Ohjattu keskustelu opetusmenetelmänä Ohjattu keskustelu opetusmenetelmänä osoittaa samalla oppilaille keskustelun tärkeyden demokratian luonteenomaisena piirteenä. Tässä prosessissa myös opettajan rooli on tärkeä. Itse keskustelua tulisi käydä käytännön näkökulmasta käsin keskittyen valitun aiheen muodollisiin piirteisiin, koska keskustelun aihe saattaa herättää emotionaalisia reaktioita ja vaikeita kysymyksiä.Tämä 'keskustelukoulutus' olisi hyvä aloittaa heti opiskeluvuoden alussa, jotta sitä voidaan jatkaa ja kehittää läpi vuoden. * Keskustelutilanne tulisi organisoida niin, että
oppilaat pystyvät helposti kommunikoimaan keskenään, mitä
perinteinen luokkahuoneen istumajärjestys ei erityisesti suosi. Keskustelumuotoinen opetus kehittää myös oppilaiden ajattelu-, kuuntelu- ja argumentointitaitoja. Opettajalle työtapa puolestaan antaa tilaisuuden oppia keskustelun johtamista ja ohjaamista. Oppilaat pystyvät samalla muokkaamaan persoonallisuuttaan kunnioittaen totuudellisuuden, etiikan ja lakien vaatimuksia. Se antaa siten tilaisuuden työskennellä oman identiteettinsä muokkaamiseksi: ihmisen täytyy oppia ilmaisemaan itseään, kuuntelemaan muita ihmisiä ja olemaan valmis muuttamaan mieltään ilman kasvojen menettämisen pelkoa. |