1 h
Tavoite:
Tehtävän avulla palautetaan mieleen, mikä on murtoluku
sekä miten murtoluvun suuruus tulee lukuna esille. Tehtävällä
voidaan aloittaa murtolukujen käsittely opetuksessa.
Oppilaat harjaannuttavat aistinvaraista arviointia.
Työmenetelmä:
Yksilötyönä tai pareittain.
Työvälineet:
5 kpl lasisia mehukannuja
kertakäyttömukeja (oppilaille)
punaista mehutiivistettä (makeutettua)
Työselostus:
Opettaja on valmistanut mehunäytteet: viisi kappaletta (liite
1).
Selostetaan oppilaille tulevan tehtävän kulku:
* Arvioikaa mehujen väkevyysjärjestys värin ja
tarvittaessa maun mukaan, 1-miedoin ja 5-väkevin.
* Merkitkää väkevyysjärjestys taulukkoon (kohta
1).
* Tarkastetaan yhdessä oikea järjestys (kaikilla on
taulukossa oikea tulos).
* Opettaja kirjoittaa taululle (tai kalvolle) murtoluvut joiden
mukaan mehunäytteet on valmistettu.
* Oppilaat sijoittavat murtoluvut taulukkoon siten, että se
vastaa tiivisteen määrää.
* Yhdessä tarkastetaan tehtävä ja kerrataan samalla
miten murtoluvun koko tulee esille.
* Oppilaat laskevat käytetyn tiivisteen määrän
kohtaan kolme.
MEHUNÄYTTEIDEN VALMISTUS
Liite 1
Näyte | tiivisteen määrä
| veden määrä | murtoluku
| järjestys- numero |
A | 250 g | 750 g
| 1/4 | 3 |
B | 166 ml | 834 ml
| 1/6 | 1 |
C | 400 ml | 600 ml
| 2/5 | 5 |
D | 200 ml | 800 ml
| 1/5 | 2 |
E | 332 ml | 668 ml
| 1/3 | 4 |