Kasvatuskäytännöt
ja monitieteiset projektit
Ihmisoikeuksista kertovan tiedon jakaminen kansalaiskasvatuksessa ei vielä riitä takaamaan sitä, että ihmisten asenteet ja toiminta perustuisivat ihmisoikeuksien kunnioittamiselle. Siksi opettajien pitäisi rohkaista solidaarisuutta ilmentävien tapahtumien järjestämistä, (esim. näyttely lasten töistä, jotka kuvaavat ihmisoikeuksien toteutumista tai samasta aiheesta kertova näytelmä). Tällaiset projektit ovat sopusoinnussa niiden ihmisoikeuksien periaatteiden kanssa, jotka korostavat yksilöiden ja valtioiden välistä yhteistyötä. Projektityöskentely harjaannuttaa samalla aktivoivien oppimismenetelmien käyttöön. Tällaisen toiminnan tulokset ovat vielä
paremmat, jos toiminta on luonteeltaan kansainvälistä ja edistää
eri maiden koulujen välistä yhteistoimintaa. |