Oppilaan sivu
PROSENTTILASKU
(Opettajan sivu)

1 h + ammattityö (4 h)

Tavoite:

Oppia soveltamaan ja hyödyntämään prosenttilaskuja käytännön työtehtävissä.

Oppilas oppii harjoituksen kautta, mikä on hyvä suola-% kastikkeessa ja sokeri-% kiisselissä.

Oppilas saa harjoittaa aistinvaraista arviointia.

Työmenetelmä:

Oppilas laskee matematiikan tunnilla tai työpäivässä nestesaostuksella valmistettavaan peruskastikkeeseen eri prosentein suolamäärät, samoin kiisselin perusohjeen sokerimäärät eri prosentein. Työpäivässä valmistetaan kaikki kastikkeet ja kiisselit ja arvioidaan tuotokset.

Työvälineet:
kattiloita
haarukkavatkain
muovikauhoja
mittoja

Raaka-aineet:
vehnäjauhoja
maitoa
perunajauhoja
vettä
punaista mehutiivistettä
sokeria
suolaa

Työselostus:

Valmistetaan maitopohjaiset peruskastikkeet nestesaostuksella perusohjeen mukaan. Jokaista kastiketta kypsennetään 10 minuuttia ennen suolan lisäystä. Merkitään kastikkeet (esim. A/0,1 %, B/0,5 % jne.). Viedään kastikkeet arvioitaviksi.

Huom! Peruskastike voidaan valmistaa myös yhdessä erässä. Kastike (2,5 l) jaetaan tarkasti viiteen eri astiaan ja suoritetaan suolaus.

Valmistetaan marjakiisselit kylmäsaostuksella (kaikki raaka-aineet kattilassa).

Merkitään kiisselit kirjaimin ja sokeri prosentein (A/2 % jne.).

Viedään kiisselit arvioitaviksi.

Aistinvarainen arviointi:

Maku arvioidaan 1-huonoin ja 5-paras. Samaa numeroa ei saa käyttää kahdesti, vaan kastikkeet on laitettava paremmuusjärjestykseen.

Sanalliseen arviointiin voi laittaa lyhyen kommentin.

Yhteenvedossa otetaan paras kastike/kiisseli ja kerrotaan sen suola/sokeriprosentti ja tiivistetty arvio.

Paluu EDUFI-palveluun Paluu pääsivulle Seuraava tehtävä