läroplan och mål
- att ge den studerande det stöd och den handledning som han eller hon behöver
- att tillsammans med arbetsplatshandledaren delta i handledningen av den studerande och i responsdiskussioner under perioden med inlärning i arbetet
- att snabbt vara tillgänglig för den studerande och arbetsplatshandledaren om det behövs
- att se till att man i utvärderingsdiskussionerna förutom den studerandes utveckling också diskuterar arrangemangen för perioden med inlärning i arbetet och smidigheten i samarbetet.
|
|