Oppilaan sivu
MURTOLUVUT
(Opettajan sivu)

1 h

Tavoite:

Tehtävän avulla palautetaan mieleen, mikä on murtoluku sekä miten murtoluvun suuruus tulee lukuna esille. Tehtävällä voidaan aloittaa murtolukujen käsittely opetuksessa.

Oppilaat harjaannuttavat aistinvaraista arviointia.

Työmenetelmä:

Yksilötyönä tai pareittain.

Työvälineet:
5 kpl lasisia mehukannuja
kertakäyttömukeja (oppilaille)
punaista mehutiivistettä (makeutettua)

Työselostus:

Opettaja on valmistanut mehunäytteet: viisi kappaletta (liite 1).

Selostetaan oppilaille tulevan tehtävän kulku:

* Arvioikaa mehujen väkevyysjärjestys värin ja tarvittaessa maun mukaan, 1-miedoin ja 5-väkevin.

* Merkitkää väkevyysjärjestys taulukkoon (kohta 1).

* Tarkastetaan yhdessä oikea järjestys (kaikilla on taulukossa oikea tulos).

* Opettaja kirjoittaa taululle (tai kalvolle) murtoluvut joiden mukaan mehunäytteet on valmistettu.

* Oppilaat sijoittavat murtoluvut taulukkoon siten, että se vastaa tiivisteen määrää.

* Yhdessä tarkastetaan tehtävä ja kerrataan samalla miten murtoluvun koko tulee esille.

* Oppilaat laskevat käytetyn tiivisteen määrän kohtaan kolme.

MEHUNÄYTTEIDEN VALMISTUS

Liite 1
Näytetiivisteen määrä veden määrämurtoluku järjestys-
numero
A250 g750 g 1/43
B166 ml834 ml 1/61
C400 ml600 ml 2/55
D200 ml800 ml 1/52
E332 ml668 ml 1/34

Paluu EDUFI-palveluun Paluu pääsivulle Seuraava tehtävä