Inlärning i arbetet och läroplaner

Tillbaka

Alla yrkesinriktade grundexamina (120 studieveckor) omfattar minst 20 studieveckor inlärning i arbetet. Inlärning i arbetet är ett led i studierna som hör nära samman med yrkesutbildningen och en form för anordnande av utbildning där en del av målen i examen tillägnas på en arbetsplats. Inlärning i arbetet innebär målinriktade och handledda studier som bedöms och som fullgörs i en autentisk miljö.


Inlärning i arbetet i läroplansgrunderna

I grunderna för läroplanen och i grunderna för fristående examina har studiehelheterna utformats så att de motsvarar samlade uppgifter i arbetslivet. I grunderna fastställs den yrkesskicklighet som krävs i examen, målen med studierna och det centrala innehållet i studierna. Ur målen för studiehelheterna härleds också målen för perioderna med inlärning i arbetet tillsammans med representanten för arbetsplatsen, läraren och den studerande. Det är viktigt att alla känner till målen enligt läroplansgrunderna.

Inlärning i arbetet i läroplanen

I den gemensamma delen i den läroplan som utbildningsanordnaren godkänt och som utarbetats utifrån läroplansgrunderna fastställs utöver för alla utbildningsområden gemensamma principer och förfaranden också utbildningsområdesspecifika delar enligt behov. Inlärning i arbetet påverkas av följande delar i läroplanen: planen för anordnande av inlärning i arbetet, planen för genomförande av bedömningen av den studerande och planen för genomförande av yrkesprov.

I den examensspecifika delen av läroplanen bör ingå en plan för utformningen av studiehelheterna, till exempel vilka studiehelheter inom de yrkesinriktade studierna och vilka mål för studiehelheterna som genomförs eller uppnås i läroanstalten och på arbetsplatserna. Det är då viktigt att fundera på hur det som skall studeras bildar helheter med tanke på arbetslivet. Målet är att synliggöra kunskaperna, inte läroämnena eller kurserna. Det viktiga på arbetsplatserna är arbetet, inte läroämnena eller kurserna. I den examensspecifika delen ingår också en plan för de prestationer som krävs av den studerande för att han eller hon skall få ett vitsord för studiehelheterna. Det är viktigt att både föremålen för bedömningen och bedömningskriterierna fastställs tillsammans så att alla förstår deras samband med målen för studiehelheterna.

Inlärning i arbetet i den individuella studieplanen

För varje studerande uppgörs individuella studieplaner. I planerna antecknas de studier som den studerande valt, det som den studerande fått sig räknat till godo, inlärning i arbetet och yrkesprov. Inför en period med inlärning i arbetet kommer läraren, arbetsplatshandledaren och den studerande tillsammans överens om en arbetsplatsspecifik plan för vad den studerande bör lära sig, vad han eller hon skall visa och vad som bedöms och enligt vilka bedömningskriterier. På så vis ser den studerande att studierna hör samman med arbetet och också med hans eller hennes framtid i arbetslivet. Det är viktigt att inlärning i arbetet möjliggör målinriktad inlärning i en autentisk arbetsmiljö. När den studerande upptas som medlem i arbetsgemenskapen kan han eller hon utveckla sina samarbetsfärdigheter vid sidan om att han eller hon tillägnar sig yrkeskunskaper.


Utbildningsstyrelsen
Feedback: webmaster@tonet.fi