Demokratia ja ihmisoikeudet

Ihmisoikeudet, lain kunnioitus ja demokratia kuuluvat yhteen. Ihmisoikeuksien ja perusvapauksien kunnioitus, mukaan lukien sanan- ja ilmaisuvapaus, ovat demokratian tunnusmerkkejä. Oikeusvaltiota, joka säätää omat lakinsa ja noudattaa niitä yhdenmukaisesti yleisesti velvoittavien ihmisoikeuksien kanssa, voidaan pitää demokraattisesti järjestettynä valtiona. Yleisemmin yhteisön demokraattinen toiminta merkitsee yleistä dialogia: valtioiden ja kansalaisten, hallituksen ja hallittujen, ylipäätään kaikkien ihmisten välistä vuoropuhelua. Demokratia on siis Yhdessä elämisen tapa ja ilmaus toisten kunnioittamisesta, se on keskustelun kulttuurista syntyvä elämänmuoto.

Kaikki tekijät, jotka kasvatuksessa tukevat kansalaisen pyrkimyksiä demokratiaan, liittyvät ihmisoikeuksien kunnioittamiseen ja ihmisoikeuksiin kasvattamiseen. Siksi ihmisiä on kannustettava arvioimaan kriittisesti valtiota hallitsevia tai yhteiskunnan toimintaa sääteleviä laitoksia.

Koulujen ihmisoikeuskasvatus nivoo ihmisoikeudet kysymyksiin demokratian toteutumisesta laajemmassa yhteisössä. Aito ihmisoikeuskasvatus ja sen uskottavuus edellyttävät demokraattisesti toimivia kouluja. Muutoin ihmisoikeuskasvatus jää pelkäksi muodolliseksi rituaaliksi, joka on irrallaan koulun ja sitä ympäröivän yhteisön jokapäiväisestä elämästä.
"Opetuksen järjestämisessä on tavoiteltava tehokkaita johtamisen ja osallistumisen muotoja, jotka edistävät opettajien, oppilaiden, vanhempien ja koko paikallisyhteisön osallistumista demokraattiseen päätöksentekoon oppilaitoksissa." (Rauhan, ihmisoikeus- ja demokratiakasvatuksen yhteiset perusteet - Julistus kasvatuksesta rauhaan, ihmisoikeuksien kunnioitukseen ja demokratiaan, kappale 20, s.19.)

Ihmisoikeuksiin sisältyvät poliittiset oikeudet. Näiden nojalla määritetään ne ehdot, joiden vallitessa yksilöt vastaavat myös velvollisuuksistaan. Demokratiassa poliittinen ja sosiaalinen elämä on järjestettävä siten, että yhteisön jäsenten yksilöllisiä oikeuksia kunnioitetaan. Demokratian perusvapaudet (ilmaisuvapaus, ajattelunvapaus, kokoontumis- ja yhdistymisvapaus) ovat myös osa ihmisoikeuksia. Nämä vapaudet voivat elää luokkahuoneessa siten, että keskustelut ja väittelyt eri ihmisten oikeuksista ja niihin kuuluvista velvollisuuksista ovat itsessään todisteena demokratian toteutumisesta.

Esimerkki demokratiakasvatuksesta