Inlärning i arbetet är en möjlighet för arbetsplatsen och företagen




  • att ta del i utvecklingen och planeringen av yrkesutbildningen
  • att tillgodogöra sig kompetensen, expertisen och utbildningstjänsterna vid läroanstalten
  • att lära känna de ungas förväntningar och tankevärld
  • att utveckla inlärningskulturen på arbetsplatserna och utbildningen av arbetstagarna
  • att få kunnig arbetskraft



Arbete ger färdighet

Arbetsgivarna intar en nyckelposition då man i Finland försöker vända yrkesutbildningen i en ambitiösare inriktning: de unga och arbetet bör mötas på ett mera konkret sätt. Inlärningen vid läroanstalten har fått inlärning i arbetet vid sin sida. Värdet av att lära genom att göra väcker genklang.

Inlärning i arbetet är ett led i yrkesexamen och läroplanen. Målen för inlärningen i arbetet är mera konkreta än målen för arbetspraktiken. Det råder ett stort behov av platser för inlärning i arbetet: en yrkesstuderande på andra stadiet bör vara ute i arbetslivet minst ett halvt år innan han eller hon utexamineras, dvs. minst 20 studieveckor. Årligen studerar cirka 125 000 unga inom yrkesutbildningen, och praktiskt taget nästan alla deltar i olika långa perioder med inlärning i arbetet. Tillgången på platser för inlärning i arbetet är en enorm utmaning.

Inlärning i arbetet - en möjlighet för arbetsplatsen

Varför bör arbetsplatserna delta i utvecklingen av yrkesutbildningen? Därför att det är till nytta för både företagen och de studerande. Företagen får kompetent, yrkeskunnig personal och samarbetet mellan läroanstalterna och arbetsplatserna intensifieras. Brist på arbetskraft är att vänta i framtiden. Det behövs kunniga unga människor i stället för de arbetstagare som går i pension. Kompetens och tillgång på arbetstagare är ingen självklarhet när åldersklasserna i Finland minskar. Arbetsgemenskaperna är inte bara givande part, eftersom en väl genomförd inlärning i arbetet innebär att också arbetstagarna har möjlighet att lära sig någonting nytt. Möjligheten att samarbeta med läroanstalterna öppnar dörrar för t.ex. personalutbildning, nya arbetssätt och metoder då t.ex. slutarbeten kan anslutas till inlärningen i arbetet. Under inlärningen i arbetet ges tillfälle att bekanta sig med de studerande, den eventuella nya arbetskraften. Företagens och läroanstalternas anordningar och maskiner kan användas gemensamt. Inom vissa branscher innebär samarbetet att det blir möjligt att till exempel bekanta sig med den nyaste teknologin.


Centralorganisationernas och statsmaktens rekommendationer



För framgångsrik inlärning i arbetet förutsätts att arbetsplatserna och läroanstalterna samarbetar.



Det har utformats tre rekommendationer om inlärning i arbetet.

Först undertecknades centralorganisationernas rekommendationsavtal för främjande av arbetspraktik inom yrkesutbildningen samt ett ställningstagande om anordnande av inlärning i arbetet genom utveckling av lagstiftningen. (på finska).

Rekommendationen undertecknades den 20 januari 1998 av Akava rf, Servicearbetsgivarna rf, Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC rf, Tjänstemannacentralorganisationen FTFC rf samt Industrins och Arbetsgivarnas Centralförbund.

Följande dag undertecknade statsministern och undervisningsministern, Undervisningssektorns Fackorganisation rf, Akava rf, Servicearbetsgivarna rf, FFC rf, FTFC rf samt Industrins och Arbetsgivarnas Centralförbund en rekommendation om inlärning i arbetet för unga.

Den tredje rekommendationen, rekommendation om inlärning i arbetet för unga i små och medelstora företag , undertecknades den 15 oktober 1998 av undervisningsministeriet, Finlands Kommunförbund och Företagarna i Finland.
I rekommendationerna konstateras att inlärning i arbetet är resultatrik när det även på arbetsplatsnivå upplevs som viktigt att stödja genomförandet av utbildningen i branschen i samarbete med yrkesläroanstalterna i regionen. Inlärning i arbetet och praktik bör ordnas så att de studerande får tillbörlig handledning och vägledning.

Centralorganisationerna har kommit överens om att personalen på en arbetsplats inte ersätts med dem som deltar i inlärning i arbetet, den praktik eller den arbetserfarenhet som utbildningen förutsätter. Avsikten är att dessa inte heller skall påverka anställningsförhållandena för personalen vid företagen. Det är skäl att lokalt konstatera detta gemensamt, antingen före perioderna med inlärning i arbetet och arbetspraktiken eller i samband med behandlingen av den utbildnings- och personalplan som avses i lagen om samarbete.

Organisationerna anser att bestämmelserna om minskning av arbetskraften, skyldigheten att erbjuda extra arbete eller återtagningen i lagen om arbetsavtal och i de gällande avtalen inte utgör något hinder för att ovan nämnda praktikplatser erbjuds, förutsatt att förfaringssättet ovan har tillämpats.

Enligt centralorganisationerna bör undervisningen i det yrkesmässiga innehållet genomföras utan ett anställningsförhållande. Undervisningen utgör ett led i utbildningen som på basis av överenskommelser mellan läroanstalterna och arbetsplatserna flyttas från läroanstalterna till arbetsplatserna (inlärning i arbetet). Det hindrar dock inte att inlärning i arbetet vid behov genomförs inom ett anställningsförhållande. Lönen följer då bestämmelserna i kollektivavtalet.


Utbildningsstyrelsen
Feedback: webmaster@tonet.fi
Layer 2